La Sainte Vierge dans les „comédies religieuses” de Marguerite de Navarre
Streszczenie
Wbrew mniemaniu Piotra Sage, echa nieporozumień co do rzekomego protestantyzmu
Małgorzaty z Nawarry i jej stosunku do kultu Matki Boskiej pobrzmiewać miały jeszcze po
ukazaniu się jego artykułu na ten temat (drukowanego w 1954 r.). Autor niniejszego szkicu
powraca jeszcze raz do tej tematyki, nawiązując zarówno do własnych opinii wyrażonych w tezie
z 1968 r., jak i do artykułu P. Sage (nie znanego mu w tamtym czasie), aby rozszerzyć materiał
dowodowy o najbardziej istotne elementy zawartości sztuk dramatycznych Królowej Nawarry,
przypomina również swoje spostrzeżenia o analogii roli Matki Boskiej w sztukach Małgorzaty
i roli ks. Piotra w III części Dziadów. W świetle analizy tekstów trudno zrozumieć, jak można było
twierdzić, że Małgorzata z Nawarry pomijała Matkę Boską; zgromadzone materiały (w danym
przypadku nie brano nawet pod uwagę liryk religijnych) świadczą, że nie było w poezji
renesansowej poety, który by, uwzględniając różne aspekty Jej roli, poświęcił Najświętszej Pannie
równie żarliwe w swojej tonacji religijnej strofy.
Collections