Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorTarka, Piotr
dc.date.accessioned2015-11-26T15:57:39Z
dc.date.available2015-11-26T15:57:39Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.issn0208-6018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/14489
dc.description.abstractThe objective of the article is the comparative analysis of Likert rating scale based on the following range of response categories, i.e. 5, 7, 9 and 11 in context of the appropriate process of factors extraction in exploratory factor analysis (EFA). The problem addressed in the article is related primarily to the methodological aspects, both in selection of the optimal number of response categories of the measured items (constituting the Likert scale) and identification of possible changes, differences or similarities associated (as a result of the impact of four types of scales) with extraction and determination the appropriate number of factors in EFA model.pl_PL
dc.description.abstractCelem artykułu jest analiza porównawcza skali Likerta o różnej podstawie rozpiętości kategorii odpowiedzi: (5, 7, 9 i 11 stopniowej), w kontekście procesu wyodrębniania czynników w eksploracyjnej analizie czynnikowej (EFA). Poruszany w artykule problem dotyczy przede wszystkim wątków metodologicznych zarówno w kwestii wyboru optymalnej liczby kategorii w sferze mierzonych pozycji składających się na skalę Likerta jak i rozpoznania zmian, różnic lub podobieństw towarzyszących (w wyniku oddziaływania czterech typów skal) procesowi wyodrębniania i określania odpowiedniej liczby czynników w modelu EFA.pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica;311
dc.subjectExploratory factor analysispl_PL
dc.subjectLikert scalepl_PL
dc.subjectexperiment researchpl_PL
dc.subjectmarketingpl_PL
dc.subjecteksploracyjna analiza czynnikowapl_PL
dc.subjectskale 5, 7, 9 i 11 punktowepl_PL
dc.subjectbadania eksperymentalnepl_PL
dc.titleLikert Scale and Change in Range of Response Categories vs. the Factors Extraction in EFA Modelpl_PL
dc.title.alternativeSkala Likerta a zakres kategorii odpowiedzi w procesie ekstrakcji czynników w modelu EFApl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015pl_PL
dc.page.number[27]-36pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationDepartment of Market Research, Poznan University of Economics.pl_PL
dc.identifier.eissn2353-7663
dc.referencesAlwin D.F. (1997), Feeling thermometers vs. 7-point scales, “Sociological Methods and Research”, vol. 25, no 3, pp. 318–351.pl_PL
dc.referencesBartlett M.S. (1954), A note on the multiplying factors for various chi-square approximations, “Journal of the Royal Statistical Society”, 16, Series B, pp. 296–298.pl_PL
dc.referencesChurchill G., Peter P. (1984), Research design effects on the reliability of rating scales – a meta- analysis, “Journal of Marketing Research”, no. 4, pp. 360–375.pl_PL
dc.referencesCicchetti D.V., Showalter D., Tyrer P.J. (1985), The effect of number of rating scale categories on levels of inter-rater reliability: a Monte-Carlo investigation, “Applied Psychological Measurement”, vol. 9, pp. 31–36.pl_PL
dc.referencesCox E.P. (1980), The optimal number of response alternatives for a scale: a review, “Journal of Marketing Research”, vol. 17, pp. 407–422.pl_PL
dc.referencesCronbach L.J. (1951), Coefficient alpha and the internal structure of tests, “Psychometrika”, vol. 16, pp. 297–334.pl_PL
dc.referencesGivon M.M., Shapira Z. (1984), Response to rating scales: a theoretical model and its application to the number of categories problem, “Journal of Marketing Research”, vol. 21, November, pp. 410–419.pl_PL
dc.referencesGorsuch R.L. (1974), Factor analysis, Saunders Company, London.pl_PL
dc.referencesGrigg A.O. (1980), Some problems concerning the use of rating scales for visual assessment, “Journal of the Market Research Society”, vol. 22, no. 1, pp. 29–43.pl_PL
dc.referencesHancock G.R., Klockars A. J. (1991). The effect of scale manipulations on validity: targeting frequency rating scales for anticipated performance level, “Applied Ergonomics”, vol. 22, pp. 147–154.pl_PL
dc.referencesKaiser H.F. (1974), An index of factorial simplicity, “Psychometrika”, vol. 39, pp. 31–36.pl_PL
dc.referencesKendall M.G. (1950), Factor analysis, Royal Statistical Society, vol. 12, pp. 60–73.pl_PL
dc.referencesKim J.O., Mueller C.W. (1978), Introduction to factor analysis – what it is and how to do it, Sage University Press, Newbury Park.pl_PL
dc.referencesLikert R., (1932), A technique for the measurement of attitudes, “Archives of Psychology”, vol. 140, pp. 5–55.pl_PL
dc.referencesLoken B., Piri P., Virnig K. A., Hinkle R. L., Salmon C.T. (1987). The use of 0-10 scales in telephone surveys, “Journal of the Market Research Society”, vol. 29, no 3, pp. 353–362.pl_PL
dc.referencesMatell M.S., Jacoby J. (1971), Is there an optimal number of alternatives for Likert scale items? – study: reliability and validity, “Educational and Psychological Measurement”, vol. 31, pp. 657–674.pl_PL
dc.referencesMulaik S.A. (1990), Blurring the distinctions between component analysis and common factor analysis, “Multivariate Behavioral Research”, vol. 25, no. 1, pp. 53–59.pl_PL
dc.referencesMulaik S.A. (1987), A brief history of the philosophical foundations of exploratory factor analysis, “Multivariate Behavioral Research”, vol. 22, pp. 267–305.pl_PL
dc.referencesSchutz H.G., Rucker M.H., 1975, A comparison of variable configurations across scale lengths: an empirical study, “Educational and Psychological Measurement”, vol. 35, s. 319–324.pl_PL
dc.referencesShaw M.E., Wright J.M. (1967), Scales for the measurement of attitudes, McGraw-Hill, New York.pl_PL
dc.referencesStobiecka J. (2003), Porządkowy czy interwałowy charakter skal szacunkowych w naukach społecznych [w] Gatnar E. (red.), Analiza i prognozowanie zjawisk rynkowych o charakterze metrycznym, Wydawnictwo AE w Katowicach, s. 84.pl_PL
dc.referencesSztabiński F. (2003), Logika badacza i logika respondenta – problem adekwatności narzędzia badawczego, „ASK, Społeczeństwo, Badania i Metody”, nr 12, s. 165.pl_PL
dc.referencesTarka P., Kaczmarek M. (2013), Analiza porównawcza metod pomiaru postaw respondentów, „Wiadomości Statystyczne”, nr 8, s. 37–47.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/0208‐6018.311.04
dc.relation.volume1pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord