Débat de la Nature et de la Culture - la mal mariée dans L'Heptaméron
Streszczenie
Autorka porównuje motyw mal mariée w jego oryginalnej, średniowiecznej postaci z modyfikacją,
jakiej uległ w Heptameronie. Autorka zauważa, że nauka moralna płynąca z liryzmu
średniowiecznego głosi, że miłość zgodna z prawami natury jest zgodna również z moralnością.
Dlatego u bohaterek średniowiecznych nie ma rozdarcia między pierwiastkiem duchowym
a biologicznym. Natomiast napięcie to, a raczej rozdarcie między biologiczną i psychologiczną
potrzebą miłości i akceptacji a nakazami moralności wynikającej z religii chrześcijańskiej jest
wyraźne u bohaterek Heptameronu.
Wszystkie różnice w postępowaniu bohaterek średniowiecznych i bohaterek nowel z XVI w.
wynikają z dwu różnych systemów wartości. O ile w liryce średniowiecznej biologia jest źródłem
miłości, a zaspokojenie fizyczne jej celem, o tyle w Heptameronie najwyższą wartością jest cnota,
a nie szczęście - lub raczej pogodzenie szczęścia i cnoty. W liryce średniowiecznej miłość sytuuje się
w sferze natury, natomiast w Heptameronie zarówno małżeństwo, jak i miłość sytuują się w sferze
kultury, a dokładnie w sferze sacrum.
Collections