dc.contributor.author | Gumola, Katarzyna | |
dc.contributor.author | Maszorek-Szymala, ANNA | |
dc.date.accessioned | 2015-10-16T07:40:37Z | |
dc.date.available | 2015-10-16T07:40:37Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.citation | Suggestions of preventive classes shaping everyday pro-health behaviour of youth / Propozycje zajęć profilaktycznych kształcących codzienne zachowania prozdrowotne młodzieży, [in:] Preventing exclusion from education system of socially maladjusted children and teenagers. Good practices in educational work. Zapobieganie wykluczeniu z systemu edukacji dzieci i młodzieży nieprzystosowanej społecznie. Dobre praktyki pracy edukacyjnej, eds. J. E. Kowalska, A. Sobczak, A. Kaźmierczak, Łódź University Press, Łódź 2015, p. 135–154 / s. 323–343. | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7969-564-5 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/12562 | |
dc.description | Supporting child and youth development, especially the wards of socio-therapeutic and reclamation centres, is one of the aims of educational process. As can be seen from previous experiences, classes based on education through sport and its values as well as moral models connected with it play an immense role. I hope most sincerely that the lesson plans, games and plays as well as educational classes included here will become a complementation of the previous volume where the issue of social maladjustment of the young people was presented from theoretical perspective. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Published within the project “Therapy through development. Programme of developing a chain of youth centres for young people at risk of being excluded from education system”. Project co-financed by the EU funds as part of the European Social Fund. | pl_PL |
dc.language.iso | en | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | “Preventing exclusion from education system of socially maladjusted children and teenagers. Good practices in educational work. Zapobieganie wykluczeniu z systemu edukacji dzieci i młodzieży nieprzystosowanej społecznie. Dobre praktyki pracy edukacyjnej”, eds. J. E. Kowalska, A. Sobczak, A. Kaźmierczak, Łódź University Press, Łódź 2015; | |
dc.title | Suggestions of preventive classes shaping everyday pro-health behaviour of youth | pl_PL |
dc.title.alternative | Propozycje zajęć profilaktycznych kształcących codzienne zachowania prozdrowotne młodzieży | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by University of Łódź, Łódź 2015 | pl_PL |
dc.page.number | [135]-154; [323]-343 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | University of Łódź | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Katarzyna Gumola – MA, assistant at the Department of Physical and Health Education at the Faculty of Educational Sciences at the University of Łódź. A laureate of the 44th Fair Play PKOl competition, awarded in 2010 together with her team, for promoting the idea of fair play. | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Katarzyna Gumola – mgr, asystent w Pracowni Wychowania Fizycznego i Zdrowotnego Wydziału Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego. Laureatka 44. konkursu Fair Play PKOl, wyróżniona w 2010 r. wraz z zespołem za promocję idei fair play. | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Anna Maszorek-Szymala – PhD, a senior lecturer at the Department of Physical and Health Education at the Faculty of Educational Sciences at the University of Łódź with broad interests concerning physical and sport activity of various social groups and promoting healthy life style. Laureate of the 44th Fair Play PKOl competition, awarded in 2010 together with her team, for promoting the idea of fair play. | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Anna Maszorek-Szymala – dr, starszy wykładowca w Pracowni Wychowania Fizycznego i Zdrowotnego Wydziału Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego, o rozległych zainteresowaniach dotyczących aktywności fizycznej i sportowej różnych grup społecznych, problematyki profilaktyki zdrowia, promowania zdrowego stylu życia. 44. konkursu Fair Play PKOl, wyróżniona w 2010 r. wraz z zespołem za promocję idei fair play. | pl_PL |
dc.references | Florek E. (red.), Unplugged. Podręcznik dla nauczycieli. Zapobieganie uzależnieniom w szkole, Ośrodek Wydawnictw Naukowych ICB PAN, Poznań 2008. | pl_PL |
dc.references | Kaźmierczak A. et al., Zdrowo żyć = pięknie żyć. Scenariusze profilaktyczne, Wyd. Rubikon, Kraków 2010. | pl_PL |
dc.references | Markiewicz A., Środki odurzające a młodzież, Towarzystwo Zapobiegania Narkomanii, Zakład Wydawniczo-Handlowy Materiałów Szkolno-Oświatowych „Wiem Wszystko”, Koszalin 2002. | pl_PL |
dc.references | Marynowicz-Hetka E., Lorraine F., Wolska-Prylinska D., Kultura praktyki przedstawicieli profesji społecznych – podejścia mediacyjne w działaniu społecznym, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014. | pl_PL |
dc.references | Moczydłowska J., Peleszyńska I., Profilaktyka w szkole dla młodzieży niedostosowanej społecznie – elementy programu i scenariusze zajęć dla uczniów klas VI szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych, Wyd. Oświatowe Fosze, Rzeszów 2006. | pl_PL |
dc.references | Moneta-Malewska M., Wrześniowska J., Narkotyki: inni biorą, ty nie musisz, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2008. | pl_PL |
dc.references | Niewiadomska I., Sikorska-Głodowicz M., Uzależnienia. Fakty i mity, Wyd. KUL Lublin 2004. | pl_PL |
dc.references | Osiatyński W., Alkoholizm, grzech czy choroba?, Iskry, Warszawa 2005. | pl_PL |
dc.references | Portman R., Gry i zabawy przeciwko agresji, Wyd. Jedność, Kielce 1999. | pl_PL |
dc.references | Rekas A., Przemoc w szkole i w rodzinie – zastosowanie mediacji. Potencjał i realia, [w:] E. Marynowicz-Hetka, F. Lorraine, D. Wolska-Prylinska, Kultura praktyki przedstawicieli profesji społecznych – podejścia mediacyjne w działaniu społecznym, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014. | pl_PL |
dc.references | Telka L. (red.), Programy profilaktyki uzależnień: z doświadczeń autorów, Wyd. Śląsk, Katowice 2003. | pl_PL |
dc.references | Wolska-Prylińska D., Profesje społeczne – kontekst instytucjonalny stosowania mediacji/podejść mediacyjnych, [w:] E. Marynowicz-Hetka, F. Lorraine, D. Wolska-Prylinska, Kultura praktyki przedstawicieli profesji społecznych – podejścia mediacyjne w działaniu społecznym, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014. | pl_PL |
dc.references | Woronowicz B. T., Alkoholizm jako choroba, Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Warszawa 1995. | pl_PL |
dc.references | Wrześniowska J., Narkotyki? Nie, dziękuję, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2008. | pl_PL |
dc.references | Zatoński W., Jak rzucić palenie, Fundacja Promocja Zdrowia, Warszawa 2007. | pl_PL |
dc.references | Zuchora K., Nauczyciel i wartości z filozofii kultury fizycznej i pedagogiki sportu, Warszawa 2009. | pl_PL |
dc.references | http://biblioteka.bialystok.edu.pl/cms/serwis/?q=node/1061 [dostęp: 16.01.2015]. | pl_PL |
dc.references | http://www.eioba.org/files/user2775/paleniepapieros.jpeg [dostęp: 16.01.2015]. | pl_PL |
dc.references | http://www.leczmy-alkoholizm.org/index.html [dostęp: 23.01.2015]. | pl_PL |
dc.references | http://www.parpa.pl/Films [dostęp: 19.01.2015] | pl_PL |