dc.contributor.author | Głowacz, Arkadiusz | |
dc.date.accessioned | 2015-12-01T13:15:33Z | |
dc.date.available | 2015-12-01T13:15:33Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.citation | A. Głowacz, Umiejętności kształcone za pomocą podręczników do geografii w Polsce, Anglii, Francji i Niemczech (Saksonii), [w:] Edukacja geograficzna na świecie i w Polsce – wybrane problemy, red. E. Szkurłat, A. Głowacki, „Prace Komisji Edukacji Geograficznej”, t. 3, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014, s. 121-135. | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7969-420-4 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/14686 | |
dc.description.abstract | Celem opracowania jest określenie podobieństw i różnic w zakresie umiejętności
kształconych za pomocą podręczników do geografii w wybranych krajach europejskich.
Analizie porównawczej poddano zestawy podręczników z: Polski, Anglii, Francji i Niemiec
(Saksonii) przeznaczone dla etapu edukacyjnego ISCED (International Standard
Classification of Education) 2. Materiał badawczy stanowiły przede wszystkim zadania
zawarte w podręcznikach, ponieważ determinują one czynności podejmowane przez
uczniów, a tym samym zawierają informację na temat rodzaju kształconych umiejętności.
Podstawową metodą badawczą była analiza treści. W toku badań wyodrębniono
szereg kategorii zadań, do których przyporządkowano wszystkie zawarte w podręcznikach
polecenia. Jako kryteria podziału przyjęto: rodzaj materiałów wykorzystywanych
w zadaniu oraz charakter wykonywanych czynności. W pracy sformułowano kilka
wniosków, spośród których najistotniejszy mówi, że najszersze spektrum umiejętności
kształci się dzięki podręcznikom angielskim i niemieckim. | pl_PL |
dc.description.abstract | The aim of the work is to determine the similarities and differences in the scope of
skills developed through geography textbooks in selected European countries. In the
analysis textbooks from Poland, England, France and Germany (Saxony) for ISCED 2
level have been examined. Questions accompanying standard textbook content
constituted the main research material. In the author’s opinion the instructions influence
the activities undertaken by students. Thus they contain the information concerning the
type and scope of the developed skills. A bunch of methods have been applied, among
which the most important was content analysis derived from sociology. As a result a set
of question categories have been created. The fundamental criterion of the categories
delimitation was the character of activities performed by students. Once the list of
categories was complete, all the instructions form the textbooks were matched into the
categories. This enabled a semi-qualitative comparisons between countries. The research
led to the formulation of several crucial conclusions. The most general one states that the
largest scope and variety of skills could potentially be developed through the English
and German textbooks. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | „Edukacja geograficzna na świecie i w Polsce – wybrane problemy”, red. E. Szkurłat, A. Głowacki, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014; | |
dc.relation.ispartofseries | Prace Komisji Edukacji Geograficznej;3 | |
dc.subject | kształcone umiejętności | pl_PL |
dc.subject | uczenie się | pl_PL |
dc.subject | podręcznik do geografii | pl_PL |
dc.subject | developed skills | pl_PL |
dc.subject | learning | pl_PL |
dc.subject | geography textbook | pl_PL |
dc.title | Umiejętności kształcone za pomocą podręczników do geografii w Polsce, Anglii, Francji i Niemczech (Saksonii) | pl_PL |
dc.title.alternative | Skills developed through geography textbooks in Poland, England, France and Germany (Saxony) | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2014 | pl_PL |
dc.page.number | [121]-135 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk Geograficznych, Zakład Dydaktyki Geografii, 90-142 Łódź, ul. Kopcińskiego 31 | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-7969-453-2 | |
dc.references | Adamczewska M., 2009, Podręcznik geograficzny w opinii uczniów szkół ponadgimnazjalnych (region łódzki), [w:] Rodzoś J., Wojtanowicz P. (red.), W poszukiwaniu nowoczesnej koncepcji podręcznika szkolnego, Lubelski Oddział PTG, Lublin, s. 249–262. | pl_PL |
dc.references | Bloom B.S. i in. (red.), 1956, Taxonomy of Educational Objectives – The Classification of Educational Goals – Handbook 1: Cognitive Domain, WI: Longmans, Green & Co. Ltd., London. | pl_PL |
dc.references | Elo S., Kyngas H., 2008, The qualitative content analysis process, „Journal of Advanced Nursing”, 62 (1), s. 107–115. | pl_PL |
dc.references | Hsieh H.-F., Shannon S.E., 2005, Three approaches to qualitative content analysis, „Qualitative Health Research”, 15 (9), s. 1277–1288. | pl_PL |
dc.references | Kop J., 1999, Funkcja transformacyjna podręcznika geografii, [w:] Nauki geograficzne a edukacja społeczeństwa, t. 1: Problemy nauczania geografii, Materiały 48. Zjazdu PTG, Łódź 9–11 września 1999 r., Łódź, s. 109–113. | pl_PL |
dc.references | Kop J., 2009, Funkcje transformacyjne podręcznika geograficznego w świetle założeń reformy systemu edukacji, [w:] Rodzoś J., Wojtanowicz P. (red.), W poszukiwaniu nowoczesnej koncepcji podręcznika szkolnego, Lubelski Oddział PTG, Lublin, s. 147–152. | pl_PL |
dc.references | Kucharska M., 1999, Rola podręcznika we współczesnej szkole, [w:] Nauki geograficzne a edukacja społeczeństwa, t. 1: Problemy nauczania geografii, Materiały 48. Zjazdu PTG, Łódź 9–11 września 1999 r., Łódź, s. 105–108. | pl_PL |
dc.references | Kucharska M., 2009, Funkcje szkolnych podręczników geografii, [w:] Rodzoś J., Wojtanowicz P. (red.), W poszukiwaniu nowoczesnej koncepcji podręcznika szkolnego, Lubelski Oddział PTG, Lublin, s. 127-132. | pl_PL |
dc.references | Nowak M., 1999, Modelowy podręcznik szkolny do nauczania geografii regionalnej świata, [w:] Nauki geograficzne a edukacja społeczeństwa, t. 1: Problemy nauczania geografii, Materiały 48. Zjazdu PTG, Łódź 9–11 września 1999 r., Łódź, s. 113–116. | pl_PL |
dc.references | Piskorz S., 1979, Dobór i układ treści w szkolnym podręczniku geografii, Prace Monograficzne WSP w Krakowie, 31, Wydawnictwo Naukowe WSP, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Piskorz S. (red.), 1997, Zarys dydaktyki geografii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Podgórski Z., 2009, Podręcznik szkolny i jego rola w kształtowaniu wiedzy ucznia o morfotwórczej działalności człowieka, [w:] Rodzoś J., Wojtanowicz P. (red.), W poszukiwaniu nowoczesnej koncepcji podręcznika szkolnego, Lubelski Oddział PTG, Lublin, s. 153–160. | pl_PL |
dc.references | Schilling J., 2006, On the pragmatics of qualitative assessment: Designing the processfor content analysis, „European Journal of Psychological Assessment”, 22 (1), s. 28–37. | pl_PL |
dc.references | Szkurłat E., 2009, Koncepcja podręcznika do geografii w świetle współczesnych wymagań edukacyjnych, [w:] Rodzoś J., Wojtanowicz P. (red.), W poszukiwaniu nowoczesnej koncepcji podręcznika szkolnego, Lubelski Oddział PTG, Lublin, s. 53–60. | pl_PL |
dc.references | Zhang Y., Wildemuth B.M., 2009, Qualitative analysis of content, [w:] Wildemuth B.M. (red.), Applications of social research methods to questions in information and library science, Book News, Inc., Portland, s. 308–320. | pl_PL |
dc.references | Adoumié V. (red.), 2004, 2005, 2006, 2007, Histoire-Géographie 6e, 5e, 4e, 3e, Hachette Livre, Paris. | pl_PL |
dc.references | Brodengeier E., Glanz F., Jährig M., Joachim J., Lehnig B., Pohlers B., Volkmann S., 2004, Terra. Geographie 5. Sachsen, Klett-Perthes, Gotha. | pl_PL |
dc.references | Brodengeier E., Glanz F., Jährig M., Joachim J., Lehnig B., Pohlers B., Volkmann S., 2005, Terra. Geographie 6. Sachsen, Klett-Perthes, Lipsk. | pl_PL |
dc.references | Brodengeier E., Glanz F., Jährig M., Joachim J., Lehnig B., Pohlers B., Volkmann S., 2005, Terra. Geographie 7. Sachsen, Klett-Perthes, Gotha. | pl_PL |
dc.references | Brodengeier E., Eger K., Dombrowski D., Glanz F., Jährig M., Joachim J., Lehnig B., Volkmann S., 2006, Terra. Geographie 8. Sachsen, Klett-Perthes, Lipsk. | pl_PL |
dc.references | Brodengeier E., Eger K., Dombrowski D., Glanz F., Jährig M., Joachim J., Lehnig B., Volkmann S., 2006, Terra. Geographie 9. Sachsen, Klett-Perthes, Lipsk. | pl_PL |
dc.references | Brodengeier E., Eger K., Dombrowski D., Glanz F., Jährig M., Joachim J., Lehnig B., Volkmann S., 2007, Terra. Geographie 10. Sachsen, Klett-Perthes, Stuttgart. | pl_PL |
dc.references | Kop J., Kucharska M., Witek-Nowakowska A., 2009, 2009, 2010, Świat bez tajemnic. Podręcznik do geografii dla gimnazjum. Klasa 1, Klasa 2, Klasa 3, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa–Łódź. | pl_PL |
dc.references | Widdowson J., 2006, 2008, 2009, This is geography 1, 2, 3, Hodder Education Hachette Livre UK, London. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | arekglo@geo.uni.lodz.pl | pl_PL |