Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorGłowacz, Arkadiusz
dc.date.accessioned2015-12-01T13:15:33Z
dc.date.available2015-12-01T13:15:33Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationA. Głowacz, Umiejętności kształcone za pomocą podręczników do geografii w Polsce, Anglii, Francji i Niemczech (Saksonii), [w:] Edukacja geograficzna na świecie i w Polsce – wybrane problemy, red. E. Szkurłat, A. Głowacki, „Prace Komisji Edukacji Geograficznej”, t. 3, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014, s. 121-135.pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7969-420-4
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/14686
dc.description.abstractCelem opracowania jest określenie podobieństw i różnic w zakresie umiejętności kształconych za pomocą podręczników do geografii w wybranych krajach europejskich. Analizie porównawczej poddano zestawy podręczników z: Polski, Anglii, Francji i Niemiec (Saksonii) przeznaczone dla etapu edukacyjnego ISCED (International Standard Classification of Education) 2. Materiał badawczy stanowiły przede wszystkim zadania zawarte w podręcznikach, ponieważ determinują one czynności podejmowane przez uczniów, a tym samym zawierają informację na temat rodzaju kształconych umiejętności. Podstawową metodą badawczą była analiza treści. W toku badań wyodrębniono szereg kategorii zadań, do których przyporządkowano wszystkie zawarte w podręcznikach polecenia. Jako kryteria podziału przyjęto: rodzaj materiałów wykorzystywanych w zadaniu oraz charakter wykonywanych czynności. W pracy sformułowano kilka wniosków, spośród których najistotniejszy mówi, że najszersze spektrum umiejętności kształci się dzięki podręcznikom angielskim i niemieckim.pl_PL
dc.description.abstractThe aim of the work is to determine the similarities and differences in the scope of skills developed through geography textbooks in selected European countries. In the analysis textbooks from Poland, England, France and Germany (Saxony) for ISCED 2 level have been examined. Questions accompanying standard textbook content constituted the main research material. In the author’s opinion the instructions influence the activities undertaken by students. Thus they contain the information concerning the type and scope of the developed skills. A bunch of methods have been applied, among which the most important was content analysis derived from sociology. As a result a set of question categories have been created. The fundamental criterion of the categories delimitation was the character of activities performed by students. Once the list of categories was complete, all the instructions form the textbooks were matched into the categories. This enabled a semi-qualitative comparisons between countries. The research led to the formulation of several crucial conclusions. The most general one states that the largest scope and variety of skills could potentially be developed through the English and German textbooks.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartof„Edukacja geograficzna na świecie i w Polsce – wybrane problemy”, red. E. Szkurłat, A. Głowacki, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014;
dc.relation.ispartofseriesPrace Komisji Edukacji Geograficznej;3
dc.subjectkształcone umiejętnościpl_PL
dc.subjectuczenie siępl_PL
dc.subjectpodręcznik do geografiipl_PL
dc.subjectdeveloped skillspl_PL
dc.subjectlearningpl_PL
dc.subjectgeography textbookpl_PL
dc.titleUmiejętności kształcone za pomocą podręczników do geografii w Polsce, Anglii, Francji i Niemczech (Saksonii)pl_PL
dc.title.alternativeSkills developed through geography textbooks in Poland, England, France and Germany (Saxony)pl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2014pl_PL
dc.page.number[121]-135pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Nauk Geograficznych, Zakład Dydaktyki Geografii, 90-142 Łódź, ul. Kopcińskiego 31pl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-7969-453-2
dc.referencesAdamczewska M., 2009, Podręcznik geograficzny w opinii uczniów szkół ponadgimnazjalnych (region łódzki), [w:] Rodzoś J., Wojtanowicz P. (red.), W poszukiwaniu nowoczesnej koncepcji podręcznika szkolnego, Lubelski Oddział PTG, Lublin, s. 249–262.pl_PL
dc.referencesBloom B.S. i in. (red.), 1956, Taxonomy of Educational Objectives – The Classification of Educational Goals – Handbook 1: Cognitive Domain, WI: Longmans, Green & Co. Ltd., London.pl_PL
dc.referencesElo S., Kyngas H., 2008, The qualitative content analysis process, „Journal of Advanced Nursing”, 62 (1), s. 107–115.pl_PL
dc.referencesHsieh H.-F., Shannon S.E., 2005, Three approaches to qualitative content analysis, „Qualitative Health Research”, 15 (9), s. 1277–1288.pl_PL
dc.referencesKop J., 1999, Funkcja transformacyjna podręcznika geografii, [w:] Nauki geograficzne a edukacja społeczeństwa, t. 1: Problemy nauczania geografii, Materiały 48. Zjazdu PTG, Łódź 9–11 września 1999 r., Łódź, s. 109–113.pl_PL
dc.referencesKop J., 2009, Funkcje transformacyjne podręcznika geograficznego w świetle założeń reformy systemu edukacji, [w:] Rodzoś J., Wojtanowicz P. (red.), W poszukiwaniu nowoczesnej koncepcji podręcznika szkolnego, Lubelski Oddział PTG, Lublin, s. 147–152.pl_PL
dc.referencesKucharska M., 1999, Rola podręcznika we współczesnej szkole, [w:] Nauki geograficzne a edukacja społeczeństwa, t. 1: Problemy nauczania geografii, Materiały 48. Zjazdu PTG, Łódź 9–11 września 1999 r., Łódź, s. 105–108.pl_PL
dc.referencesKucharska M., 2009, Funkcje szkolnych podręczników geografii, [w:] Rodzoś J., Wojtanowicz P. (red.), W poszukiwaniu nowoczesnej koncepcji podręcznika szkolnego, Lubelski Oddział PTG, Lublin, s. 127-132.pl_PL
dc.referencesNowak M., 1999, Modelowy podręcznik szkolny do nauczania geografii regionalnej świata, [w:] Nauki geograficzne a edukacja społeczeństwa, t. 1: Problemy nauczania geografii, Materiały 48. Zjazdu PTG, Łódź 9–11 września 1999 r., Łódź, s. 113–116.pl_PL
dc.referencesPiskorz S., 1979, Dobór i układ treści w szkolnym podręczniku geografii, Prace Monograficzne WSP w Krakowie, 31, Wydawnictwo Naukowe WSP, Kraków.pl_PL
dc.referencesPiskorz S. (red.), 1997, Zarys dydaktyki geografii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPodgórski Z., 2009, Podręcznik szkolny i jego rola w kształtowaniu wiedzy ucznia o morfotwórczej działalności człowieka, [w:] Rodzoś J., Wojtanowicz P. (red.), W poszukiwaniu nowoczesnej koncepcji podręcznika szkolnego, Lubelski Oddział PTG, Lublin, s. 153–160.pl_PL
dc.referencesSchilling J., 2006, On the pragmatics of qualitative assessment: Designing the processfor content analysis, „European Journal of Psychological Assessment”, 22 (1), s. 28–37.pl_PL
dc.referencesSzkurłat E., 2009, Koncepcja podręcznika do geografii w świetle współczesnych wymagań edukacyjnych, [w:] Rodzoś J., Wojtanowicz P. (red.), W poszukiwaniu nowoczesnej koncepcji podręcznika szkolnego, Lubelski Oddział PTG, Lublin, s. 53–60.pl_PL
dc.referencesZhang Y., Wildemuth B.M., 2009, Qualitative analysis of content, [w:] Wildemuth B.M. (red.), Applications of social research methods to questions in information and library science, Book News, Inc., Portland, s. 308–320.pl_PL
dc.referencesAdoumié V. (red.), 2004, 2005, 2006, 2007, Histoire-Géographie 6e, 5e, 4e, 3e, Hachette Livre, Paris.pl_PL
dc.referencesBrodengeier E., Glanz F., Jährig M., Joachim J., Lehnig B., Pohlers B., Volkmann S., 2004, Terra. Geographie 5. Sachsen, Klett-Perthes, Gotha.pl_PL
dc.referencesBrodengeier E., Glanz F., Jährig M., Joachim J., Lehnig B., Pohlers B., Volkmann S., 2005, Terra. Geographie 6. Sachsen, Klett-Perthes, Lipsk.pl_PL
dc.referencesBrodengeier E., Glanz F., Jährig M., Joachim J., Lehnig B., Pohlers B., Volkmann S., 2005, Terra. Geographie 7. Sachsen, Klett-Perthes, Gotha.pl_PL
dc.referencesBrodengeier E., Eger K., Dombrowski D., Glanz F., Jährig M., Joachim J., Lehnig B., Volkmann S., 2006, Terra. Geographie 8. Sachsen, Klett-Perthes, Lipsk.pl_PL
dc.referencesBrodengeier E., Eger K., Dombrowski D., Glanz F., Jährig M., Joachim J., Lehnig B., Volkmann S., 2006, Terra. Geographie 9. Sachsen, Klett-Perthes, Lipsk.pl_PL
dc.referencesBrodengeier E., Eger K., Dombrowski D., Glanz F., Jährig M., Joachim J., Lehnig B., Volkmann S., 2007, Terra. Geographie 10. Sachsen, Klett-Perthes, Stuttgart.pl_PL
dc.referencesKop J., Kucharska M., Witek-Nowakowska A., 2009, 2009, 2010, Świat bez tajemnic. Podręcznik do geografii dla gimnazjum. Klasa 1, Klasa 2, Klasa 3, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa–Łódź.pl_PL
dc.referencesWiddowson J., 2006, 2008, 2009, This is geography 1, 2, 3, Hodder Education Hachette Livre UK, London.pl_PL
dc.contributor.authorEmailarekglo@geo.uni.lodz.plpl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord