Strategie umiędzynarodowienia uczelni wyższych — wyzwania przyszłości. Studium przypadku Wydziału Studiów Międzynarodowych i Politologicznych Uniwersytetu Łódzkiego
Streszczenie
Celem opracowania jest analiza polityki umiędzynarodowienia uczelni wyższych
w świetle doświadczeń różnych krajów. Na tle szerokiego przeglądu doświadczeń
zagranicznych zaprezentowane są uwarunkowania procesu internacjonalizacji
polskich uczelni publicznych. Szczególny nacisk został położony na studium
przypadku internacjonalizacji Wydziału Studiów Międzynarodowych i Politologicznych
Uniwersytetu Łódzkiego. Strategia WSMiP jest traktowana jako model
umiędzynarodowienia możliwy do wprowadzenia na polskich uczelniach. Model
ten opiera się na dużej decentralizacji decyzji związanych z internacjonalizacją
i szerokiej swobodzie wyboru strategii komunikowania się z potencjalnymi odbiorcami
usług edukacyjnych w kraju i za granicą. Podstawą tego modelu jest zbudowanie
programów kształcenia w języku angielskim na poziomie licencjackim,
magisterskim i podyplomowym, co stwarza możliwość dostępu do tego rodzaju
oferty wszystkich studentów zagranicznych. Przyszłość internacjonalizacji opiera
się na dalszej komercjalizacji tej formy studiowania, wymagającej personalizacji
podejścia do studenta zagranicznego i rozbudowania gamy oferowanych mu
usług edukacyjnych oraz indywidualizacji doradztwa związanego z budowaniem
modelu przyszłej kariery zawodowej. Przyjęty na WSMiP model internacjonalizacji
opiera się także na dywersyfikacji struktury grupy studenckiej i rozbudowanych
relacjach z lokalnym otoczeniem biznesu. The aim of the publication is to examine internationalisation strategies of higher
education institutions in the context of experiences accumulated in many countries.
Wide range of foreign experiences is used as a background to identify conditions
for internationalisation of Polish public universities. Special attention
is paid to the case study of internationalisation of the Faculty of International
and Political Studies (Polish abbr. WSMiP) of the University of Lodz.The Faculty
strategy is considered a model approach to internationalisation that could be
replicated in other universities in Poland. The model is based on a far-reaching
decentralisation of decision-making when it comes to internationalisation and
wide discretion in choosing communication strategies addressed to potential
receipients of educational services at national and international levels. Its foundations
are provided by curricula taught in English at bachelor, master, and
postgraduate levels, which makes them available to all international students.
The future of internationalisation is based on further commercialisation of such
programmes, which call for personalised approach to foreign students, an expanded
array of educational services offered to them, and individualised counselling
in developing future professional career models. Internationalisation model
adopted by the Faculty is also based on diversification of students’ groups and
extensive relationships with local business community.
Collections