Show simple item record

dc.contributor.authorRyczkowska, Alicja
dc.date.accessioned2016-04-11T06:19:13Z
dc.date.available2016-04-11T06:19:13Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationA. Ryczkowska, The use of music in promoting creativity, [in:] Creativity and Innovation in Business and Education, ed. J. Bieńkowska, Ser. Management, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015, p. 125-132.pl_PL
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/17748
dc.descriptionCreativity is now an exposed trait. This is due to the high need for innovation, original and useful solutions that serve the development of the organization, their effective market entry and long-term survival. This publication is a collection of papers prepared under The First National Conference “CREATIVE VIBES. Kreatywnością napędzamy gospodarkę”, whose aim was to stir issues concerning the significance of creativity from the point of view of the development of innovative economy, as well as to draw attention to the role of creativity in the education process of students and its impact on the development of professional competence.pl_PL
dc.description.abstractAccording to the assumptions of humanistic psychology, every person has a certain potential for creativity. This potential can be supported and developed by various types of activity. Musical exercises are a good tool to stimulate creativity. We will focus in this article on exercises based on improvisation, composition and reception of music for a specific purpose. The musical exercises which will be discussed can be used with people of different ages, for example with children and adolescents at school or in the common room, with university students as well as with adults at workshops of various types.pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartof“Creativity and Innovation in Business and Education”, ed. J. Bieńkowska, Ser. Management, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015;
dc.subjectcreativitypl_PL
dc.subjectexercises using musicpl_PL
dc.titleThe use of music in promoting creativitypl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Alicja Ryczkowska, Łódź 2015; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015pl_PL
dc.page.number[125]-132pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationDepartment of Musicology, University of Wroclaw.pl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8088-073-3
dc.contributor.authorBiographicalnoteAlicja Ryczkowska, MA (Department of Musicology, University of Wrocław) – music therapist and musicologist, Ph.D. candidate at the University of Wrocław in the Department of Musicology. Her scientific interests are concentrated around the psychology of music, music therapy and history of music.pl_PL
dc.referencesAmabile T., Collins M. (1996), Entry word: Kreatywność, [in:] Manstead A., Hewstone M. (ed.), Psychologia społeczna. Encyklopedia Blackwella, Polish translation, Czarna Owca, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBieluga K. (2009), Rozpoznawanie i stymulowanie cech inteligencji oraz myślenia twórczego w domu i w szkole, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.pl_PL
dc.referencesBrown R. (1989), Creativity. What are we to measure?, [in:] Glover J., Ronning R., Reynolds C., Handbook of Creativity, Plenum Press, New York and London.pl_PL
dc.referencesBruscia K. E. (1998), Defining of music therapy, Barcelona Publishers.pl_PL
dc.referencesCesarz H. (2012), Karta zachowania się pacjenta w trakcie muzykoterapii, [in:] Stachyra K. (ed.), Podstawy muzykoterapii, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.pl_PL
dc.referencesCesarz H. (2003), Muzykoterapeuta dźwiękiem mówiący, czyli kilka refleksji na temat komunikacji za pomocą instrumentu, Muzykoterapia Polska, vol. 2, no. 2(6).pl_PL
dc.referencesColman A. M. (2001), Entry: Creativity, [in:] A dictionary of psychology, Oxford University Press, Oxford.pl_PL
dc.referencesCudowska A. (2004), Kształtowanie twórczych orientacji życiowych w procesie edukacji, Trans Humana, Białystok.pl_PL
dc.referencesDobrołowicz W. (1995), Psychodydaktyka kreatywności, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogiki Specjalnej im Marii Grzegorzewskiej, Warszawa.pl_PL
dc.referencesFlorczykiewicz J. (2008), Kreatywność a procesy adaptacji społecznej, Wydawnictwo Akademii Podlaskiej, Siedlce.pl_PL
dc.referencesFromm E. (1959), Postawa twórcza, reprint, [in:] Wawrzeńczak K. (ed.) (1989) , Twórczość czyli droga w nieznane, Wydawnictwa Państwowe i Pedagogiczne, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGalińska E. (2005), Muzykoterapia, [in] Grzesiuk L. (ed.), Psychoterapia. Teoria. Podręcznik akademicki, ENETEIA, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGładyszewska-Cylulko J. ( 2003), Rysunek inspirowany wizualizacją przy muzyce, „Muzykoterapia Polska”, vol. 2, no. 3/4(7/8), pp. 19–23.pl_PL
dc.referencesGrocke D., Wigram T. (2007), Receptive Methods in Music Therapy, Jessica Kingsley Publishers, London and Philadelphia.pl_PL
dc.referencesKarwowski M. (2009), Zgłębianie kreatywności. Studia nad pomiarem poziomu i stylu kreatywności, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKierył M. (2012), Mobilna rekreacja muzyczna, [in:] Modele, metody i podejścia w muzykoterapii, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.pl_PL
dc.referencesKołodziejski M. (2014), Koncepcja ruchu kreatywnego Johna Feierabenda w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, [in:] Kołodziejski M. (ed.), Kreatywność w edukacji muzycznej, Akademia Humanistyczna im. Aleksandra Gieysztora, Pułtusk, pp. 141–162.pl_PL
dc.referencesKonieczna-Nowak L.(2013), Wprowadzenie do muzykoterapii, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.pl_PL
dc.referencesKukiełczyńska-Krawczyk K., Kompozycja a muzykoterapia, „Muzykoterapia Polska”, vol. 2, no. 2(6), 2003, pp. 23–29.pl_PL
dc.referencesMagda-Adamowicz M., Children’s creativity in a systematic perspective, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2013.pl_PL
dc.referencesOlczak M., Trening twórczości – współczesna i efektowna forma wychowania przez sztukę, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2010.pl_PL
dc.referencesStasińska K., Instrumentarium Orffa w szkole, Wydawnictwa szkolne i pedagogiczne, Warszawa 1986.pl_PL
dc.referencesPikała A., Główne wyznaczniki i determinanty aktywności twórczej dzieci i młodzieży, [in:] J. Fyk, A. Łuczak, Muzyka, edukacja, terapia, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2010.pl_PL
dc.referencesRunco M. A., Entry: Divergent Thinking [in:] Runco M. A., Pritzker S. R. (ed.), Encyclopedia of creativity, vol. 1, Academic Press, California 1999.pl_PL
dc.referencesShaugnessy M. F., Entry: Creativity: Assessing Special Talents [in:] Shaugnessy M. F. (ed.), International Encyclopedia of Psychology, vol. pp. 492–495.pl_PL
dc.referencesSkowrońska-Lebecka E., Dźwięk i gest. Ćwiczenia muzyczno-ruchowe dla dzieci i młodzieży, Wydawnictwo „Żak”, Warszawa 1995.pl_PL
dc.referencesSternberg R., O’Hara L., Creativity and intelligence [in:] Sternberg R. (ed.), Handbook of creativity, Cambridge university Press, New York 1999.pl_PL
dc.referencesTatsch R., Whitten S., Entry: Convergent thinking, [in:] Salkind N. J. (ed.), Encyclopedia of Human Development, Sage Publications, London 2006.pl_PL
dc.referencesWhite J. M., Hanley G. P., Entry: Creativity [in:] Salkind N. J. (ed.), Encyclopedia of Human Development, Sage Publications, London 2006.pl_PL
dc.referencesWigram T., Improvisation. Methods and techniques for Music Therapy Clinicians, Educators and Students, Jessica Kingsley Publishers, London and Philadelphia 2004.pl_PL
dc.referencesWojtczuk-Turek A., Rozwijanie kompetencji twórczych, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa 2010.pl_PL
dc.contributor.authorEmailalicja.ryczkowska@interia.plpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8088-073-3.12


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record