dc.contributor.author | Kiermasz, Zuzanna | |
dc.date.accessioned | 2015-11-20T10:50:44Z | |
dc.date.available | 2015-11-20T10:50:44Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.citation | Z. Kiermasz, Investigating the attitudes towards learning a third language and its culture in Polish junior high school, [w:] PLEJ_3 czyli PsychoLingwistyczne Eksploracje Językowe, red. O. Majchrzak, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014, s. 175-194. | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7969-515-7 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/14031 | |
dc.description.abstract | It is believed that attitudes to languages and culture tend to affect
achievement in foreign language learning (Baker, 1997). Thus, this factor
may be seen as crucial when it comes to the discrepancies in attainment
in different languages learnt by the same students. Therefore, it
seems vital to investigate variation in attitudes towards both learning
L2 together with the approach to the L2 culture and the corresponding
issues with respect to L3. Nevertheless, the general attitude towards
learning languages needs to be taken into account as well. This article
discusses the attitudes towards learning two pairs of languages, specifically:
English as L2 and German as L3 and German as L2 and English
as L3. A group of lower high school learners from Poland took part in
the study and the data was gathered by means of questionnaires, which
included both closed and open-ended questions. The study is based on
and inspired by a similar survey by Simsek et al. (2007). The main objective
of the present paper is to shed light on the well-known problem
that students who are reasonably successful in learning L2 have a problem
with studying L3 (Hufeisen & Neuner, 2004). | pl_PL |
dc.description.abstract | Istnieje przekonanie, że postawa wobec języka i kultury ma wpływ na osiągnięcia
w nauce języka obcego (Baker, 1997). Dlatego też ten czynnik może
być postrzegany jako kluczowy podczas porównywania różnic w osiągnięciach
tych samych uczniów jeśli chodzi o naukę innych języków. W związku
z tym, istotnym wydaje się być badanie podejścia uczniów do uczenia się języka
drugiego (J2) oraz ich podejścia do kultury związanej z tym językiem,
a także badanie korespondujących aspektów w języku trzecim (J3). Co więcej,
pod uwagę należy brać również ogólne nastawienie uczniów do nauki języków
obcych. Poniższy artykuł przedstawia badanie dotyczące podejścia do
uczenia się dwóch par języków, tj. angielskiego jako J2 i niemieckiego jako J3,
oraz niemieckiego jako J2 i angielskiego jako J3. Grupą badawczą jest grupa
polskich gimnazjalistów, a dane zostały zebrane za pomocą kwestionariuszy
zawierających zarówno pytania zamknięte, jak i otwarte. Badanie opiera się
w dużej mierze na kwestionariuszu, którego użyli Simsek et al. (2007) badając
podejście do nauki języka niemieckiego w Turcji. Głównym celem poniższego
artykułu jest próba wyjaśnienia dobrze znanego problemu polegającego
na tym, że często uczniowie, którzy odnoszą względny sukces w nauce J2
mają problemy w nauce J3 (Hufeisen & Neuner, 2004). | pl_PL |
dc.language.iso | en | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | „PLEJ_3 czyli PsychoLingwistyczne Eksploracje Językowe”, red. O. Majchrzak, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014; | |
dc.subject | attitude towards language learning | pl_PL |
dc.subject | L2 | pl_PL |
dc.subject | L3 | pl_PL |
dc.subject | podejście do nauki języka | pl_PL |
dc.title | Investigating the attitudes towards learning a third language and its culture in Polish junior high school | pl_PL |
dc.title.alternative | Badanie podejścia do uczenia się języka trzeciego oraz jego kultury w polskim gimnazjum | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2014 | pl_PL |
dc.page.number | [175]-194 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Zuzanna Kiermasz is a Ph.D. student at University of Łódź. Her scientific interests revolve around psycholinguistics, bilingualism and multilingualism. She is also a full-time English teacher at a junior high school in Łódź. At University of Łódź she teaches didactics and multimedia in teaching. | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Zuzanna Kiermasz jest doktorantką w Zakładzie Języka Angielskiego i Językoznawstwa Stosowanego na Uniwersytecie Łódzkim. Jej zainteresowania naukowe dotyczą psycholingwistyki, dwujęzyczności i wielojęzyczności. Jest również pełnoetatowym nauczycielem języka angielskiego w gimnazjum w Łodzi. Na Uniwersytecie Łódzkim prowadzi zajęcia z dydaktyki języka angielskiego oraz środków multimedialnych w nauczaniu. | pl_PL |
dc.references | Baker, C. 1988. Key Issues in Bilingualism and Bilingual Education. Clevedon: Multilingual Matters. | pl_PL |
dc.references | Baker, C. 1997. Attitudes and language. Bristol: Multilingual Matters. | pl_PL |
dc.references | Cook, V. 2003. Changing the first language in the L2 user’s mind. http://homepage. ntlworld.com/vivian.c/Writings/Papers/FXintro.htm. Accessed 12 March 2014. | pl_PL |
dc.references | Crystal, D. 1992. An encyclopedic dictionary of language and languages. Cambridge, MA: Blackwell. | pl_PL |
dc.references | Edwards, J. 2004. Foundations of bilingualism. In Bhatia, T.K. & Ritchie, W.C. (eds.) 2004. The handbook of bilingualism. Oxford: Blackwell, 7-31. | pl_PL |
dc.references | Ellis, R. 1994. The study of second language acquisition. Oxford: Oxford University Press. | pl_PL |
dc.references | Gardner, R. 1985. Social psychology and second language learning. The role of attitudes and motivation. London; Baltimore, MD: Edward Arnold. | pl_PL |
dc.references | Jessner, U. 2008. Teaching third languages: Findings, trends and challenges. Language Teaching 41(1): 15-56. | pl_PL |
dc.references | Kiermasz, Z. 2013. Investigating the use of language learning strategies in a second and third language. (Unpublished MA thesis). | pl_PL |
dc.references | Marciniak, Z. 2009. O potrzebie reformy programowej kształcenia ogólnego. Komentarz do podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego http://men.gov.pl/images/ksztalcenie_kadra/podstawa/1a.pdf. Accessed 01.08.2014. | pl_PL |
dc.references | Schnotz, W. & Kürschner, Ch. 2007. A Reconsideration of Cognitive Load Theory. Educational Psychology Review 19(4): 469-508. | pl_PL |
dc.references | Simsek, C. S., Selvi, A. F., & Uzum, B. 2007. Attitudes towards German language and culture: Reflections from Turkey. Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht, 12, 1-13. | pl_PL |
dc.references | Hufeisen, B. & Neuner, G. (2004). The Plurilingualism Project Tertiary Language Learning German After English. Strasbourg: Council of Europe Publishing. | pl_PL |