Show simple item record

dc.contributor.authorOleksy, Elżbieta H.
dc.date.accessioned2016-03-31T09:38:40Z
dc.date.available2016-03-31T09:38:40Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationE. H. Oleksy, Teoria i praktyka intersekcjonalności w nauczaniu akademickim, [w:] Międzynarodowe studia polityczne i kulturowe wobec wyzwań współczesności, red. T. Domański, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. 41–63.pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8088-086-3
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/17593
dc.descriptionPomysł na przygotowanie tej monografii pojawił się w związku z chęcią podsumowania bogatego dorobku naukowego samodzielnych pracowników nauki Wydziału Studiów Międzynarodowych i Politologicznych Uniwersytetu Łódzkiego. Publikacja ma na celu ukazanie eksperckiego potencjału tego zespołu, który zajmuje się bardzo szerokim spektrum międzynarodowych problemów politycznych, społecznych, ekonomicznych i kulturowych. Interdyscyplinarność jest traktowana jako ważny atut prowadzonych przez nas badań politologicznych oraz kulturowych. Jest ona jednocześnie wyrazem konsekwentnego dążenia do posługiwania się nowoczesnymi metoda mi naukowymi, łączącymi harmonijnie wiedzę z zakresu nauk społecznych, humanistycznych i ekonomicznych. Autorzy w swoich opracowaniach podjęli zarówno szczegółowe wątki związane z wyzwaniami strategicznymi występującymi w wybranych regionach świata, jak też bardziej uniwersalne rozważania nad warsztatem badawczym naukowca zajmującego się międzynarodowymi studiami politologicznymi i kulturowymi.pl_PL
dc.description.abstractProblematyka teorii intersekcjonalności i metodologia empirycznych badań intersekcjonalnych są omówione w pierwszej części artykułu. Druga część jest poświęcona nowatorskiej metodologii łączącej koncept intersekcjonalności i zaangażowanego odbioru dzieła filmowego, po raz pierwszy zastosowanej na zajęciach programu GEMMA i MISHD, prowadzonych w Ośrodku Naukowo-Badawczym Problematyki Kobiet WSMiP UŁ. Zastosowanie instrumentarium dydaktycznego w postaci dziennika zajęć i eseju narracyjnego umożliwia analizę subiektywnego, zaangażowanego odbioru dzieła filmowego, a jednocześnie stymuluje introspektywną refleksję studentów nad własnym życiem.pl_PL
dc.description.abstractTheory of intersectionality and methodology of conducting empirical research on intersectionality constitute the first part of the article. The second part is devoted to the presentation of a novel methodology, which combines intersectional methodology with the concept of audiencing, for the first time introduced in my teaching of courses in GEMMA and MISHD programmes at the Women’s Studies Centre, WSMiP-University of Łódź. The introduction of such didactic instruments as a student journal and personal narrative essay makes it possible to perform an analysis of subjectivised reception of film and, additionally, stimulates students’ retrospective reflection on their own life.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartof„Międzynarodowe studia polityczne i kulturowe wobec wyzwań współczesności”, red. T. Domański, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016;
dc.subjectesej narracyjnypl_PL
dc.subjectintersekcjonalnośćpl_PL
dc.subjectzaangażowany odbiór filmupl_PL
dc.subjectempirical film studiespl_PL
dc.subjectintersectionalitypl_PL
dc.subjectnarrative essaypl_PL
dc.subjectstudent journalpl_PL
dc.subjectempiryczne badania filmupl_PL
dc.subjectaudiencingpl_PL
dc.titleTeoria i praktyka intersekcjonalności w nauczaniu akademickimpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Tomasz Domański, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016pl_PL
dc.page.number[41]-[63]pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Studiów Międzynarodowych i Politologicznych, Katedra Amerykanistyki i Mass Mediów, Ośrodek Naukowo-Badawczy Problematyki Kobiet.pl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8088-087-0
dc.contributor.authorBiographicalnoteProfesor zw. dr hab. Elżbieta H. Oleksy, współzałożycielka i pierwsza dziekan Wydziału Studiów Międzynarodowych i Politologicznych (2000–2008) jest również twórczynią i kierowniczką Katedry Amerykanistyki i Mass Mediów oraz Ośrodka Naukowo-Badawczego Problematyki Kobiet WSMiP UŁ. Zainteresowania badawcze: interdyscyplinarna amerykanistyka, women’s/gender studies, kultura wizualna, intersekcjonalna analiza odbiorców tekstu filmowego (audiencing). Autorka ponad 120 prac naukowych (w tym 21 książek autorskich i tomów zbiorowych) opublikowanych w wydawnictwach o zasięgu międzynarodowym — Routledge, Palgrave Macmillan, SAGE, Pergamon Press, w zagranicznych wydawnictwach uniwersyteckich: Louisiana State University, Duke University, University of Mississippi, jak również w polskich wydawnictwach naukowych: Wydawnictwie Uniwersytetu Łódzkiego, UAM w Poznaniu oraz w PWN. Monografia autorska poświęcona intersekcjonalnej analizie odbiorców filmu ukaże się w wydawnictwa Routledge w Nowym Jorku. Wielokrotnie nagradzana przez Rektora Uniwersytetu Łódzkiego i Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego za działalność naukową i dydaktyczno-organizacyjną. Pełni funkcje eksperckie w Komisji Europejskiej i Parlamencie Europejskim. Koordynatorka i uczestniczka kilkunastu projektów badawczych 5., 6. i 7. Programu Ramowego UE. Promotorka ponad 150 prac magisterskich, 12 prac doktorskich, recenzentka 6 przewodów na tytuł profesorski, w tym w SUNY Buffalo oraz ostatnio przewodnicząca 3 komisji habilitacyjnych w Uniwersytecie Warszawskim, UMCS Lublin i Uniwersytecie Śląskim. Promotorka doktoratu honoris causa przewodniczącego Komisji Europejskiej José M.D. Barroso. Funkcje w stowarzyszeniach naukowych: Fulbright Alumni Association — wiceprzewodnicząca, Polskie Towarzystwo Studiów Amerykanistycznych — wiceprzewodnicząca, Europejskie Stowarzyszenie Naukowe AOIFE — przewodnicząca. Wykłady plenarne podczas konferencji międzynarodowych w Uniwersytecie Oksfordzkim, Berkeley University, Rutgers University, University of Sydney oraz kilkanaście referatów na konferencjach międzynarodowych w Polsce, Belgii, Danii, Hiszpanii, Finlandii, Francji, Grecji, Niemczech, Wielkiej Brytanii i USA. Ponad 6 lat studiowała, prowadziła badania i zajęcia ze studentami w USA: State University of New York at Buffalo, Southern Seminary College, University of Pittsburgh, Berkeley University w wyniku otrzymania stypendiów i grantów od Fundacji Kościuszkowskiej (Nowy Jork), Fundacji Fulbrighta (Waszyngton), Amerykańskiej Komisji Towarzystw Naukowych (ACLS-Nowy Jork).pl_PL
dc.referencesCharkiewicz E., Czy Matka Polka może być uboga? Krótki przegląd debat o płci, klasie i rasie, „Recykling Idei”, 2008, nr II.pl_PL
dc.referencesCrenshaw K.W., Demarginalizing the Intersection of Race and Sex: A Black Feminist Critique of Antidiscrimination Doctrine, Feminist Theory, and Antiracist Politics, „University of Chicago Legal Forum”, 1989, s. 139–67.pl_PL
dc.referencesFiske J., Audiencing: A Cultural Studies Approach to Watching Television, „Poetics”, 1992, nr 21, s. 345–59.pl_PL
dc.referencesFoster J., Two Women: The Poetry of Jeannette Foster and Valerie Taylor, Wyd. Womanpress, Chicago 1976.pl_PL
dc.referencesGabel S., Some conceptual problems with critical pedagogy, „Curriculum Inquiry”, 2002, nr 32(2), s. 178–201.pl_PL
dc.referencesGallo M., A Tribute to Valerie Taylor, Lesbian Writer and Revolutionary, „New Politics”, nr XII-2, Winter 2009.pl_PL
dc.referencesHaskell M., From Reverence to Rape. The Treatment of Women in the Movies, Wyd. The University of Chicago Press, Chicago 1973.pl_PL
dc.referencesJaehne K., Antonia’s Line, „Film Quarterly”, 1996, nr 50(1), s. 27–30.pl_PL
dc.referencesKrasuska K., Intersekcjonalność, [w:] Encyklopedia gender. Płeć w kulturze, pod red. M. Rudaś-Grodzka et. al., Wyd. Czarna Owca, Warszawa 2014, s. 213–216.pl_PL
dc.referencesLivingstone S., Audience research at the crossroads: The „implied audience” in media and cultural theory, „European Journal of Cultural Studies”, 1998, nr 1(2), s. 193–217.pl_PL
dc.referencesLusted D., Why Pedagogy, „Screen” 1986, nr 27(5), s. 2–14.pl_PL
dc.referencesMulvey L., Visual Pleasure and Narrative Cinema, „Screen”, 1975, nr 16(3), s. 6–18.pl_PL
dc.referencesMyerhoff B., Life History Among the Elderly: Performance, Visibility, and Remembering, [w:] A Crack in the Mirror: Reflexive Perspectives in Anthropology, pod red. J. Ruby, Wyd. University of Pennsylvania, Philadelphia 1982, s. 99–117.pl_PL
dc.referencesOleksy E.H., Intersekcjonalność na rozdrożach, „Przegląd Kulturoznawczy”, 2014, nr 2(20), s. 247–258.pl_PL
dc.referencesOleksy E.H., Intersectionality at the cross-roads, „Women’s Studies International Forum”, 2011, nr 34, s. 263–270.pl_PL
dc.referencesOleksy E.H., Intricate interdependencies and female buddy movies, [w:] Walking on a trail of words. Essays in honor of Agnieszka Salska, pod red. J. Maszewskiej i Z. Maszewskiego, Wyd. Łódź University Press, Łódź 2007, s. 345–356.pl_PL
dc.referencesOleksy E.H., The Structure of Kinship. Ellen Glasgow and Zora Neale Hurston, [w:] Studies in Literature and Language: In Honour of Adela Styczyńska, pod red. I. Janickiej-Świderskiej, Wyd. Łódź University Press, Łódź 1994, s. 111–116.pl_PL
dc.referencesPinnegar S., Daynes G., Locating Narrative Inquiry Historically: Thematics in the Turn to Narrative, [w:] Handbook of Narrative Inquiry: Mapping a Methodology, pod red. J. Clandinin, Wyd. Sage Publications, Thousand Oaks, CA 2007.pl_PL
dc.referencesSpencer L., Antonia’s Line/Antonia, „Sight and Sound”, 1996, nr 6(9), s. 34–35.pl_PL
dc.referencesStacey J., Star Gazing: Hollywood Cinema and Female Spectatorship, Wyd. Routledge, Londyn 1994.pl_PL
dc.referencesSamotny mężczyzna, ang. A Single Man, reż. Tom Ford, 2009.pl_PL
dc.referencesRód Antonii, ang. Antonia’s Line, reż. Marleen Gorris, 1995.pl_PL
dc.referencesWygrać z losem, ang. Passion Fish, reż. John Sayles, 1992.pl_PL
dc.referencesSłodkie jutro, ang. The Sweet Hereafter, reż. Atom Egoyan, 1997.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8088-086-3.02


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record