Show simple item record

dc.contributor.authorDomański, Tomasz
dc.date.accessioned2016-03-31T13:19:11Z
dc.date.available2016-03-31T13:19:11Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationT. Domański, Strategie umiędzynarodowienia uczelni wyższych — wyzwania przyszłości. Studium przypadku Wydziału Studiów Międzynarodowych i Politologicznych Uniwersytetu Łódzkiego, [w:] Międzynarodowe studia polityczne i kulturowe wobec wyzwań współczesności, red. T. Domański, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. 415–471.pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8088-086-3
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/17620
dc.descriptionPomysł na przygotowanie tej monografii pojawił się w związku z chęcią podsumowania bogatego dorobku naukowego samodzielnych pracowników nauki Wydziału Studiów Międzynarodowych i Politologicznych Uniwersytetu Łódzkiego. Publikacja ma na celu ukazanie eksperckiego potencjału tego zespołu, który zajmuje się bardzo szerokim spektrum międzynarodowych problemów politycznych, społecznych, ekonomicznych i kulturowych. Interdyscyplinarność jest traktowana jako ważny atut prowadzonych przez nas badań politologicznych oraz kulturowych. Jest ona jednocześnie wyrazem konsekwentnego dążenia do posługiwania się nowoczesnymi metoda mi naukowymi, łączącymi harmonijnie wiedzę z zakresu nauk społecznych, humanistycznych i ekonomicznych. Autorzy w swoich opracowaniach podjęli zarówno szczegółowe wątki związane z wyzwaniami strategicznymi występującymi w wybranych regionach świata, jak też bardziej uniwersalne rozważania nad warsztatem badawczym naukowca zajmującego się międzynarodowymi studiami politologicznymi i kulturowymi.pl_PL
dc.description.abstractCelem opracowania jest analiza polityki umiędzynarodowienia uczelni wyższych w świetle doświadczeń różnych krajów. Na tle szerokiego przeglądu doświadczeń zagranicznych zaprezentowane są uwarunkowania procesu internacjonalizacji polskich uczelni publicznych. Szczególny nacisk został położony na studium przypadku internacjonalizacji Wydziału Studiów Międzynarodowych i Politologicznych Uniwersytetu Łódzkiego. Strategia WSMiP jest traktowana jako model umiędzynarodowienia możliwy do wprowadzenia na polskich uczelniach. Model ten opiera się na dużej decentralizacji decyzji związanych z internacjonalizacją i szerokiej swobodzie wyboru strategii komunikowania się z potencjalnymi odbiorcami usług edukacyjnych w kraju i za granicą. Podstawą tego modelu jest zbudowanie programów kształcenia w języku angielskim na poziomie licencjackim, magisterskim i podyplomowym, co stwarza możliwość dostępu do tego rodzaju oferty wszystkich studentów zagranicznych. Przyszłość internacjonalizacji opiera się na dalszej komercjalizacji tej formy studiowania, wymagającej personalizacji podejścia do studenta zagranicznego i rozbudowania gamy oferowanych mu usług edukacyjnych oraz indywidualizacji doradztwa związanego z budowaniem modelu przyszłej kariery zawodowej. Przyjęty na WSMiP model internacjonalizacji opiera się także na dywersyfikacji struktury grupy studenckiej i rozbudowanych relacjach z lokalnym otoczeniem biznesu.pl_PL
dc.description.abstractThe aim of the publication is to examine internationalisation strategies of higher education institutions in the context of experiences accumulated in many countries. Wide range of foreign experiences is used as a background to identify conditions for internationalisation of Polish public universities. Special attention is paid to the case study of internationalisation of the Faculty of International and Political Studies (Polish abbr. WSMiP) of the University of Lodz.The Faculty strategy is considered a model approach to internationalisation that could be replicated in other universities in Poland. The model is based on a far-reaching decentralisation of decision-making when it comes to internationalisation and wide discretion in choosing communication strategies addressed to potential receipients of educational services at national and