Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorHucko, Olga
dc.date.accessioned2016-04-08T11:44:24Z
dc.date.available2016-04-08T11:44:24Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationO. Hucko, Termination of auto narration as a creative thinking process, [in:] Creativity and Innovation in Business and Education, ed. J. Bieńkowska, Ser. Management, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015, p. 133-140.pl_PL
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/17746
dc.descriptionCreativity is now an exposed trait. This is due to the high need for innovation, original and useful solutions that serve the development of the organization, their effective market entry and long-term survival. This publication is a collection of papers prepared under The First National Conference “CREATIVE VIBES. Kreatywnością napędzamy gospodarkę”, whose aim was to stir issues concerning the significance of creativity from the point of view of the development of innovative economy, as well as to draw attention to the role of creativity in the education process of students and its impact on the development of professional competence.pl_PL
dc.description.abstractThe article proves that the competence of creativity is connected with the narrative competences. It explains how the awareness of auto-narration affects the creative abilities of people aged 18– 35. It concludes that it is impossible to be creative without knowledge of oneself. Here, I present the concept of auto narrative training that I have developed based on Christopher Vogler’s idea of the hero’s journey, concepts of creative thinking processes, narrative psychology, and narratology. The training is supposed to stimulate creative and narrative thinking as well as strengthen creativity. The article focuses on small narrations, which are understood as outspoken monologues. It brings the concept of the magical power of a story as an instrument of achieving self-awareness. I intend to answer the question as to whether the improvement of our narrative skills stimulates our creativity.pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartof“Creativity and Innovation in Business and Education”, ed. J. Bieńkowska, Ser. Management, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015;
dc.subjectauto narrationpl_PL
dc.subjectself-awarenesspl_PL
dc.subjectscriptspl_PL
dc.subjectpsychology of creativitypl_PL
dc.subjectcreative attitudepl_PL
dc.titleTermination of auto narration as a creative thinking processpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Olga Hucko, Łódź 2015; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015pl_PL
dc.page.number[133]-140pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationDepartment of Theory of Literature, University of Lodz.pl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8088-073-3
dc.contributor.authorBiographicalnoteOlga Hucko – MA in Film Making (WSSiP in Łódź), 2nd degree student of the Department of the Theory of Literature in the University of Łódź; a head of ComeOn Institute, member of Polish Society of Creative Strategies. Currently working on her master degree essay „Causes and effects of a story. Auto-narrative training” tutored by Prof. J. Ślósarska; her fields of professional interest are micro narration, auto narration, creative thinking processes.pl_PL
dc.referencesBal M. (2012), Narratologia. Wprowadzenie do teorii narracji, Uniwersytet Jagielloński, Kraków.pl_PL
dc.referencesBerne E. (2013), Dzień dobry… i co dalej?, Rebis, Poznań.pl_PL
dc.referencesBruner J. S. (1990), Życie jako narracja, „Kwartalnik Pedagogiczny”, no. 4, pp. 3–20.pl_PL
dc.referencesGłowiński M. (1997), Narracja jako monolog wypowiedziany, [in:] Narracje literackie i nieliterackie, (ed.), Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesGóralski A. (2003), Teoria twórczości, Wydawnictwo APS, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGrice H. P. (1991), Studies in the way of words, Harvard University Press, Cambridge.pl_PL
dc.referencesKajfosz J. (2009), Magia w potocznej narracji, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.pl_PL
dc.referencesKozielecki J. (2002), Transgresja i kultura, Żak Wydawnictwo Akademickie, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMaslow A. (1986), W stronę psychologii istnienia, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMelosik Z. (2013), Kultura popularna i tożsamość młodzieży. W niewoli władzy i wolności, Impuls, Kraków.pl_PL
dc.referencesNęcka E. (1995), Proces twórczy i jego ograniczenia, Oficyna Wydawnicza, Kraków.pl_PL
dc.referencesNęcka E. (2001), Psychologia twórczości, GWP, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesNęcka E. (ed.) (2013), Trening Twórczości, GWP, Sopot.pl_PL
dc.referencesSchütze F. (1997), Trajektorie cierpienia jako przedmiot badań socjologii interpretatywnej, „Studia Socjologiczne”, no. 1, pp. 11–56.pl_PL
dc.referencesTokarska U. (2010), Stawać się Panem Własnego Oblicza. O możliwościach intencjonalnych oddziaływań narracyjnych w biegu życia ludzkiego, [in:] Straś-Romanowska M., Bartosz B., Żurko M. (ed.), Psychologia małych i wielkich narracji, Eneteia, Warszawa.pl_PL
dc.referencesTrzebiński J. (ed.) (2002), Narracja jako sposób rozumienia świata, GWP, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesVogler Ch. (2010), Podróż autora. Struktury mityczne dla scenarzystów i pisarzy, Wojciech Marzec, Warszawa.pl_PL
dc.contributor.authorEmailolgahucko@gmail.compl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8088-073-3.13


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord