Show simple item record

dc.contributor.authorSobczak, Barbara
dc.date.accessioned2016-03-31T14:57:28Z
dc.date.available2016-03-31T14:57:28Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.issn1505-9057
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/17635
dc.description.abstractThis article presents television news as a rhetorical act. Television news is understood as an account of an event usually comprising of a short introduction and a few minutes of film footage (sometimes referred to as the editorial), created as a result of the work of reporters, broadcast on television, usually as one of the elements in the structure of a news magazine, but also as an element of the programme blocks of news television channels. Television news functions in the media as one of the elements of the strategic actions of media broadcasters, focused on specific purposes, including image-building and political and economic goals. News is created as a response to specific events, it fulfils the need for information, but also serves the creation of a certain image of the world, focusing attention on certain aspects of reality, evaluating it, persuading viewers of the importance or unimportance of certain events. It plays an informative, creative, conceptual, stimulating, evaluative and ultimately aesthetic role. In order to achieve these objectives it is appropriately constructed, taking into account the characteristics and needs of the recipient and the ethos of the broadcaster. In this sense, it is therefore a “rhetorical” act – intentional, deliberate, constituting a response to a specific situation (it is historically, socially and politically conditioned) and addressed to specific recipients.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica;1
dc.subjectnewspl_PL
dc.subjectrhetorical actpl_PL
dc.subjecttelevisionpl_PL
dc.subjectpersuasionpl_PL
dc.subjectinformationpl_PL
dc.titleNews telewizyjny jako akt retorycznypl_PL
dc.title.alternativeNews as a Rhetorical Actpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Barbara Sobczak, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016pl_PL
dc.page.number[97]-112pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet im. A. Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej, Instytut Filologii Polskiej; 61-701 Poznań, ul. Fredry 10.pl_PL
dc.identifier.eissn2353-1908
dc.contributor.authorBiographicalnoteBarbara Sobczak – kierownik specjalności dziennikarskiej w Instytucie Filologii Polskiej UAM, sekretarz Zespołu Kultury Żywego Słowa Rady Języka Polskiego przy Prezydium PAN. Zajmuje się retoryką, teorią komunikacji językowej, analizą konwersacji i dyskursu medialnego. Autorka książki „Wywiad telewizyjny na żywo. Charakterystyka gatunku”, a także artykułów podejmujących m.in. problematykę języka mediów i retoryki dyskursu publicznego. Współautorka kilku słowników. Prowadzi zajęcia i warsztaty m.in. z retoryki i erystyki, komunikowania interpersonalnego i językoznawstwa praktycznego.pl_PL
dc.referencesAllan S, Kultura newsów, przeł. A. Sokołowska, Wydawnictwo UJ, Kraków 2004.pl_PL
dc.referencesArystoteles, Retoryka, [w:] tenże, Retoryka. Retoryka dla Aleksandra. Poetyka, przeł. H. Podbielski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.pl_PL
dc.referencesBauer Z., Gatunki dziennikarskie, [w:] Dziennikarstwo i świat mediów, red. Z. Bauer, E. Chudziński, Universitas, Kraków 2000, s. 143–173.pl_PL
dc.referencesBitzer L.F., The Rhetorical Situation, „Philosophy & Rhetoric” 1968, No 1, pp. 1–14.pl_PL
dc.referencesBourdieu P., O telewizji. Panowanie dziennikarstwa, przeł. K. Sztandar-Sztanderska, A. Ziółkowska, red. M. Jacyno, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.pl_PL
dc.referencesCampbell K.K., Huxman S.S., Burkholder T.R., The Rhetorical Act. Thinking, Speaking and Writing Critically, Wadsworth, Belmont 2003.pl_PL
dc.referencesCampbell K.K., Modern Rhetoric, [in:] Encyclopedia of Rhetoric, ed. T.O. Sloane, Oxford University Press, New York 2001.pl_PL
dc.referencesCzyżewski M., Dunin K., Piotrowski A., Cudze problemy. O ważności tego, co nieważne. Analiza dyskursu publicznego w Polsce, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2010.pl_PL
dc.referencesFrancuz P., O rozumieniu telewizyjnych audycji informacyjnych, „Zeszyty Telewizyjne” 2005, nr 8, s. 19–35.pl_PL
dc.referencesFras J., Dziennikarski warsztat językowy, Wydawnictwo UWr, Wrocław 1999.pl_PL
dc.referencesFurman W., Kaliszewski A., Wolny-Zmorzyński K., Gatunki dziennikarskie. Specyfika ich tworzenia i redagowania, Wyższa Szkoła Zarządzania w Rzeszowie, Rzeszów 2000.pl_PL
dc.referencesGajda J., Media w edukacji, Oficyna Wydawnicza Impuls, Gdańsk 2007.pl_PL
dc.referenceshttp://www.tnsglobal.pl/informacje/telewizja-trzyma-sie-mocno-nowe-urzadzenia-przynosza-nowe-wzorce-ogladania-infografika/ [dostęp: 21.03.2015].pl_PL
dc.referenceshttp://wyborcza.pl/1,76842,15095765,Dla_60_proc__Polakow_TVP_ jest_dobra_telewizja_publiczna_.html [dostęp: 21.03.2015].pl_PL
dc.referencesIłowiecki M., Krzywe zwierciadło. O manipulacji w mediach, Wydawnictwo Archidiecezji Lubelskiej Gaudium, Lublin 2003.pl_PL
dc.referencesJensen K.B., The Social Semiotics of Mass Communication, Sage Publications, London 1995.pl_PL
dc.referencesKarwat M., Medialna mitologia faktów, [w:] Współczesne oblicza mediów, red. J. Marszałek-Kawa, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2005, s. 44–69.pl_PL
dc.referencesKudra A., News jako funkcja, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Literaria Polonica” 2010, nr 13, s. 399–404.pl_PL
dc.referencesLiberek J., Informacja czy manipulacja? Jak „Gazeta Wyborcza” pisze o Kościele, „Więź” 1992, nr 11, s. 21–25.pl_PL
dc.referencesLisowska-Magdziarz M., Media powszednie. Środki komunikowania masowego i szerokie paradygmaty medialne w życiu codziennym Polaków u progu XXI wieku, Wydawnictwo UJ, Kraków 2008.pl_PL
dc.referencesMaslow A., Motywacja i osobowość, przeł. J. Radzicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.pl_PL
dc.referencesMaziarski J., Informacja, [w:] Encyklopedia wiedzy o prasie, red. J. Maślanka, Ossolineum, Wrocław 1976, s. 107–109.pl_PL
dc.referencesMiś L., Demonstracje retoryczne w telewizyjnym programie informacyjnym „Fakty” – TVN, [w:] Sztuka perswazji. Socjologiczne, psychologiczne i lingwistyczne aspekty komunikowania perswazyjnego, red. R. Karpiel, K. Leszczyńska, Zakład Wydawniczy „Nomos”, Kraków 2004, s. 323–334.pl_PL
dc.referencesMrozowski M., Media masowe. Władza, rozrywka i biznes, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa 2001.pl_PL
dc.referencesMrozowski M., Telewizyjne programy informacyjne – polskie i zagraniczne (analiza porównawcza), „Studia Medioznawcze” 2009, nr 3, s. 27–49.pl_PL
dc.referencesPalczewski M., Cała prawda o newsie. Definicja – granice poznania – konteksty, [w:] Teorie komunikacji i mediów, t. 4, red. M. Graszewicz, J. Jastrzębski, Oficyna Wydawnicza ATUT, Wrocław 2011.pl_PL
dc.referencesPisarek W., Podstawy retoryki dziennikarskiej, [w:] Dziennikarstwo i świat mediów. Nowa edycja, red. Z. Bauer, E. Chudziński, wyd. 4 zm., uzup., rozszerz., Universitas, Kraków 2008, s. 361–377.pl_PL
dc.referencesPratkanis A., Aronson E., Wiek propagandy. Używanie i nadużywanie perswazji na co dzień, przeł. J. Radzicki, M. Szuster, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003.pl_PL
dc.referencesReeves B., Nass C., Media i ludzie, przeł. H. Szczerkowska, PIW, Warszawa 2000.pl_PL
dc.referencesRytualny chaos. Studium dyskursu publicznego, red. M. Czyżewski, S. Kowalski, A. Piotrowski, Wydawnictwo AUREUS, Kraków 1997.pl_PL
dc.referencesSchramm W., The Nature of News, „Journalism Quarterly” 1949, No 26, pp. 259–269.pl_PL
dc.referencesSilverstone R., Television and Everyday Life, Routledge, London 1994.pl_PL
dc.referencesSobczak B., Informowanie (nie)etyczne. O etyce dziennikarskiej i manipulacji w mediach, [w:] Retoryka i etyka, red. B. Sobczak, H. Zgółkowa, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2009, s. 183–201.pl_PL
dc.referencesSzulczewski M., Informacja, [w:] Teoria i praktyka dziennikarstwa. Wybrane zagadnienia, red. B. Golka, M. Kafel, Z. Mitzner, PWN, Warszawa 1964, s. 91–97.pl_PL
dc.referencesTetelowska I., Informacja jako odrębny gatunek prasowy, [w:] taż, Szkice prasoznawcze, Ośrodek Badań Prasoznawczych, Kraków 1972.pl_PL
dc.referencesWasilewski J., Skibiński A., Prowadzeni słowami. Retoryka motywacji w komunikacji publicznej, Diffin, Warszawa 2008.pl_PL
dc.referencesWhitehead J.L., Factors Of Source Credibility, „Quarteley Journal of Speech” 1968, No 54, pp. 59–63.pl_PL
dc.referencesWojtak M., Gatunki prasowe, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2004.pl_PL
dc.referencesWorsowicz M., „Mam newsa!”, czyli o problemie naukowców i marzeniu dziennikarzy, [w:] News wobec wyzwań XXI wieku, red. M. Palczewski, M. Worsowicz, Akademia Humanistyczno- -Ekonomiczna, Łódź 2010, s. 9–24.pl_PL
dc.referencesZwoliński A., Słowo w relacjach społecznych, WAM, Kraków 2003.pl_PL
dc.referencesŻórawski K., Długi stół. Skrypt dla dziennikarzy programów informacyjnych, Telewizja Polska S.A., Warszawa 2004.pl_PL
dc.contributor.authorEmailbarbarasobczak@o2.plpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/1505-9057.31.08
dc.relation.volume31pl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record