Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorRoguet, Yves
dc.date.accessioned2015-11-03T13:10:36Z
dc.date.available2015-11-03T13:10:36Z
dc.date.issued2001
dc.identifier.issn1505-9065
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/13164
dc.description.abstractStałość, z jaką literatura średniowieczna przedstawia nędzę w sensie utraty takich warunków życia, które uchodzą za ideał, przesłania istotną ewolucję. Stan nędzy był najpierw uważany za niezrozumiałą i nieuleczlną - chyba że się trafił nie mający sobie równego wybawca - anomalię, którą szacowano miarą pozycji i krwi; dopatrywano się w nim rozdźwięku między warunkami bytowymi a statusem społecznym określanym jako naturalny i dziedziczny. Z czasem stan nędzy stał się rozdźwiękiem między przymiotami osobistymi a ich uznaniem. Dał on więc jednostce poczucie odpowiedzialności. Ta jednak okazała się ciężkim i bolesnym brzemieniem, stanowiącym cenę za wolność i możliwość decydowania wespół z Bogiem o życiu i świecie, które teraz postrzegano w ustawicznym stawaniu się i tworzeniu. Ewolucja pojęcia nędzy ukazuje również ewolucję koncepcji szczęścia, zmierzającej do idei trwałości statusu społecznego, w której prawo krwi i jego przejawy pozostają niezmiennie i nieskazitelnie powiązane, do nadziei osiągnięcia pogodnego bezruchu, i w której przywileje każdej jednostki i jej prawdziwe pragnienia znajdują się podczas życia, podczas jej życia, w doskonałej i zadowalającej harmonii.pl_PL
dc.language.isofrpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Romanica;3
dc.titleDe la mesure de la misére au Moyen Âge ou de la misére á la mesurepl_PL
dc.title.alternativeO wartościowaniu nędzy w średniowieczupl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.page.number7-22pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniversité Lumiére-Lyon 2pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord