Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorOstrowski, Witold
dc.date.accessioned2015-11-25T12:08:21Z
dc.date.available2015-11-25T12:08:21Z
dc.date.issued1997
dc.identifier.issn1427-9673
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/14387
dc.description.abstractEsej posługuje się przykładem powieści A. J. Cronina Gwiazdy patrzą na nas, której tytuł jest cytatem z mało znanego wiersza Matthew Arnolda, żeby udowodnić jak ważne jest zrozumienie sensu tytułu dla zrozumienia powieści. Odszyfrowany tytuł nadaje tej powieści 0 walce górników o chleb i bezpieczeństwo głębię chrześcijańskiego komentarza. Autor stwierdza, że spośród paratekstów literackich takich jak dedykacje, motta, przedmowy 1 posłowia, przypisy, aneksy, glosariusze, kolofony i inne dodatki do głównego tekstu, tytuł jest najważniejszy. W poszukiwaniu różnych rodzajów tytułów należy sięgnąć do przeszłości cywilizacji śródziemnomorskiej - do starożytnego Egiptu, Babilonu, Izraela, Grecji i Rzymu. Trudno się zorientować co do formy tytułów egipskich tam, gdzie zachowały się raczej końcowe kolofony, czasem zawierające streszczenia księgi. Natomiast z całą pewnością można stwierdzić, że Babilończycy i Izraelczycy najpierw używali tytułów stanowiących pierwsze słowa tekstu. Później rozwinęły się tytuły eponimiczne czyli odimienne i gatunkowe - pieśń, psalm, kronika. Grecy wymyślili tytuły peryfrastyczne, zaczynające się od peri, czego odpowiednikiem u Rzymian było de. 1 en typ tytułów został przyjęty przez całą Europę używającą łaciny. Rzymianie dali językom europejskim wyraz tytuł, przekazali ponadto grecką historię i kronikę, których znaczenie wyszło daleko poza ich pierwotny zakres. W następnej kolejności autor omawia długie tytuły opisowe, wykorzystując głównie materiał angielski, od renesansu do XIX w. Niektóre z nich są streszczeniami tekstów. Zbliżone do nich są tytuły podwójne, widoczne już u Cycerona i w średniowieczu, jak Perceval ou le Conte du Graal. W literaturze angielskiej występują obficie w XVII, XVIII i XIX w. Od nich tylko krok do podtytułów i ich funkcji oraz do nadtytułów, takich jak Pięcioksiąg, Oresteia, Saga rodu Forsytów, nadtytułów G. B. Shawa i J. R. R. Tolkiena. Omówiono tendencję XX w. do tytułów krótkich, ruch w kierunku przesunięcia uwagi z fabuły na główną postać, a z postaci na stosunki międzyosobowe, co widać już było u Jane Austen. Zmienia się funkcja informacyjna tytułu na intrygującą i powstaje chęć wyrażenia idei lub przesłania utworu, co widać w tytułach symbolicznych i cytatowych, zwłaszcza wziętych z Biblii lub z Szekspira.pl_PL
dc.description.sponsorshipZadanie pt. „Digitalizacja i udostępnienie w Cyfrowym Repozytorium Uniwersytetu Łódzkiego kolekcji czasopism naukowych wydawanych przez Uniwersytet Łódzki” nr 885/P-DUN/2014 dofinansowane zostało ze środków MNiSW w ramach działalności upowszechniającej naukępl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Anglica;3
dc.titleTitles and Subtitles: Preliminary Notes on Their History and Functionpl_PL
dc.title.alternativeTytuły i podtytuły: wstępne notatki na temat ich historii i funkcjipl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number[97]-116pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniversity of Łódź, Department of English Literature and Culturepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord