The Blessed Virgin Mary in the Scene of the Annunciation in The York Cycle
Streszczenie
Tematem artykułu jest prezentacja postaci Najświętszej Marii Panny w scenie Zwiastowania
i spotkania z Elżbietą w średniowiecznym angielskim dramacie misteryjnym The York Cycle.
To właśnie w tej scenie, The Annuncialion, and Vist of Elizabeth to Mary, Madonna jest
ukazana po raz pierwszy i podobnie jak w scenie wniebowstąpienia (The Assumption) stanowi
centralną postać, wokół której koncentruje się i rozgrywa akcja. Scena oparta jest na biblijnym
przekazie pochodzącym z Ewangelii Św. Łukasza. Średniowieczny dramaturg przedstawia
Marię z jednej strony jako wyidealizowany wzór miłości i pokory, do osiągnięcia którego
należy dążyć w życiu codziennym, z drugiej zaś stara się przybliżyć jej postać widzom, nadając
uczuciom Marii wymiar ludzki oraz ukazując jej strach i niepokój. Pobożność i skromność
Madonny, dzięki którym Zbawiciel może przyjść na świat, przeciwstawione są próżności Ewy,
która stała się przyczyną wygnania z raju. Artykuł zwraca również uwagę na funkcję dialogu
w scenie Zwiastowania.
Collections