dc.contributor.author | Włodarczyk, Magdalena | |
dc.date.accessioned | 2015-11-25T17:28:33Z | |
dc.date.available | 2015-11-25T17:28:33Z | |
dc.date.issued | 2009 | |
dc.identifier.issn | 1427-9673 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/14446 | |
dc.description.abstract | Koncepcja językowej autonomii niewątpliwie definiuje obraz rzeczywistości obserwowany
przez nas w twórczości Samuela Becketta i Davida Lyncha. Deklaracja językowej niezależności
charakteryzująca dorobek Becketta i Lyncha ukazuje ich światopogląd na relatywność znaczeniową
oraz próby jej ekspresji poprzez słowa. Teoria Becketta dotycząca językowej bezpłodności
jest przez niego dodatkowo wspierana ideą „niewypowiadalnego” oraz „nienazywalnego”
w języku. Przerywane monologi, powracające dialogi oraz stylistyczna kompresja są czynnikami
budującymi wyalienowany dyskurs będący znakiem firmowym w twórczości obojga autorów.
Filmowy styl Davida Lyncha manifestuje jego poparcie dla autonomii języka, czego
najlepszym wyznacznikiem są jego dobrze znane zabiegi językowe z użyciem wstecznej wymowy
czy samych zaburzeń mowy. W artykule poruszono również problem różnorodności ciszy
w dramatach Samuela Becketta i filmowych produkcjach Davida Lyncha i jej wielowymiarowości
nigdy niepozbawionej znaczenia. Wszystkie z wyżej wymienionych elementów mają swój główny
cel w zapoznaniu publiczności ze stylem językowym, obojga autorów. Autorka zwraca także
uwagę na środki wyrazu, które w praktyce pozwalają twórcom na użycie owego językowego
kodu, determinującego ich dialog z publicznością. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Zadanie pt. „Digitalizacja i udostępnienie w Cyfrowym Repozytorium Uniwersytetu Łódzkiego kolekcji czasopism naukowych wydawanych przez Uniwersytet Łódzki” nr 885/P-DUN/2014 dofinansowane zostało ze środków MNiSW w ramach działalności upowszechniającej naukę | pl_PL |
dc.language.iso | en | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Anglica;8 | |
dc.title | Alienation of Language in the Works of Samuel Beckett and David Lynch | pl_PL |
dc.title.alternative | Alienacja języka w twórczości Samuela Becketta i Davida Lynch | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | [143]-149 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | University of Łódź, Department of British Literature and Culture | pl_PL |