international levels. Its foundations are provided by curricula taught in English at bachelor, master, and postgraduate levels, which makes them available to all international students. The future of internationalisation is based on further commercialisation of such programmes, which call for personalised approach to foreign students, an expanded array of educational services offered to them, and individualised counselling in developing future professional career models. Internationalisation model adopted by the Faculty is also based on diversification of students’ groups and extensive relationships with local business community.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartof„Międzynarodowe studia polityczne i kulturowe wobec wyzwań współczesności”, red. T. Domański, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016;
dc.subjectinternacjonalizacja uczelni wyższychpl_PL
dc.subjectmarketing uczelni wyższychpl_PL
dc.subjectusługi edukacyjnepl_PL
dc.subjectsegment studentów zagranicznychpl_PL
dc.subjectstrategie marketingowe uczelni wyższychpl_PL
dc.subjectindywidualizacja usług edukacyjnychpl_PL
dc.subjectinternationalisation of higher education institutionspl_PL
dc.subjecthigher education marketingpl_PL
dc.subjecteducational servicespl_PL
dc.subjectinternational students segmentpl_PL
dc.subjectmarketing strategies of universitiespl_PL
dc.subjectpersonalised educational servicespl_PL
dc.titleStrategie umiędzynarodowienia uczelni wyższych — wyzwania przyszłości. Studium przypadku Wydziału Studiów Międzynarodowych i Politologicznych Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Tomasz Domański, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016pl_PL
dc.page.number[415]-[471]pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Studiów Międzynarodowych i Politologicznych, Katedra Marketingu Międzynarodowego i Dystrybucji.pl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8088-087-0
dc.contributor.authorBiographicalnoteTomasz Domański jest profesorem zwyczajnym na Wydziale Studiów Międzynarodowych i Politologicznych, gdzie kieruje Katedrą Marketingu Międzynarodowego i Dystrybucji. W latach 2008–2016 pełnił funkcję dziekana, a wcześniej w latach 2002–2008 — prodziekana ds. nauki i współpracy z zagranicą. W strategii rozwoju Wydziału położył główny nacisk na jego internacjonalizację, co doprowadziło do podpisania blisko stu umów o współpracy międzynarodowej, szerokiej wymiany studenckiej i pracowniczej w ramach programu Erasmus oraz ogromnej dywersyfikacji struktury studentów zagranicznych. W roku 2015 na WSMiP kształcili się studenci pochodzący z ponad pięćdziesięciu krajów świata. Doprowadził do uruchomienia anglojęzycznej specjalności biznesowej International Marketing na poziomie licencjackim, magisterskim oraz podyplomowym, cieszącej się dużym zainteresowaniem studentów polskich i zagranicznych. Udział studentów zagranicznych na pierwszym roku tej specjalności sięga blisko 65% i jest zdecydowanie najwyższy na Uniwersytecie Łódzkim. Prof. T. Domański jest zwolennikiem interdyscyplinarnej formuły kształcenia oraz prowadzenia badań. Od roku 1991 kieruje także Polsko-Francuskimi Studiami Zarządzania typu MBA, realizowanymi w ścisłej współpracy z Instytutem Zarządzania Przedsiębiorstwem Uniwersytetu Lyon 3 we Francji, oferującymi swym absolwentom dyplom francuski Master oraz polski dyplom typu MBA. W swojej pracy naukowej zajmuje się strategiami międzynarodowych sieci handlowych, strategiami internacjonalizacji uczelni wyższych oraz marketingiem instytucji kultury i marketingiem miast. Wypromował 12 doktorów z zakresu zarządzania.pl_PL
dc.referencesAltbach P.G., Perspectives on international higher education, „Change”, 2002, 34, nr 3, s. 29–31.pl_PL
dc.referencesArar K., Student Mobilities, Migration and the Internationalization of Higher Education, „Higher Education Policy”, czerwiec 2013, vol. 26, nr 2, s. 285–288. DOI: 10.1057/hep.2013.9.pl_PL
dc.referencesAUCC, Knowledge exports by Canadian universities, Association of Universities and Colleges of Canada, Ottawa 2007.pl_PL
dc.referencesAUCC, Internationalizing Canadian campuses, Association of Universities and Colleges of Canada, Ottawa 2007.pl_PL
dc.referencesBagley S.S., Portnoi L.M., Setting the Stage: Global Competition in Higher Education, „New Directions for Higher Education”, grudzień 2014, vol. 2014, nr 168, s. 5–11. DOI: 10.1002/he.20109.pl_PL
dc.referencesBerry C., Taylor J., Internationalisation in higher education in Latin America: policies and practice in Colombia and Mexico, „Higher Education”, 2014, 67, s. 585–601. DOI: 10.1007/s10734–013–9667–z.pl_PL
dc.referencesBond S., Untapped resources, internationalization of the curriculum and classroom experience: A selected literature review, Canadian Bureau for International Education, Ottawa 2003.pl_PL
dc.referencesBond S., Qian J., Huang J., The role of faculty in internationalizing the undergraduate curriculum and classroom experience, ON: Canadian Buraeu for International Education, Ottawa 2003.pl_PL
dc.referencesByun K., Kim M., Shifting patternsof the government’s policies for the internationalization of Korean higher education, „Journal of Studies in International Education”, 2011, 15(5), s. 467–486. DOI: 10.1177/102831531037-5307.pl_PL
dc.referencesCai Y., Kivisto J., Tuition Fees for International Students in Finland: Where to Go From Here?, „Journal of Studies in International Education”, luty 2013, Vol. 17, Nr 1, s. 55–78. DOI: 10.1177/1028315311429001.pl_PL
dc.referencesChan D., Lo W., University restructuring in East Asia: Trends, challenges and prospects, „Policy Futures in Education”, 2008, 6(5), s. 641–652.pl_PL
dc.referencesChan S.-J., Internationalising higher education sectors: explaining the approaches in four Asian countries, „Journal of Higher Education Policy and Management”, 2013, vol. 35, nr 3, s. 316–329. DOI: http://dx.doi.org/10.1080/1360080X.2013.786854.pl_PL
dc.referencesChapman A., Pyvis D., Quality, identity and practice in offshore university programmes: issues in the internationalization of Australian higher education, „Teaching in Higher Education, kwiecień 2006, vol. 11, nr 2, s. 233–245.pl_PL
dc.referencesCho Y.H., Palmer J.D., Stakeholders’ views of South Korea’s higher education internationalization policy, „High Education”, 2013, 65, s. 291–308. DOI: 10.1007/s10734–012–9544–1.pl_PL
dc.referencesCurrie J., DeAngelis R., Boer H., Huisman J., Lacotte C., Globalizing Practises and University Responses: European and Anglo-American differences, Praeger, Westport, CT 2003.pl_PL
dc.referencesCzinkota M., Grossman D., Javalagi, R., Nugent N., Foreign market entry mode of service firms: the case of US MBA programs, “Journal of World Business”, 2009, 44 (3), s. 274–286.pl_PL
dc.referencesDe Wit H., Internationalization of higher education in the United States of America and Europe: A historical, comparative, and conceptual analysis, Greenwood Press, Westport 2002.pl_PL
dc.referencesDe Wit H., Strategies for Internationalisation of Higher Education: A comparative study of Australia, Canada, Europe and the United States of America, EAIE, Amsterdam 1995.pl_PL
dc.referencesDeem R., Mok K.-H., Lucas L., Transforming higher education in whose image? Exploring the concept of the ‘world-class’ university in Europe and Asia, “Higher Education Policy”, 2008, 21, s. 83–97. DOI: 10.1057/palgrave.hep.8300179.pl_PL
dc.referencesDidou Aupetit S., Trends in student and academic mobility in Latin America: From “Brain Drain” to “Brain Gain”, [w:] Latin America’s new knowledge economy: Higher education, government and international collaboration, red. J. Balán, Institute of International Education, USA 2013, rozdział 5, s. 71–81.pl_PL
dc.referencesDomański T., International Model of Higher Education, “Outsourcing and More”, nr 4 (5), July/August 2012, s. 88–87.pl_PL
dc.referencesDomański T., Marketing miasta akademickiego. Rola uczelni wyższych w promocji Łodzi, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014, ss. 276.pl_PL
dc.referencesDomański T., Marketing of Higher Education — Future Challenges. Marketing szkół wyższych — wyzwania przyszłości, „Management and Business Administration. Central Europe”, vol. 22, nr 4(127), 2014, s. 118–132.pl_PL
dc.referencesDomański T., Marketing szkół wyższych — nowe wyzwania strategiczne, [w:] Marketing przyszłości. Trendy. Strategie. Instrumenty. Konkurencyjność i wizerunek podmiotów rynkowych, pod red. G. Rosy, A. Smalec, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego” nr 710, „Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu” nr 24, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin 2012, s. 173–183.pl_PL
dc.referencesDomański T., Rola uniwersytetów w promocji polskich miast i regionów — nowe wyzwania strategiczne, [w:] Marketing akademicki. Rola uniwersytetów w promocji miast i regionów, pod red. T. Domańskiego, Seria „Euromarketing” pod red. T. Domańskiego, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2011, s. 15–32.pl_PL
dc.referencesDomański T., Role of Erasmus Programme in the Development Strategy of the Faculty of International and Political Studies (FIPS) of the University of Lodz, [w:] The impact of the Erasmus programme on mobility and employability, red. T. Domański, P. Bryła, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2014, ss. 296.pl_PL
dc.referencesDomański T., Bryła P., Jurczyk T., Klasyfikacja barier podejmowania współpracy z otoczeniem gospodarczym przez uczelnie wyższe, „Marketing i Rynek”, 5/2013, s. 10–16.pl_PL
dc.referencesDomański T., Bryła P., Jurczyk T., Korzyści współpracy uczelni wyższych z otoczeniem gospodarczym — próba typologii, „Marketing i Rynek”, 4/2013, s. 14–19.pl_PL
dc.referencesDomański T, Hereźniak M., Budowanie marki szkoły wyższej w oparciu o relacje z absolwentami, [w:] Marketing w szkole wyższej. Istota i znaczenie marki, pod redakcją naukową G. Nowaczyk, D. Sobolewskiego, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu, Poznań 2013, s. 229–242.pl_PL
dc.referencesDomański T., Hereźniak M., Budowanie marki szkoły wyższej w oparciu o relacje z absolwentami, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu”, nr 44/2012, s. 163–175.pl_PL
dc.referencesDomański T., Sędkowski M., The Use of Social Media in the Networking Strategy of Higher Education Institutions: The Polish Experience, [w:] Cutting-Edge Technologies and Social Media Use in Higher Education, pod red. V. Benson, S. Morgan, IGI Global, Londyn 2014, s. 103–130.pl_PL
dc.referencesDomański T., Marketing edukacyjny w warunkach globalizacji rynku, [w:] Marketing w szkole wyższej. Przemiany w orientacji marketingowej, praca zbiorowa pod red. G. Nowaczyk, D. Sobolewskiego, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu, Poznań 2011, s. 23–30.pl_PL
dc.referencesDrucker P., Management: Tasks, responsibilities, practices, Harper & Row, New York 1973.pl_PL
dc.referencesDunne C., Developing an intercultural curriculum within the context of the internationalization of higher education: terminology, typologies and power, „Higher Education Research & Development”, październik 2011, vol. 30, nr 5, s. 609–622. DOI: 10.1080/07294360.2011.598451.pl_PL
dc.referencesFreeman K., Culture in curriculum: Internationalizing learning by design, [w:] Reforming the higher education curriculum, red. J. Mestenhauster, B. Ellingboe, Oryx Press, Phoenix 1998, s. 40–52.pl_PL
dc.referencesFrølich N., Still academic and national — Internationalisation in Norwegian research and higher education, „Higher Education”, 2006, 52, s. 405–420. DOI: 10.1007/s10734–005–3080–1.pl_PL
dc.referencesGacel-Ávila J., The process of internationalization of Latin American higher education, „Journal of Studies in iInternational Education”, 2007, 11(3–4), s. 400–409.pl_PL
dc.referencesGil J., The promotion of Chinese language learning and China’s soft power, „Asian Social Science”, 2008, 4, s. 116–122.pl_PL
dc.referencesGoddard S.E., Uncommon ground: Indivisble territory and the politics of legitimacy, „International Organization”, 2006, 60, s. 35–59.pl_PL
