Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorParadowska, Monika
dc.date.accessioned2016-03-01T12:19:36Z
dc.date.available2016-03-01T12:19:36Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.issn0208-6018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/17187
dc.description.abstractNegatywne efekty zewnętrzne transportu stanowią bolączkę współczesnych miast, niekorzystnie oddziałując na procesy rozwoju społeczno-gospodarczego. Problemy te są widoczne nie tylko w krajach wysoko czy średnio rozwiniętych – w ogromnym stopniu borykają się z nimi wielomilionowe i wielkopowierzchniowe metropolie, które z kolei są charakterystyczne głównie dla krajów wschodzących, jak np. Chiny, Indie, Brazylia czy Meksyk. Celem artykułu jest przedstawienie wybranych aspektów polityki zrównoważonego rozwoju transportu w stolicy jednego z tych krajów – Meksyku. Autorka starała się również odpowiedzieć na pytanie, w jaki sposób specyficzne uwarunkowania lokalne o różnym charakterze determinują dobór narzędzi zrównoważonego rozwoju transportu. W opracowaniu wykorzystano dokumenty źródłowe dotyczące zrównoważonego transportu w Meksyku, w tym raporty i dane statystyczne Banku Światowego.pl_PL
dc.description.abstractNegative external effects of transport are a huge problem of contemporary cities because of adverse effects on socio-economic development. These processes are visible not only in high or medium developed countries, but also in high populated, big metropolises in so called emerging countries, such as China, India, Brazil or Mexico. This paper is aimed at presenting the selected aspects of sustainable urban transport policy in the capital of one of these countries – Mexico – as well as at describing the specificity of creating instruments for sustainable transport resulting from various conditions. There are different sources used in the paper regarding sustainable transport in Mexico, including reports and statistical data of the World Bank.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica;313
dc.subjectnegatywne efekty zewnętrzne transportupl_PL
dc.subjectpolityka zrównoważonego rozwoju transportu miejskiegopl_PL
dc.subjectMeksykpl_PL
dc.subjectnegative effects of transportpl_PL
dc.subjectsustainable urban transport policypl_PL
dc.subjectMexicopl_PL
dc.titlePolityka zrównoważonego rozwoju transportu miejskiego w krajach wschodzących na przykładzie stolicy Meksykupl_PL
dc.title.alternativeSustainable urban transport policy in emerging countries – case study of Mexicopl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015pl_PL
dc.page.number[79]-95pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Opolski, Wydział Ekonomiczny, Katedra Geografii Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej.pl_PL
dc.identifier.eissn2353-7663
dc.referencesC.A.L.M.A. Adriana (2014), Perspectives of Urban Mobility and Logistic for a Sustainable University Transport, presentation, 14th International Conference on Current Issues of Sustainable Development – Sustainable Energy Supply and Sustainable Product Innovation, Opole, Polska, 26–28 June.pl_PL
dc.referencesCorporación Andina de Fomento (2010), Observatorio de Movilidad Urbana para América Latina, http://www.caf.com/media/4099/caf_omu_jun2010.pdf (dostęp: 29.10.2014).pl_PL
dc.referencesEMBARQ (2014), New Mobility Law in Mexico City to Catalyze Safe, Sustainable Transport, http://www.embarq.org/news/new-mobility-law-mexico-city-catalyze-safe-sustainable-transport (dostęp: 30.10.2014).pl_PL
dc.referencesEMBARQ Mexico (2012), ECOBICI GEI Emission Reduction Survey, http://www.sedema.df.gob.mx/sedema/index.php/movilidad-sustentable/movilidad-en-bicicleta (dostęp: 30.10.2014).pl_PL
dc.referencesEuropean Commission (2008), Handbook on Estimation of External Costs in the Transport Sector, Internalisation Measures and Policies for All external Cost of Transport (IMPACT), Delft, European Commission.pl_PL
dc.referencesEurostat (2014), Dane statystyczne – liczba samochodów na 1000 mieszkańców, http://appsso.eurostat.ec.europa.eu/nui/show.do?dataset=road_eqs_carhab&lang=en (dostęp: 29.10.2014).pl_PL
dc.referencesFrancke E., Macías J., Schmid G. (2012), Mobilising Private Investment for Bus Rapid Transit Systems: The Case of Metrobus, Mexico City, CTS EMBARQ Mexico, OECD, http://www.oecd. org/env/cc/Case%20study%20Mexico.pdf (dostęp: 30.10.2014).pl_PL
dc.referencesGizela M. (2014), Beyond Move in Mexico City: Integrating Sustainable Mobility into the Everyday, „The CityFix”, EMBARQ, http://thecityfix.com/blog/beyond-move-mexico-city-integrating-sustainable-mobility-ecobici-biking-gisela-mendez (dostęp: 30.10.2014).pl_PL
dc.referencesICLEI (2010), Mexico City’s Green Plan: EcoMobility in motion, ICLEI Case Study 121 Mexico City 2010 final, http://www.ecomobility.org/fileadmin/template/project_templates/ecomobility/files/Publications/CS_Mexico_city.pdf (dostęp: 29.10.2014).pl_PL
dc.referencesITDP (2014), Mexico City Takes the 2013 Sustainable Transport Award, https://www.itdp.org/mexico-city-takes-the-2013-sustainable-transport-award (dostęp: 29.10.2014).pl_PL
dc.referencesIWW Uniwersitaet Karlsruhe, INFRAS (2000), External Costs of Transport. Accident, Environmental and Congestion Costs in Western Europe, Zurich/Karlsruhe, IWW Uniwersitaet Karlsruhe, INFRAS.pl_PL
dc.referencesIWW Uniwersitaet Karlsruhe, INFRAS (2004), External Costs of Transport – Update Study, Final Report, Zurich/Karlsruhe, IWW Uniwersitaet Karlsruhe, INFRAS.pl_PL
dc.referencesKrugman P. (1998), The Role of Geography in Development, Paper prepared for the Annual World Bank Conference on Development Economics, Washington D.C.pl_PL
dc.referencesMathew T. V., Krishna Rao K. V. (2006), Introduction to Transportation Engineering, Bombay, National Programme on Technology Enhanced Learning.pl_PL
dc.referencesMSCI (2014a), About MSCI, http://www.msci.com/about (dostęp: 28.08.2014).pl_PL
dc.referencesMSCI (2014b), MSCI Emerging Markets Indexes, http://www.msci.com/products/indexes/country_and_regional/em/# (dostęp: 28.08.2014).pl_PL
dc.referencesRivera V. I., Hernández S. G., Osorno J. A. A., Zaragoza M. L., Ruvalcabra J. I. (2011), Implementing Sustainable Urban Travel Policies in Mexico, International Transport Forum, „Discussion Paper” No. 14.pl_PL
dc.referencesRodrigue J.-P., Notteboom T. (2014), The Geography of Transport Systems, Hofstra University, New York, https://people.hofstra.edu/geotrans/eng/ch7en/conc7en/ch7c1en.html (dostęp: 28.08.2014).pl_PL
dc.referencesRoschlau M. W. (1981), Urban Transport in Developing Countries: the Peseros of Mexico City, Master Thesis, The University of British Columbia, http://circle.ubc.ca/handle/2429/22631 (dostęp: 29.10.2014).pl_PL
dc.referencesRydzkowski W., Wojewódzka-Król K. (red.) (2007), Transport, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSignal B. I. (2010), Towards sustainable urban transport in India, „Journeys” November, http://www.lta.gov.sg/ltaacademy/doc/J10Nov-p13Singal_UrbanTransportIndia.pdf (dostęp: 30.10.2014).pl_PL
dc.referencesSmith A. (1776), An Inquiry into the Nature and Causes of the Wealth of Nations, wersja wznowiona: Metalibri (2007), http://metalibri.incubadora.fapesp.br/portal (dostęp: 20.10.2008).pl_PL
dc.referencesTaylor G. (2012), NAFTA key to economic, social growth in Mexico, „The Washington Times Monday”, May 14, 2012, http://www.washingtontimes.com/news/2012/may/14/nafta-key-to-economic-social-growth-in-mexico/?page=all#pagebreak (dostęp: 8.10.2014).pl_PL
dc.referencesUN (2010), Mexico City’s Green Plan, UN Sustainable Development Knowledge Platform, http://sustainabledevelopment.un.org/index.php?page=view&type=99&nr=206&menu=1449 (dostęp: 29.10.2014).pl_PL
dc.referencesWachs M. (2011), Transportation, jobs, and economic growth, „Access”, No. 38.pl_PL
dc.referencesWHO (2014), Global Status Report on Road Safety 2013. Supporting a Decade of Action, WHO, Luksemburg.pl_PL
dc.referencesWorld Bank (1999), Managing the Social Dimensions of Transport. The Role of Social Assessment, http://www.socialassessment.com/documents/KudatWorks/1999/1999-Managing_Social-Dimensions-of-Transport_Role-of-Social-Assessment-Ayse-Kudat-citations.pdf (dostęp: 28.08.2014).pl_PL
dc.referencesWorld Bank (2009), Project appraisal document on a proposed grant from the global environment facility trust fund in the amount of US$ 5.378 million to the united Mexican states for the sustainable transport and air quality project in support of phase 3 of the sustainable transport and air quality program, Report No. 42880-MX.pl_PL
dc.referencesWorld Bank (2014a), Dane statystyczne, http://data.worldbank.org/country/mexico (dostęp: 8.10.2014).pl_PL
dc.referencesWorld Bank (2014b), China – Xian Sustainable Urban Transport Project, http://documents.world-bank.org/curated/en/2014/07/19794506/china-xian-sustainable-urban-transport-project-resettlement-action-plan-vol-14-14-resettlement-due-diligence-report-xinzhu-bus-depot-subcomponent (dostęp: 30.10.2014).pl_PL
dc.referencesWorld Bank (2014c), Sustainable Transport and Air Quality, http://www.worldbank.org/projects/P114012/sustainable-transport-air-quality?lang=en (dostęp: 30.10.2014).pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/0208-6018.313.06
dc.relation.volume2pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord