The Rationality of Energy Management in the Transport Sector in EU
Abstract
The main objective of this article was to make a quantitative and qualitative attempt to examine
the relationship and the correlations between the development of transport and fuel efficiency of
resource use.
The analysis has shown that road transport has now gained a special status in people’s daily lives.
The increased mobility of European citizens has caused cars to currently have the greatest share of
the energy needs of road transport. This happened in despite improvements in the energy efficiency
of these cars and freight transport growth. The projected continued growth of freight transport will
contribute to the further changes in the structure of energy consumption by road transport. Despite
the high growth rate of energy efficiency and improvement in trucks, the share of demand for fuel
by these vehicles will increase the total fuel demand for the road transport sector. At the same time
the energy consumption of cars will reduce their share in the total fuel needs of transport. The improvements
of energy efficiency of passenger cars and trucks will not offset the increase in demand
for energy in road transport. The above regularities create a key challenge facing the transport
system – how to meet the constantly growing demand for energy? An important issue in achieving
the objectives of sustainable transport is not only the development of technology, but also human
awareness shaping proper consumer preferences. The future of transport will depend on both
the carriers and the customers. Mając dane ilościowe i jakościowe, podjęto próbę zbadania zależności i związków zachodzących
między rozwojem transportu a efektywnością wykorzystania zasobów paliwowych, co stanowiło
zasadniczy cel artykułu.
Przeprowadzona analiza pozwoliła stwierdzić, że transport drogowy zyskał obecnie szczególny
status w życiu codziennym społeczeństwa. Wzrost mobilności mieszkańców Europy spowodował,
że samochody osobowe są aktualnie w największym stopniu odpowiedzialne za potrzeby energetyczne
transportu drogowego. Stało się tak mimo poprawy efektywności energetycznej tych samochodów
oraz wzrostu przewozów towarowych. Prognozowany dalszy wzrost przewozów towarowych
spowoduje dalsze zmiany w strukturze zużycia energii przez transport samochodowy. Mimo wysokiej
dynamiki poprawy efektywności energetycznej napędów samochodów ciężarowych, udział
zapotrzebowania na paliwo przez te samochody będzie wzrastał w całkowitym zapotrzebowaniu
na paliwo sektora transportu drogowego. Jednocześnie zużycie energii przez samochody osobowe
zmniejszy swój udział w całkowitych potrzebach paliwowych transportu samochodowego. Poprawa
efektywności energetycznej transportu osobowego i ciężarowego nie zrównoważy wzrostu zapotrzebowania
na energię w transporcie drogowym. Przedstawione powyżej prawidłowości wyznaczają
kluczowe wyzwanie stojące przed systemem transportowym – sprostanie ciągle rosnącemu
zapotrzebowaniu na energię. Istotną kwestią w realizacji założeń zrównoważonego rozwoju transportu
nie jest tylko rozwój technologii, lecz ludzka świadomość kształtująca właściwe preferencje
konsumentów. Od przewoźników i klientów zależny będzie kształt transportu w przyszłości.
Collections