Show simple item record

dc.contributor.authorKiermasz, Zuzanna
dc.date.accessioned2015-11-20T10:50:44Z
dc.date.available2015-11-20T10:50:44Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationZ. Kiermasz, Investigating the attitudes towards learning a third language and its culture in Polish junior high school, [w:] PLEJ_3 czyli PsychoLingwistyczne Eksploracje Językowe, red. O. Majchrzak, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014, s. 175-194.pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7969-515-7
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/14031
dc.description.abstractIt is believed that attitudes to languages and culture tend to affect achievement in foreign language learning (Baker, 1997). Thus, this factor may be seen as crucial when it comes to the discrepancies in attainment in different languages learnt by the same students. Therefore, it seems vital to investigate variation in attitudes towards both learning L2 together with the approach to the L2 culture and the corresponding issues with respect to L3. Nevertheless, the general attitude towards learning languages needs to be taken into account as well. This article discusses the attitudes towards learning two pairs of languages, specifically: English as L2 and German as L3 and German as L2 and English as L3. A group of lower high school learners from Poland took part in the study and the data was gathered by means of questionnaires, which included both closed and open-ended questions. The study is based on and inspired by a similar survey by Simsek et al. (2007). The main objective of the present paper is to shed light on the well-known problem that students who are reasonably successful in learning L2 have a problem with studying L3 (Hufeisen & Neuner, 2004).pl_PL
dc.description.abstractIstnieje przekonanie, że postawa wobec języka i kultury ma wpływ na osiągnięcia w nauce języka obcego (Baker, 1997). Dlatego też ten czynnik może być postrzegany jako kluczowy podczas porównywania różnic w osiągnięciach tych samych uczniów jeśli chodzi o naukę innych języków. W związku z tym, istotnym wydaje się być badanie podejścia uczniów do uczenia się języka drugiego (J2) oraz ich podejścia do kultury związanej z tym językiem, a także badanie korespondujących aspektów w języku trzecim (J3). Co więcej, pod uwagę należy brać również ogólne nastawienie uczniów do nauki języków obcych. Poniższy artykuł przedstawia badanie dotyczące podejścia do uczenia się dwóch par języków, tj. angielskiego jako J2 i niemieckiego jako J3, oraz niemieckiego jako J2 i angielskiego jako J3. Grupą badawczą jest grupa polskich gimnazjalistów, a dane zostały zebrane za pomocą kwestionariuszy zawierających zarówno pytania zamknięte, jak i otwarte. Badanie opiera się w dużej mierze na kwestionariuszu, którego użyli Simsek et al. (2007) badając podejście do nauki języka niemieckiego w Turcji. Głównym celem poniższego artykułu jest próba wyjaśnienia dobrze znanego problemu polegającego na tym, że często uczniowie, którzy odnoszą względny sukces w nauce J2 mają problemy w nauce J3 (Hufeisen & Neuner, 2004).pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartof„PLEJ_3 czyli PsychoLingwistyczne Eksploracje Językowe”, red. O. Majchrzak, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014;
dc.subjectattitude towards language learningpl_PL
dc.subjectL2pl_PL
dc.subjectL3pl_PL
dc.subjectpodejście do nauki językapl_PL
dc.titleInvestigating the attitudes towards learning a third language and its culture in Polish junior high schoolpl_PL
dc.title.alternativeBadanie podejścia do uczenia się języka trzeciego oraz jego kultury w polskim gimnazjumpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2014pl_PL
dc.page.number[175]-194pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteZuzanna Kiermasz is a Ph.D. student at University of Łódź. Her scientific interests revolve around psycholinguistics, bilingualism and multilingualism. She is also a full-time English teacher at a junior high school in Łódź. At University of Łódź she teaches didactics and multimedia in teaching.pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteZuzanna Kiermasz jest doktorantką w Zakładzie Języka Angielskiego i Językoznawstwa Stosowanego na Uniwersytecie Łódzkim. Jej zainteresowania naukowe dotyczą psycholingwistyki, dwujęzyczności i wielojęzyczności. Jest również pełnoetatowym nauczycielem języka angielskiego w gimnazjum w Łodzi. Na Uniwersytecie Łódzkim prowadzi zajęcia z dydaktyki języka angielskiego oraz środków multimedialnych w nauczaniu.pl_PL
dc.referencesBaker, C. 1988. Key Issues in Bilingualism and Bilingual Education. Clevedon: Multilingual Matters.pl_PL
dc.referencesBaker, C. 1997. Attitudes and language. Bristol: Multilingual Matters.pl_PL
dc.referencesCook, V. 2003. Changing the first language in the L2 user’s mind. http://homepage. ntlworld.com/vivian.c/Writings/Papers/FXintro.htm. Accessed 12 March 2014.pl_PL
dc.referencesCrystal, D. 1992. An encyclopedic dictionary of language and languages. Cambridge, MA: Blackwell.pl_PL
dc.referencesEdwards, J. 2004. Foundations of bilingualism. In Bhatia, T.K. & Ritchie, W.C. (eds.) 2004. The handbook of bilingualism. Oxford: Blackwell, 7-31.pl_PL
dc.referencesEllis, R. 1994. The study of second language acquisition. Oxford: Oxford University Press.pl_PL
dc.referencesGardner, R. 1985. Social psychology and second language learning. The role of attitudes and motivation. London; Baltimore, MD: Edward Arnold.pl_PL
dc.referencesJessner, U. 2008. Teaching third languages: Findings, trends and challenges. Language Teaching 41(1): 15-56.pl_PL
dc.referencesKiermasz, Z. 2013. Investigating the use of language learning strategies in a second and third language. (Unpublished MA thesis).pl_PL
dc.referencesMarciniak, Z. 2009. O potrzebie reformy programowej kształcenia ogólnego. Komentarz do podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego http://men.gov.pl/images/ksztalcenie_kadra/podstawa/1a.pdf. Accessed 01.08.2014.pl_PL
dc.referencesSchnotz, W. & Kürschner, Ch. 2007. A Reconsideration of Cognitive Load Theory. Educational Psychology Review 19(4): 469-508.pl_PL
dc.referencesSimsek, C. S., Selvi, A. F., & Uzum, B. 2007. Attitudes towards German language and culture: Reflections from Turkey. Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht, 12, 1-13.pl_PL
dc.referencesHufeisen, B. & Neuner, G. (2004). The Plurilingualism Project Tertiary Language Learning German After English. Strasbourg: Council of Europe Publishing.pl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record