dc.referencesGreen M.F., Measuring and assessing internationalization, NAFSA: Association of International Educators, A publication of NAFSA: Association of International Educators, 2012. This publication is available on the NAFSA Web site at www.nafsa.org/epubs.pl_PL
dc.referencesGress D., Ilon L., Successful integration of foreign faculty into Korean universities: A proposed framework, „KEDI Journal of Educational Policy”, 2009, 6(2), s. 183–204.pl_PL
dc.referencesGu Q., Schweisfurth M., Day C., Learning and growing in a ‘foreign’ context: Intercultural experiences of international students, „Compare”, 2010, 40, nr 1, s. 7–23.pl_PL
dc.referencesGuo S., Chase M., Internationalisation of higher education: integrating international students into Canadian academic environment, „Teaching in Higher Education”, June 2011, vol. 16, nr 3, s. 305–318.pl_PL
dc.referencesHarris R., Overseas students in the United Kingdom university system: a perspective frim social works, [w:] Overseas students in higher education. Issues in teaching and learning, red. D. McNamara, R. Harris, Routledge, London 1997.pl_PL
dc.referencesHawking J., Higher education transformation: Some trends in California and Asia, „Policy Futures in Education”, 2008, 6(5), s. 532–544.pl_PL
dc.referencesHersey P., Blanchard K., Johnson D., Management of organizational behavior: Leading human resources, Wyd. 8., Prentice Hall, Upper Saddle River 2001.pl_PL
dc.referencesHien P.D., A comparative study of research capabilities of East Asian countries and implications for Vietnam, „Higher Education”, 2010, 60, s. 615–625. DOI: 10.1007/s10734–010–9319–5.pl_PL
dc.referencesHoffmann E., Jiang X.P., New Zealand and China: A case study of internationalsation in New Zealand universities, „NZARE Conference Proceedings”, Massey University, Palmerston North, NZ 2002.pl_PL
dc.referencesHowe E.R., The internationalization of higher education in East Asia: A comparative ethnographic narrative of Japanese universities, „Research in Comparative and International Education”, 2009, 4, s. 384–392.pl_PL
dc.referencesHuang F., Challenges for higher education and research: a perspective from Japan, „Studies in Higher Education”, wrzesień 2014, vol. 39, nr 8, s. 1428– 1438. DOI: 10.1080/03075079.2014.949535.pl_PL
dc.referencesHughes-Warrington M., The Ethics of Internationalisation in Hugher Education: Hospitality, self-presence and ‘being late’, „Educational Philosophy and Theory”, 2012, Vol. 44, Nr 3, s. 312–322. DOI: 10.1111/j.1469-5812.2010.00674.x.pl_PL
dc.referencesInternationalization of higher education: Global trends, regional perspectives, red. E. Egron-Polak, R. Hudson, IAU 3rd global survey report, International Association of Universities, Paryż 2010.pl_PL
dc.referencesJiang X., A Probe into the Internationalisation of Higher Education in the New Zealand Context, „Educational Philosopfy and Theory”, 2010, vol. 42, nr 8, s. 881–897. DOI: 10.1111/j.1469–5812.2009.00547.x.pl_PL
dc.referencesJiang X.P., Impacts of Globalisation and the Knowledge Economy upon Higher Education in China and New Zealand: Internationalisation in the making, Guangdong People’s Publishing House, Guangzhou 2006.pl_PL
dc.referencesJiang X., Towards the internationalisation of higher education from a critical perspective, „Journal of Further & Higher Education”, listopad 2008, vol. 32, nr 4, s. 347–358. DOI: 10.1080/03098770802395561.pl_PL
dc.referencesJowi J.O., Internationalization of Higher Education in Africa: Developments, Emerging Trends, Issues and Policy Implications, „Higher Education Policy”, wrzesień 2009, vol. 22, nr 3, s. 263–281.pl_PL
dc.referencesKehm B., Internationalisation in higher education: from regional to global, [w:] The dialogue between higher education research and practice: 25 years of EAIR, red. R. Begg, Kluwer Academic, Dordrecht 2003, s. 109–119.pl_PL
dc.referencesKerklaan V., Moreira G., Boersma K., The role of Language in the Internationalization of higher Education: an example from Portugal, „European Journal of Education”, 2008, vol. 43, nr 2, s. 241–255.pl_PL
dc.referencesKivisto J., Yuzhuo C., Tuition Fees for International Students in Finland: Where to Go From Here?, „Journal of Studies in International Education”, Feb. 2013, vol. 17, Issue 1, s. 55–78.pl_PL
dc.referencesKnight J., Higher education In turmoil: The changing world of internationalization, Sense Publishers, Rotterdam 2008.pl_PL
dc.referencesKnight J., Updating the definition of internationalization, „International Higher Education”, 2003, 33 (Fall), s. 2–3.pl_PL
dc.referencesKnight J., Internationalization, concepts, complexities and challenges. In International handbook of higher education, red. J.J.F. Forest, P.G. Altbach, Springer, Dordrecht 2007, s. 207–227.pl_PL
dc.referencesKnight J., Internationalisation of Higher Education: A conceptual framework, [w:] Internationalisation of Higher Education in Asia Pacific Countries (s. 5–20), red. J. Knight, H. de Wit, European Association for International Education, Amsterdam 1997, s. 25–36.pl_PL
dc.referencesKnight J., Internationalisation of Higher Education, [w:] Quality and Internationalisation in Higher Education, red. Organisation of Economic Cooperation and Development, OECD, Paris 1999.pl_PL
dc.referencesKnight J., de Wit H., Strategies for Internationalisation of Higher Education: Historical and conceptual perspectives, [w:] Strategies for Internationalisation of Higher Education: A comparative study of Australia, Canada, Europe and the United States of America, red. H. de Wit, EAIE, Amsterdam 1995, s. 33–65.pl_PL
dc.referencesLuijten-Lub A., Huisman J., Wende M. C. van der, Introduction, [w:] On cooperation and competition II: national and European policies for the internationalization of higher education, red. J. Huisman, M. van der Wende, Lemmens, Bonn 2005, s. 11–17.pl_PL
dc.referencesMarginson S., Global perspectives and strategies of Asia-Pacific research universities, „Evaluation in Higher Education”, 2009, 3, s. 1–43.pl_PL
dc.referencesMarginson S., Global perspectives and strategies of Asia-Pacific research universities, [w:] Paths to a world-class university: Lessons from practices and experiences, red. N.C. Liu, Q. Wang, Y. Cheng, Sense Publishers, Rotterdam 2011, s. 3–27.pl_PL
dc.referencesMcBurnie G., Pursuing Internationalization as a Means to Advance the Academic Mission of the University: An Australian Case Study, „Higher Education in Europe”, 2000, vol. XXV, nr 1, s. 63–73.pl_PL
dc.referencesMcNeil D., South Korea seeks a new role as a higher-education hub, „Chronicle of Higher Education”, 2008, 54(28), A1.pl_PL
dc.referencesMOE, 2003–2007 Action plan for revitalization of education, Ministry of Education, Beijing 2004.pl_PL
dc.referencesMok K.-H., Globalization and educational restructuring: University merging and changing governance in China, „Higher Education”, 2005, 50, s. 57–88.pl_PL
dc.referencesMok K.-H., Questing for internationalization of universities in Asia: Critical reflections, „Journal of Studies in International Education”, 2007, 11(3/4), s. 433–454. DOI: 10.1177/1028315306291945.pl_PL
dc.referencesMok K.-H., Welch A., Globalization, structural adjustment and educational reform, [w:] Globalization and educational restructuring in the Asia Pacific region, red. K. H. Mok, A. Welch, Palgrave Macmillan, Basingstoke 2003, s. 1–31.pl_PL
dc.referencesMok K.-H., Yoon K., Welch A., Globalization’s challenges to higher education governance in South Korea, [w:] Globalization and education restructuring in the Asia Pacific region, red. K.-H. Mok, A. Welch, Palgrave Macmillan, Basingstoke 2003, s. 58–78.pl_PL
dc.referencesMonash University, Leading the Way: Monash 2020, Monash University, Clayton 1999.pl_PL
dc.referencesMosneaga A., Agergaard J., Agents of internationalisation? Danish universities’ practices for attracting international students, „Globalisation, Societies & Education”, listopad 2012, vol. 10, nr 4, s. 519–538. DOI: 10.1080/14767724.2012.690309.pl_PL
dc.referencesNaidoo R., Jamieson I., Knowledge in the Marketplace: The global commodification of teaching and learning in higher education, [w:] Internationalizing higher education: Critical explorations of pedagogy and policy, red. P. Ninnes, M. Hellsten, Comparative Education Research Centre, The University of Hong Kong, Springer, Hong Kong 2005, s. 37–51.pl_PL
dc.referencesNewby H., Wko T., Breneman D., Johanneson T., Maasen P., OECD reviews of tertiary education: Japan, 2009. Uzyskano z: www.oecd.org/dataoecd/44/12/42280329.pdf.pl_PL
dc.referencesNye J.S. Jr, Bound to lead: The changing nature of America power, Basic Books, Nowy Jork 1990.pl_PL
dc.referencesNye J.S. Jr, Public diplomacy and soft power, „The Annals of the American Academy of Political and Social Science”, 2008, 616, s. 94–109.pl_PL
dc.referencesNye J.S. Jr, Soft power: The means to success in world politics, Public Affairs, New York 2004.pl_PL
dc.referencesNye J.S. Jr, Soft power and higher education, Forum for the Future of Higher Education, EDUCAUSE. Uzyskano z: http://www.educause.edu/Resources/SoftPowerandHigherEducation/.pl_PL
dc.referencesNye J.S. Jr, The information revolution and American soft power, „Asia Pacific Review”, 2002, 9, s. 60–76.pl_PL
dc.referencesOECD (2006), Education policy analysis: Focus on higher education, Paris 2006.pl_PL
dc.referencesOECD (2007), Higher education and regions: Globally competitive, locally engaged, OECD Publishing, Paris 2007.pl_PL
dc.referencesOlsen J.P., European challenges to the nation state, [w:] Political institutions and public policy, red. B. Steunenberg, F. v. Vught, Kluwer, Dordrecht 1997.pl_PL
dc.referencesPfotenhauer S.M., Jacobs J., Pertuze J., Newman D., Roos D., Seeding Change through International University Partnerships: The MIT-Portugal Program as a Driver of Internationalization, Networking, and Innovation, „Higher Education Policy”, czerwiec 2013, vol. 26, nr 2, s. 217–242. DOI: 10.1057/hep.2012.28.pl_PL
dc.referencesQiang Z., Internationalization of higher education: Towards a conceptual framework, „Policy Futures in Education”, 2003, 1(2), s. 248–270.pl_PL
dc.referencesRamsden B., Patterns of higher education institutions in the UK: sixth report, Universities UK, London 2006.pl_PL
dc.referencesRivers D.J., Ideologies of internationalization and the treatment of diversity within Japanese higher education, „Journal of Higher Education Policy and Management”, 2010, 32, 441–454.pl_PL
dc.referencesRyan J., Viete R., Respectful interactions: Learning with international students in English-speaking academy, „Teaching in Higher Education”, 2009, 14, nr 3, s. 303–314.pl_PL
dc.referencesSanderson G., Internationalisation and teaching in higher education, „Higher Education Research & Development”, październik 2011, vol. 30, nr 5, s. 661–676. DOI: 10.1080/07294360.2011.598455.pl_PL
dc.referencesShin J.C., Building world-class research university: The Brain Korea 21 project, „Higher Education”, 2009, 58, s. 669–688. DOI: 10.1007/s10734–009–9219–8.pl_PL
dc.referencesSignorini P., Wiesemes R., Murphy R., Developing alternative frameworks for exploring intercultural learning: A critique of Hofstede’s cultural difference model, „Teaching in Higher Education”, 2009, 14, nr 3, s. 253–264.pl_PL
dc.referencesStarr D., Chinese language education in Europe: The Confucius institutes, „European Journal of Education”, 2009, 44, 65–82.pl_PL
dc.referencesTadaki M., Tremewan Ch., Reimagining internationalization in higher education: international consortia as a transformative space?, „Studies in Higher Education”, 2013, vol. 38, nr 3, s. 367–387. DOI: 10.1080/03075079.2013.773219.pl_PL
dc.referencesTayar M., Jack R., Prestige-oriented market entry strategy: the case of Australian universities, „Journal of Higher Education Policy and Management”, 2013, vol. 35, nr 2, s. 153–166. DOI: 10.1080/1360080X.2013.775924.pl_PL
dc.referencesTaylor J., The response of Governments and Universities to globalization and internationalization in higher education, [w:] Globalisation and internationalization in higher education, red. F. Maringe, N. Foskett, Continuum, London 2010.pl_PL
