dc.contributor.author | Jedynak, Małgorzata | |
dc.date.accessioned | 2015-11-20T09:39:39Z | |
dc.date.available | 2015-11-20T09:39:39Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.citation | M. Jedynak, Wpływ nabywania języka pierwszego przez niewidome dzieci na naukę języka drugiego — implikacje dydaktyczne dla nauczycieli języków obcych, [w:] PLEJ_3 czyli PsychoLingwistyczne Eksploracje Językowe, red. O. Majchrzak, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014, s. 39-53. | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7969-515-7 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/13986 | |
dc.description.abstract | Niniejszy artykuł dotyczy uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
którzy utracili wzrok. Badacze zajmujący się tyfloglottodydaktyką
zauważają, że tego typu uczniowie mają predyspozycje do nauki języków
obcych, szczególnie do nabywania wymowy. Analiza porównawcza
uczniów niewidomych i widzących dostarcza wiele informacji na temat
istoty procesu przyswajania języka. Autorka artykułu rozważa nabywanie
dwóch aspektów języka pierwszego przez niewidome dzieci, a mianowicie
wymowy oraz słownictwa. Wiedza na temat tych zjawisk pozwala lepiej
zrozumieć proces uczenia się języka obcego przez osoby niewidome oraz
zastosować bardziej efektywne sposoby nauczania tego typu uczniów. Tematyka
artykułu wydaje się szczególnie ważna, gdy weźmiemy pod uwagę
fakt, że Rada Europy w dokumencie Edukacja i Szkolenie 2020 promuje nauczanie
języków obcych wśród uczniów ze specjalnymi potrzebami, wliczając
również tych z deficytem wzroku. | pl_PL |
dc.description.abstract | The paper focuses on learners with special educational needs who are visually
impaired due to vision loss. Typhlomethodology has already recognized
a potential of these learners in the field of second language acquisition,
particularly in the phonological domain. The comparative analysis
of blind and sighted learners provides a great deal of information about
the nature of language acquisition. In the paper the author has insights
into L1 acquisition of pronunciation and lexis by blind children since the
command of these phenomena allows better understanding of L2 learning
process and application of more effective foreign language methodology
for the blind. A discussion on the above-mentioned issues seems particularly
relevant in the light of the fact that the Council of Europe promotes in
Education and Training 2020 the idea of FL teaching to learners with special
educational needs, including these with vision loss. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | „PLEJ_3 czyli PsychoLingwistyczne Eksploracje Językowe”, red. O. Majchrzak, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014; | |
dc.subject | nabywanie pierwszego języka | pl_PL |
dc.subject | tyfloglottodydaktyka | pl_PL |
dc.subject | niewidomi uczniowie | pl_PL |
dc.subject | specjalne potrzeby edukacyjne uczniów | pl_PL |
dc.subject | visually impaired | pl_PL |
dc.subject | special educational needs | pl_PL |
dc.subject | language learning | pl_PL |
dc.subject | teacher implications | pl_PL |
dc.title | Wpływ nabywania języka pierwszego przez niewidome dzieci na naukę języka drugiego — implikacje dydaktyczne dla nauczycieli języków obcych | pl_PL |
dc.title.alternative | The impact of first language acquisition by blind children on second language learning — didactic implications for foreign language teachers | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2014 | pl_PL |
