Rynkowe metody wyceny przedsiębiorstw
Streszczenie
Przedsiębiorstwo jest szczególną formą inwestycji. Ważność wyceny przedsiębiorstwa polegana tym, że pozwala oszacować wartość przedsiębiorstwa, a zatem kontrolować osiągnięciepodstawowego celu finansowego spółek kapitałowych, jakim jest jej maksymalizacja. Rosnącepotrzeby informacyjne doprowadziły do rozwoju wielu metod, wśród których najważniejszympodziałem jest rozróżnienie na metody rynkowe i nierynkowe. Celem niniejszej publikacji jestprzedstawienie metody porównań rynkowych, jako jednej z rynkowych metod wyceny przedsiębiorstw,w celu zweryfikowania hipotezy o istnieniu stosunkowo dużej subiektywności w stosowanejpowszechnie procedurze, która może prowadzić do rozbieżności w końcowych wynikach.Procedura wyceny metodą porównań rynkowych składa się z kilku etapów: wybór mnożników,wybór grupy porównawczej, wyznaczenie mnożników dla grupy porównawczej i ich uśrednienie,obliczenie wartości wycenianego przedsiębiorstwa, oraz dokonanie korekty o dyskonto i premie.Zaprezentowanie tej metodyki ma na celu uwypuklenie pewnych niedoskonałości, co może byćjednym z dowodów na słuszność postawionej hipotezy – rezultaty przeprowadzanych wycenprzedsiębiorstw ciągle różnią się od siebie w dość dużym stopniu ze względu na dowolnośći subiektywność doboru danych wejściowych oraz brak spójności w szacowaniu parametrów.Poruszenie zagadnienia rynkowych metod wyceny jest impulsem do dyskusji na temat wycenyprzedsiębiorstw, która powinna poprowadzić do pożądanego ujednolicenia metodyki szacowaniapodstawowych parametrów służących wycenie, co niewątpliwie będzie stanowiło wartość dodanądla nauk o finansach i zarządzaniu.
Collections