dc.referencesTeichler U., The changing debate on internationalization of higher education, „Higher Education”, 2004, 48, s. 5–26.pl_PL
dc.referencesThe role of universities in promotion of cities and regions, red. T. Domański, Katedra Marketingu Międzynarodowego i Dystrybucji UŁ, Łódź 2015, ss. 292.pl_PL
dc.referencesTjeldvoll A., Change leadership in universities: The Confucian dimension, „Journal of Higher Education Policy and Management”, 2011, 33, s. 219–230.pl_PL
dc.referencesToyoshima M., International strategies of universities in England, „London Review of Education”, vol. 5, nr 3, listopad 2007, s. 265–280. DOI: 10.1080/14748460701661328.pl_PL
dc.referencesTrahar S., Hyland F., Experiences and perceptions of internationalization in higher education in the UK, „Higher Education Research & Development”, październik 2011, vol. 30, nr 5, s. 623–633. DOI: 10.1080/07294360.2011.598452.pl_PL
dc.referencesTransnational education providers, partners and policy: challenges for Australian institutions offshore, red. Davis D., Olsen A., Bohm A., IDP Education Australia, Canberra 2000.pl_PL
dc.referencesUrban E.L., Palmer L.B., International Students as a Resource for Internationalization of Higher Education, „ Journal of Studies in International Education”, Sep. 2014, vol. 18, issue 4, s. 305–324. DOI: 10.1177/1028315313511642.pl_PL
dc.referencesOorschot I. van, Negotiating knowledges abroad: non-Western students and the global mobility of knowledge, „Journal of Comparative & International Education”, December 2014, vol. 44, nr 6, s. 895–915. DOI: 10.1080/03057925.2013.824782.pl_PL
dc.referencesVincent-Lancrin S., Cross-border higher education: trends and perspectives, [w:] Higher education to 2030, część 2: Globalisation, red. Organization for Economic Cooperation Development, OECD Publications, Paryż 2009, s. 63–88.pl_PL
dc.referencesWang L., Going global: the changing strategy of internationalization of education in China, „Journal of Higher Education Policy and Management”, 2013, vol. 35, nr 3, s. 305–315. DOI: 10.1080/1360080X.2013.792315.pl_PL
dc.referencesWang L., Higher Education governance and university autonomy in China, „Globalisation, Societes and Education”, 2010, 8, s. 477–495.pl_PL
dc.referencesWang Y., Internationalization in higher education in China: A practitioner’s reflection, „Higher Education Policy”, 2008, 21, s. 505–517. DOI: 10.1057/hep.2008.22.pl_PL
dc.referencesWarwick Ph., Moogan Y.J., A comparative study of perceptions of internationalization strategies in UK universities, „Journal of Comparative & International Education”, January 2013, vol. 43, nr 1, s. 102–123. DOI: 10.1080/03057925.2013.746573.pl_PL
dc.referencesWende M.C. v. d., Missing links — The relationships between national policies for internationalization and those for higher education in general, [w:] National Policies for the Internationalisation of Higher Education in Europe, red. T. Kälvemark, M. C. v. d. Wende, Högskoleverket, Sztokholm 1997.pl_PL
dc.referencesWende M.C. v. d., The Bologna Declaration: Enhancing the transparency and competitiveness of European higher education, „Journal for Studies in International Education”, 2000, 4(2), s. 3–11.pl_PL
dc.referencesWit K.D., Verhoeven J., The higher education policy of the European union: With or against the member states, [w:] Higher Education and the Nation State. The International Dimension of Higher Education, red. J. Huisman, P. Maassen, G. Neave, Pergamon, Amsterdam 2001.pl_PL
dc.referencesYang R., Soft power and higher education: An examination of Chinas Confucius Institutes, „Globalisation, Societes and Education”, 2010, 8, s. 235–245.pl_PL
dc.referencesZha Q., Internationalization of higher education: Towards a conceptual Framework, „Policy Futures In America”, 2003, 1, nr 2, s. 248–270.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8088-086-3.23


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record