dc.page.number | [39]-53 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Wrocławski | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Małgorzata Jedynak pracuje na stanowisku adiunkta w Instytucie Filologii Angielskiej na Uniwersytecie Wrocławskim. W 2004 roku obroniła doktorat z językoznawstwa stosowanego. Swoje zainteresowania naukowe autorka poszerzyła o tyfloglottodydaktykę, uzyskując kwalifikacje tyflopedagoga. Badania naukowe autorki dotyczą nabywania fonetyki/fonologii przez uczniów uczących się języka obcego oraz nabywania różnych aspektów w J1 i J2 przez uczniów z deficytem wzroku. W 2009 roku autorka wydała książkę w wydawnictwie Peter Lang, zatytułowaną “Critical Period Hypothesis Revisited. The Impact of Age on Ultimate Attainment in the Pronunciation of a Foreign Language”. | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Małgorzata Jedynak works as an academic in English Studies Department, University of Wrocław. In 2004 she obtained her Ph.D. degree in Applied Linguistics. She expanded her linguistic interests covering a post-graduate course on methodology of teaching the visually impaired and blind learners. Her research papers are related to the acquisition of phonology/phonetics by L2 learners and different aspects related to the acquisition of L1 and L2 by the learners with vision deficit. She is the author of “Critical Period Hypothesis Revisited. The Impact of Age on Ultimate Attainment in the Pronunciation of a Foreign Language” (2009, Peter Lang). | pl_PL |
dc.references | Aikin Araluce, H. 2005. Teaching English as a foreign language to blind and visually impaired young learners: the affective factor. Cuenca: Ediciones de la Universidad de Castilla-La-Mancha. Unpublished doctoral thesis. | pl_PL |
dc.references | Andersen, E.A. et al. 1984. Blind children’s language: resolving some differences. Journal of Child Language 11: 645-664. | pl_PL |
dc.references | Bishop, D. & Mogford, K. 2004. Language development in exceptional circumstances. Hove, Sussex: Psychology Press. | pl_PL |
dc.references | Burlingham, D. 1961. Some notes on the development of the blind. Psychoanalytic study of the child 19: 121-145. | pl_PL |
dc.references | Chomsky, A. N. 1968. Language and Mind, New York: Harcourt, Brace & World. | pl_PL |
dc.references | Corn A. & Koenig A. 1996. Perspectives on Low Vision. In: Foundations of Low Vision: Clinical and Functional Perspectives, New York: American Foundation for the Blind Press. | pl_PL |
dc.references | Czerwińska, K. 2008. Języki obce a osoby z dysfunkcją wzroku. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. | pl_PL |
dc.references | Dodd, B. 1983. The Visual and auditory modalities in phonological acquisition. In: Mills, A. E. (ed.) Language acquisition in the blind child: normal and deficient. London: Croom Helm and San Diego: College Hill. 54-69. | pl_PL |
dc.references | Dunlea, A. 1982. The role of visual information in the emergence of meaning. Doctoral dissertation, University of Southern California. | pl_PL |
dc.references | Elstner, W. 1983. Abnormalities in the verbal communication of visually impaired children. In: Mills, A.E. (ed.) Language acquisition in the blind child: normal and deficient. London: Croom Helm and San Diego: College Hill. 89-112. | pl_PL |
dc.references | Freiberg, S. 1977. Insights from the blind: comparative studies of blind and sighted infants. London: Souvenir books, New York: Basic Books. | pl_PL |
dc.references | Göllesz, V. 1972. Uber die Lippenartikulation der von Geburt an Blinden. In: Hirschberg, S., Szepe, G.Y. & Vass-Kovoics, E. (eds.) Papers in interdisciplinary speech research: proceedings of the Speech Symposium, Szeged. Akademiai Kiado, Budapest. | pl_PL |
dc.references | Grzegorzewska, M. 1964. Wybór Pism. Warszawa: PWN. | pl_PL |
dc.references | Haspiel, G. S. 1965. Communication breakdown in the blind emotionally disturbed child. New Outlook for the Blind 59: 98-99. | pl_PL |
dc.references | Hitschmann, F.1892. Uber die Begrueiadung einer Blinden-psychologie. Langensolza. In: Majewski, T. 1983. Psychologia niewidomych i niedowidzących. Warszawa: PWN. 66-67. | pl_PL |
dc.references | Ingram, B. 2001. Niektóre problemy i wybrane formy pracy na lekcji języka obcego z dzieckiem z dysfunkcją wzroku. Niepublikowana praca dyplomowa napisana pod kierunkiem dr G. Walczak, Warszawa: Akademia Pedagogiki Specjalnej. | pl_PL |
dc.references | Jedynak, M. 2011a. Nauczanie wymowy języka obcego w kontekście ucznia niewidomego. Język-Literatura-Kultura. Konteksty Glottodydaktyczne. Zeszyty Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Płocku. Neofilologia tom XVI. Malinowska, U. (ed.) 2011. Płock: Wydawnictwo PWSZ w Płocku. 115-124. | pl_PL |
dc.references | Jedynak, M. 2011b. Językowe odwzorowanie rzeczywistości przez niewidomych i widzących użytkowników języka polskiego. Rozprawy Komisji Językowej XXXVIII. 2011. Wrocław: Wrocławskie Towarzystwo Naukowe. 61-73. | pl_PL |
dc.references | Jedynak, M. 2013. Europejskie Portfolio Językowe dla Niewidomych i Niedowidzących a rozwijanie autonomii. Konińskie Studia Językowe Tom 1 Nr 1. Myczko, K. & Waniek-Klimczak, E. (red.). 2013. Konin: Państwowa Wyższa Szkoła zawodowa w Koninie. 63-80. | pl_PL |
dc.references | Jakubowska, H. 2001. Nauczanie języków obcych. In: Jakubowski, S. (ed.), Poradnik dydaktyczny dla nauczycieli realizujących podstawę programową w zakresie szkoły podstawowej i gimnazjum z uczniami niewidomymi i słabo widzącymi.. Warszawa: MEN. 153-163. | pl_PL |
dc.references | Krzeszowski, T.P. 2001. Niewidomi a języki obce, czyli kilka słów o tyfloglottodydaktyce. Języki Obce w Szkole. Wydanie specjalne 7: Nauczanie języków obcych uczniów niepełnosprawnych. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji. 5-12. | pl_PL |
dc.references | Landau, B. & Gleitman, L.R. 1985. Language and experience: evidence from the blind child. Cambridge, Mass.: Harvard University Press. Cambridge. | pl_PL |
dc.references | Lucas, S.A. 1984. Auditory discrimination and speech production in the blind child. International Journal of Rehabilitation Research 7: 74-76. | pl_PL |
dc.references | Majewski, T. 1983. Psychologia niewidomych i niedowidzących. Warszawa: PWN. | pl_PL |
dc.references | Marek, B. 2001. Skąd się biorą niewidomi angliści? Z doświadczeń Zakładu Tyflodydaktyki Języka Angielskiego KUL. Języki Obce w Szkole, 7: 79-86. | pl_PL |
dc.references | Mills, A.E. & Thiem, R. 1980. Auditory fusions and illusions in speech perception. Linguistische Berichte 68: 85-108. | pl_PL |
dc.references | Mills, A.E. 1983. Acquisition of speech sounds in the visually-handicapped child. In: Mills, A.E. (ed.) Language acquisition in the blind child: normal and deficient. London: Croom Helm, San Diego: College Hill. | pl_PL |
dc.references | Mills, A.E. 1987. The development of phonology in the blind child. In: Dodd, B. & Campbell, R. (eds.). Hearing by eye: the psychology of lip-reading. London: Erlbaum. | pl_PL |
dc.references | Mulford, R.C. 1987. First words of the blind child. In: Smith, M.D. & Locke, J.L. (eds.). The emergent lexicon: the child’s development of a linguistic vocabulary. London: Academic Press. | pl_PL |
dc.references | Nelson, K. 1973. Structure and strategy in learning to talk. Monographs of the society for research in child development 38. | pl_PL |
dc.references | Nikolic, T. 1986. Teaching a foreign language in schools for blind and visually impaired children. Language teaching. July 19 (3): 218-231. | pl_PL |
dc.references | Otwinowska-Kasztelanic, A. 2007. Na drodze ku różnojęzyczności: podnoszenie świadomości językowej przy nauczaniu słownictwa na przykładzie języka angielskiego. In: Jodłowiec, M. & Niżegorodcew, A. (eds.). Dydaktyka języków obcych na początku XXI wieku. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 99-110. | pl_PL |
dc.references | Piaget, J. 1954. The construction of reality in the child. New York: Routledge. | pl_PL |
dc.references | Piatelli-Palmarini, M. 1980. Language and learning: the debate between Jean Piaget and Noam Chomsky. London: Routledge and Kegan Paul, Camridge, Mass.: Harvard University Press. | pl_PL |
dc.references | Semzowa, M.I. 1961. Besonderheiten der Erkenntnistatigkeit blinder Kinder im jungeren Schulalter. Die Sonderschule 6: 336-340. | pl_PL |
dc.references | Warren, D.H. 1977. Blindness and early childhood development. New York: American Foundation for the Blind. | pl_PL |