Edukacja geograficzna w australijskim systemie kształcenia
Streszczenie
In the Australian schools subject teaching is not prioritized. The curriculum is based
on the general assumptions which contain the present and future conditions of education,
the desired system of values and the basic attainment targets. This framework underlies
the structuring of the content which is divided into eight subject areas such as: the Arts, English, Health and Physical Education, Foreign Languages, Mathematics, Science,
Society and Environment, Technology and Entrepreneurship.
Geographical education appears mainly in two subject areas: Science and Society and
Environment. However some elements of geography may occur also in other subject
areas.
Geography as an independent subject, alike other subjects appears only in the last
two years of the upper secondary school. These subjects can be selected as examination
subjects and their grades will count in the application procedure to Universities.
From among different conceptions of geographical education the ones considered the
most useful are: regional studies from the local environment, through the mother region
up to the country and global dimension. They tend to represent thematic studies
approach and problem-solving strategies. System and systematic approaches are not as
frequent. W szkolnictwie australijskim nauczanie przedmiotowe nie jest priorytetem. Podstawa
programowa kształcenia ogólnego jest zbudowana na ogólnych założeniach zawierających
współczesne i przyszłe uwarunkowania kształcenia i wychowania, preferowany
system wartości oraz główne osiągnięcia uczniów. Tym założeniom podporządkowany
jest dobór treści podzielony na osiem obszarów przedmiotowych: sztuka, język angielski,
zdrowie i wychowanie fizyczne, języki obce, matematyka, nauki przyrodnicze, społeczeństwo
i środowisko oraz technologia i przedsiębiorczość.
Edukacja geograficzna występuje głównie w dwóch obszarach przedmiotowych:
nauki przyrodnicze (Science) oraz społeczeństwo i środowisko (Society and Environment).
Jednak elementy geografii są zawarte też w innych obszarach przedmiotowych
w formie skomponowanej z zasadniczymi treściami.
Geografia jako samodzielny przedmiot, podobnie jak i inne przedmioty pojawiają się
dopiero w dwóch ostatnich klasach liceum jako dyscypliny do wyboru na egzamin
maturalny, z którego oceny są uwzględniane w punktacji na wybrany kierunek studiów.
Spośród różnych koncepcji edukacji geograficznej za szczególnie użyteczne uznane
zostały studia regionalne od środowiska lokalnego poprzez ojczysty region i kraj po
ujęcia globalne oraz studia tematyczne, głównie o podejściu problemowym. W mniejszym
stopniu są reprezentowane ujęcia systematyczne oraz systemowe.
Collections