dc.contributor.author | Bochenek-Franczakowa, Regina | |
dc.date.accessioned | 2015-11-20T12:17:29Z | |
dc.date.available | 2015-11-20T12:17:29Z | |
dc.date.issued | 1994 | |
dc.identifier.issn | 0208-6085 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/14068 | |
dc.description.abstract | Motyw podróży, nierozerwalnie związany z motywem drogi stanowią istotny element dyptyku
powieściowego George Sand: Consuelo i Hrabina de Rudolstadt, tak w planie treści, jak i w planie
strukturalnej budowy dzieła. W artykule koncentrujemy się na podróżach bohaterki - genialnej
śpiewaczki Consuelo. Ujęcie przestrzeni przedstawionej przez pryzmat przeciwstawienia: przestrzeń otwarta/przestrzeń zamknięta pozwoliło na wyodrębnienie dwu typów podróży Consuelo:
po stronie „przestrzeni otwartej” sytuują się tzw. podróże muzyczne bohaterki, a także jej
wędrowne życie mieszczące się w „przed-akcji” i w epilogu. Po stronie „przestrzeni zamkniętej”
mieszczą się tzw. podróże inicjacyjne Consuelo. Podróż muzyczna śpiewaczki, podczas której
przemierza ona znaczną część Europy i poznaje muzyczne ośrodki XVI11 w. (Wiedeń, Berlin),
wyposażona jest w atrybuty, takie jak, wolny szlak pieszej wędrówki, ruch, niezmierzona
przestrzeń do przebycia. To także zmieniające się krajobrazy, mnogość postaci przewijających się
przez życie bohaterki, wreszcie rytm wydarzeń rodem z powieści pikarejskiej XVIII w. Podróż ta
kończy się impasem w życiu artystycznym i uczuciowym Consuelo. Podróże „tajemne”, związane
z postacią wizjonera Alberta de Rudolstadt i uwieńczone rytualną podróżą inicjacyjną, różnią się
diametralnie od poprzednich podróży. Ich atrybuty to podziemne wędrówki, ciemności, tajemniczość
i niesamowitość. Podróże te prowadzą Consuelo do odkrycia prawdy o ludzkości i wiary
w święte posłannictwo Sztuki. Dzięki tym tajemnym podróżom, także dzięki miłości, Consuelo
- ze śpiewaczki przywiązanej do egoistycznie pojętej wolności - przeobrazi się w wędrowną
artystkę, czerpiącą radość i sens życia z niesienia najuboższym prawdy i pocieszenia poprzez
sztukę.
W artykule został również omówiony motyw drogi jako semantycznie i strukturalnie istotny
element przestrzeni przedstawionej obu powieści. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Zadanie pt. „Digitalizacja i udostępnienie w Cyfrowym Repozytorium Uniwersytetu Łódzkiego kolekcji czasopism naukowych wydawanych przez Uniwersytet Łódzki” nr 885/P-DUN/2014 dofinansowane zostało ze środków MNiSW w ramach działalności upowszechniającej naukę | pl_PL |
dc.language.iso | fr | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria;35 | |
dc.title | Du voyage musical au voyage initiatique: Consuelo et La Comtesse du Rudolstadt de George Sand | pl_PL |
dc.title.alternative | Od podróży muzycznej do podróży inicjacyjnej: Consuelo i Hrabina de Rudolstadt George Sand | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | [41]-53 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Université Jagellonne | pl_PL |