Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorJedynak, Małgorzata
dc.date.accessioned2015-11-20T09:39:39Z
dc.date.available2015-11-20T09:39:39Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationM. Jedynak, Wpływ nabywania języka pierwszego przez niewidome dzieci na naukę języka drugiego — implikacje dydaktyczne dla nauczycieli języków obcych, [w:] PLEJ_3 czyli PsychoLingwistyczne Eksploracje Językowe, red. O. Majchrzak, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014, s. 39-53.pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7969-515-7
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/13986
dc.description.abstractNiniejszy artykuł dotyczy uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, którzy utracili wzrok. Badacze zajmujący się tyfloglottodydaktyką zauważają, że tego typu uczniowie mają predyspozycje do nauki języków obcych, szczególnie do nabywania wymowy. Analiza porównawcza uczniów niewidomych i widzących dostarcza wiele informacji na temat istoty procesu przyswajania języka. Autorka artykułu rozważa nabywanie dwóch aspektów języka pierwszego przez niewidome dzieci, a mianowicie wymowy oraz słownictwa. Wiedza na temat tych zjawisk pozwala lepiej zrozumieć proces uczenia się języka obcego przez osoby niewidome oraz zastosować bardziej efektywne sposoby nauczania tego typu uczniów. Tematyka artykułu wydaje się szczególnie ważna, gdy weźmiemy pod uwagę fakt, że Rada Europy w dokumencie Edukacja i Szkolenie 2020 promuje nauczanie języków obcych wśród uczniów ze specjalnymi potrzebami, wliczając również tych z deficytem wzroku.pl_PL
dc.description.abstractThe paper focuses on learners with special educational needs who are visually impaired due to vision loss. Typhlomethodology has already recognized a potential of these learners in the field of second language acquisition, particularly in the phonological domain. The comparative analysis of blind and sighted learners provides a great deal of information about the nature of language acquisition. In the paper the author has insights into L1 acquisition of pronunciation and lexis by blind children since the command of these phenomena allows better understanding of L2 learning process and application of more effective foreign language methodology for the blind. A discussion on the above-mentioned issues seems particularly relevant in the light of the fact that the Council of Europe promotes in Education and Training 2020 the idea of FL teaching to learners with special educational needs, including these with vision loss.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartof„PLEJ_3 czyli PsychoLingwistyczne Eksploracje Językowe”, red. O. Majchrzak, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014;
dc.subjectnabywanie pierwszego językapl_PL
dc.subjecttyfloglottodydaktykapl_PL
dc.subjectniewidomi uczniowiepl_PL
dc.subjectspecjalne potrzeby edukacyjne uczniówpl_PL
dc.subjectvisually impairedpl_PL
dc.subjectspecial educational needspl_PL
dc.subjectlanguage learningpl_PL
dc.subjectteacher implicationspl_PL
dc.titleWpływ nabywania języka pierwszego przez niewidome dzieci na naukę języka drugiego — implikacje dydaktyczne dla nauczycieli języków obcychpl_PL
dc.title.alternativeThe impact of first language acquisition by blind children on second language learning — didactic implications for foreign language teacherspl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2014pl_PL
dc.page.number[39]-53pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Wrocławskipl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteMałgorzata Jedynak pracuje na stanowisku adiunkta w Instytucie Filologii Angielskiej na Uniwersytecie Wrocławskim. W 2004 roku obroniła doktorat z językoznawstwa stosowanego. Swoje zainteresowania naukowe autorka poszerzyła o tyfloglottodydaktykę, uzyskując kwalifikacje tyflopedagoga. Badania naukowe autorki dotyczą nabywania fonetyki/fonologii przez uczniów uczących się języka obcego oraz nabywania różnych aspektów w J1 i J2 przez uczniów z deficytem wzroku. W 2009 roku autorka wydała książkę w wydawnictwie Peter Lang, zatytułowaną “Critical Period Hypothesis Revisited. The Impact of Age on Ultimate Attainment in the Pronunciation of a Foreign Language”.pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteMałgorzata Jedynak works as an academic in English Studies Department, University of Wrocław. In 2004 she obtained her Ph.D. degree in Applied Linguistics. She expanded her linguistic interests covering a post-graduate course on methodology of teaching the visually impaired and blind learners. Her research papers are related to the acquisition of phonology/phonetics by L2 learners and different aspects related to the acquisition of L1 and L2 by the learners with vision deficit. She is the author of “Critical Period Hypothesis Revisited. The Impact of Age on Ultimate Attainment in the Pronunciation of a Foreign Language” (2009, Peter Lang).pl_PL
dc.referencesAikin Araluce, H. 2005. Teaching English as a foreign language to blind and visually impaired young learners: the affective factor. Cuenca: Ediciones de la Universidad de Castilla-La-Mancha. Unpublished doctoral thesis.pl_PL
dc.referencesAndersen, E.A. et al. 1984. Blind children’s language: resolving some differences. Journal of Child Language 11: 645-664.pl_PL
dc.referencesBishop, D. & Mogford, K. 2004. Language development in exceptional circumstances. Hove, Sussex: Psychology Press.pl_PL
dc.referencesBurlingham, D. 1961. Some notes on the development of the blind. Psychoanalytic study of the child 19: 121-145.pl_PL
dc.referencesChomsky, A. N. 1968. Language and Mind, New York: Harcourt, Brace & World.pl_PL
dc.referencesCorn A. & Koenig A. 1996. Perspectives on Low Vision. In: Foundations of Low Vision: Clinical and Functional Perspectives, New York: American Foundation for the Blind Press.pl_PL
dc.referencesCzerwińska, K. 2008. Języki obce a osoby z dysfunkcją wzroku. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.pl_PL
dc.referencesDodd, B. 1983. The Visual and auditory modalities in phonological acquisition. In: Mills, A. E. (ed.) Language acquisition in the blind child: normal and deficient. London: Croom Helm and San Diego: College Hill. 54-69.pl_PL
dc.referencesDunlea, A. 1982. The role of visual information in the emergence of meaning. Doctoral dissertation, University of Southern California.pl_PL
dc.referencesElstner, W. 1983. Abnormalities in the verbal communication of visually impaired children. In: Mills, A.E. (ed.) Language acquisition in the blind child: normal and deficient. London: Croom Helm and San Diego: College Hill. 89-112.pl_PL
dc.referencesFreiberg, S. 1977. Insights from the blind: comparative studies of blind and sighted infants. London: Souvenir books, New York: Basic Books.pl_PL
dc.referencesGöllesz, V. 1972. Uber die Lippenartikulation der von Geburt an Blinden. In: Hirschberg, S., Szepe, G.Y. & Vass-Kovoics, E. (eds.) Papers in interdisciplinary speech research: proceedings of the Speech Symposium, Szeged. Akademiai Kiado, Budapest.pl_PL
dc.referencesGrzegorzewska, M. 1964. Wybór Pism. Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesHaspiel, G. S. 1965. Communication breakdown in the blind emotionally disturbed child. New Outlook for the Blind 59: 98-99.pl_PL
dc.referencesHitschmann, F.1892. Uber die Begrueiadung einer Blinden-psychologie. Langensolza. In: Majewski, T. 1983. Psychologia niewidomych i niedowidzących. Warszawa: PWN. 66-67.pl_PL
dc.referencesIngram, B. 2001. Niektóre problemy i wybrane formy pracy na lekcji języka obcego z dzieckiem z dysfunkcją wzroku. Niepublikowana praca dyplomowa napisana pod kierunkiem dr G. Walczak, Warszawa: Akademia Pedagogiki Specjalnej.pl_PL
dc.referencesJedynak, M. 2011a. Nauczanie wymowy języka obcego w kontekście ucznia niewidomego. Język-Literatura-Kultura. Konteksty Glottodydaktyczne. Zeszyty Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Płocku. Neofilologia tom XVI. Malinowska, U. (ed.) 2011. Płock: Wydawnictwo PWSZ w Płocku. 115-124.pl_PL
dc.referencesJedynak, M. 2011b. Językowe odwzorowanie rzeczywistości przez niewidomych i widzących użytkowników języka polskiego. Rozprawy Komisji Językowej XXXVIII. 2011. Wrocław: Wrocławskie Towarzystwo Naukowe. 61-73.pl_PL
dc.referencesJedynak, M. 2013. Europejskie Portfolio Językowe dla Niewidomych i Niedowidzących a rozwijanie autonomii. Konińskie Studia Językowe Tom 1 Nr 1. Myczko, K. & Waniek-Klimczak, E. (red.). 2013. Konin: Państwowa Wyższa Szkoła zawodowa w Koninie. 63-80.pl_PL
dc.referencesJakubowska, H. 2001. Nauczanie języków obcych. In: Jakubowski, S. (ed.), Poradnik dydaktyczny dla nauczycieli realizujących podstawę programową w zakresie szkoły podstawowej i gimnazjum z uczniami niewidomymi i słabo widzącymi.. Warszawa: MEN. 153-163.pl_PL
dc.referencesKrzeszowski, T.P. 2001. Niewidomi a języki obce, czyli kilka słów o tyfloglottodydaktyce. Języki Obce w Szkole. Wydanie specjalne 7: Nauczanie języków obcych uczniów niepełnosprawnych. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji. 5-12.pl_PL
dc.referencesLandau, B. & Gleitman, L.R. 1985. Language and experience: evidence from the blind child. Cambridge, Mass.: Harvard University Press. Cambridge.pl_PL
dc.referencesLucas, S.A. 1984. Auditory discrimination and speech production in the blind child. International Journal of Rehabilitation Research 7: 74-76.pl_PL
dc.referencesMajewski, T. 1983. Psychologia niewidomych i niedowidzących. Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesMarek, B. 2001. Skąd się biorą niewidomi angliści? Z doświadczeń Zakładu Tyflodydaktyki Języka Angielskiego KUL. Języki Obce w Szkole, 7: 79-86.pl_PL
dc.referencesMills, A.E. & Thiem, R. 1980. Auditory fusions and illusions in speech perception. Linguistische Berichte 68: 85-108.pl_PL
dc.referencesMills, A.E. 1983. Acquisition of speech sounds in the visually-handicapped child. In: Mills, A.E. (ed.) Language acquisition in the blind child: normal and deficient. London: Croom Helm, San Diego: College Hill.pl_PL
dc.referencesMills, A.E. 1987. The development of phonology in the blind child. In: Dodd, B. & Campbell, R. (eds.). Hearing by eye: the psychology of lip-reading. London: Erlbaum.pl_PL
dc.referencesMulford, R.C. 1987. First words of the blind child. In: Smith, M.D. & Locke, J.L. (eds.). The emergent lexicon: the child’s development of a linguistic vocabulary. London: Academic Press.pl_PL
dc.referencesNelson, K. 1973. Structure and strategy in learning to talk. Monographs of the society for research in child development 38.pl_PL
dc.referencesNikolic, T. 1986. Teaching a foreign language in schools for blind and visually impaired children. Language teaching. July 19 (3): 218-231.pl_PL
dc.referencesOtwinowska-Kasztelanic, A. 2007. Na drodze ku różnojęzyczności: podnoszenie świadomości językowej przy nauczaniu słownictwa na przykładzie języka angielskiego. In: Jodłowiec, M. & Niżegorodcew, A. (eds.). Dydaktyka języków obcych na początku XXI wieku. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 99-110.pl_PL
dc.referencesPiaget, J. 1954. The construction of reality in the child. New York: Routledge.pl_PL
dc.referencesPiatelli-Palmarini, M. 1980. Language and learning: the debate between Jean Piaget and Noam Chomsky. London: Routledge and Kegan Paul, Camridge, Mass.: Harvard University Press.pl_PL
dc.referencesSemzowa, M.I. 1961. Besonderheiten der Erkenntnistatigkeit blinder Kinder im jungeren Schulalter. Die Sonderschule 6: 336-340.pl_PL
dc.referencesWarren, D.H. 1977. Blindness and early childhood development. New York: American Foundation for the Blind.pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord