dc.contributor.author | Ryczkowska, Alicja | |
dc.date.accessioned | 2016-04-11T06:19:13Z | |
dc.date.available | 2016-04-11T06:19:13Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.citation | A. Ryczkowska, The use of music in promoting creativity, [in:] Creativity and Innovation in Business and Education, ed. J. Bieńkowska, Ser. Management, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015, p. 125-132. | pl_PL |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/17748 | |
dc.description | Creativity is now an exposed trait. This is due to the high need for innovation, original and useful solutions that serve the development of the organization, their effective market entry and long-term survival. This publication is a collection of papers prepared under The First National Conference “CREATIVE VIBES. Kreatywnością napędzamy gospodarkę”, whose aim was to stir issues concerning the significance of creativity from the point of view of the development of innovative economy, as well as to draw attention to the role of creativity in the education process of students and its impact on the development of professional competence. | pl_PL |
dc.description.abstract | According to the assumptions of humanistic psychology, every person has a certain potential
for creativity. This potential can be supported and developed by various types of activity. Musical
exercises are a good tool to stimulate creativity. We will focus in this article on exercises based on
improvisation, composition and reception of music for a specific purpose. The musical exercises
which will be discussed can be used with people of different ages, for example with children and
adolescents at school or in the common room, with university students as well as with adults at
workshops of various types. | pl_PL |
dc.language.iso | en | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | “Creativity and Innovation in Business and Education”, ed. J. Bieńkowska, Ser. Management, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015; | |
dc.subject | creativity | pl_PL |
dc.subject | exercises using music | pl_PL |
dc.title | The use of music in promoting creativity | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Alicja Ryczkowska, Łódź 2015; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015 | pl_PL |
dc.page.number | [125]-132 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Department of Musicology, University of Wroclaw. | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8088-073-3 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Alicja Ryczkowska, MA (Department of Musicology, University of Wrocław) – music therapist and
musicologist, Ph.D. candidate at the University of Wrocław in the Department of Musicology. Her
scientific interests are concentrated around the psychology of music, music therapy and history of music. | pl_PL |
dc.references | Amabile T., Collins M. (1996), Entry word: Kreatywność, [in:] Manstead A., Hewstone M. (ed.), Psychologia społeczna. Encyklopedia Blackwella, Polish translation, Czarna Owca, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Bieluga K. (2009), Rozpoznawanie i stymulowanie cech inteligencji oraz myślenia twórczego w domu i w szkole, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Brown R. (1989), Creativity. What are we to measure?, [in:] Glover J., Ronning R., Reynolds C., Handbook of Creativity, Plenum Press, New York and London. | pl_PL |
dc.references | Bruscia K. E. (1998), Defining of music therapy, Barcelona Publishers. | pl_PL |
dc.references | Cesarz H. (2012), Karta zachowania się pacjenta w trakcie muzykoterapii, [in:] Stachyra K. (ed.), Podstawy muzykoterapii, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin. | pl_PL |
dc.references | Cesarz H. (2003), Muzykoterapeuta dźwiękiem mówiący, czyli kilka refleksji na temat komunikacji za pomocą instrumentu, Muzykoterapia Polska, vol. 2, no. 2(6). | pl_PL |
dc.references | Colman A. M. (2001), Entry: Creativity, [in:] A dictionary of psychology, Oxford University Press, Oxford. | pl_PL |
dc.references | Cudowska A. (2004), Kształtowanie twórczych orientacji życiowych w procesie edukacji, Trans Humana, Białystok. | pl_PL |
dc.references | Dobrołowicz W. (1995), Psychodydaktyka kreatywności, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogiki Specjalnej im Marii Grzegorzewskiej, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Florczykiewicz J. (2008), Kreatywność a procesy adaptacji społecznej, Wydawnictwo Akademii Podlaskiej, Siedlce. | pl_PL |
dc.references | Fromm E. (1959), Postawa twórcza, reprint, [in:] Wawrzeńczak K. (ed.) (1989) , Twórczość czyli droga w nieznane, Wydawnictwa Państwowe i Pedagogiczne, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Galińska E. (2005), Muzykoterapia, [in] Grzesiuk L. (ed.), Psychoterapia. Teoria. Podręcznik akademicki, ENETEIA, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Gładyszewska-Cylulko J. ( 2003), Rysunek inspirowany wizualizacją przy muzyce, „Muzykoterapia Polska”, vol. 2, no. 3/4(7/8), pp. 19–23. | pl_PL |
dc.references | Grocke D., Wigram T. (2007), Receptive Methods in Music Therapy, Jessica Kingsley Publishers, London and Philadelphia. | pl_PL |
dc.references | Karwowski M. (2009), Zgłębianie kreatywności. Studia nad pomiarem poziomu i stylu kreatywności, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Kierył M. (2012), Mobilna rekreacja muzyczna, [in:] Modele, metody i podejścia w muzykoterapii, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin. | pl_PL |
dc.references | Kołodziejski M. (2014), Koncepcja ruchu kreatywnego Johna Feierabenda w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, [in:] Kołodziejski M. (ed.), Kreatywność w edukacji muzycznej, Akademia Humanistyczna im. Aleksandra Gieysztora, Pułtusk, pp. 141–162. | pl_PL |
dc.references | Konieczna-Nowak L.(2013), Wprowadzenie do muzykoterapii, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Kukiełczyńska-Krawczyk K., Kompozycja a muzykoterapia, „Muzykoterapia Polska”, vol. 2, no. 2(6), 2003, pp. 23–29. | pl_PL |
dc.references | Magda-Adamowicz M., Children’s creativity in a systematic perspective, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2013. | pl_PL |
dc.references | Olczak M., Trening twórczości – współczesna i efektowna forma wychowania przez sztukę, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2010. | pl_PL |
dc.references | Stasińska K., Instrumentarium Orffa w szkole, Wydawnictwa szkolne i pedagogiczne, Warszawa 1986. | pl_PL |
dc.references | Pikała A., Główne wyznaczniki i determinanty aktywności twórczej dzieci i młodzieży, [in:] J. Fyk, A. Łuczak, Muzyka, edukacja, terapia, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2010. | pl_PL |
dc.references | Runco M. A., Entry: Divergent Thinking [in:] Runco M. A., Pritzker S. R. (ed.), Encyclopedia of creativity, vol. 1, Academic Press, California 1999. | pl_PL |
dc.references | Shaugnessy M. F., Entry: Creativity: Assessing Special Talents [in:] Shaugnessy M. F. (ed.), International Encyclopedia of Psychology, vol. pp. 492–495. | pl_PL |
dc.references | Skowrońska-Lebecka E., Dźwięk i gest. Ćwiczenia muzyczno-ruchowe dla dzieci i młodzieży, Wydawnictwo „Żak”, Warszawa 1995. | pl_PL |
dc.references | Sternberg R., O’Hara L., Creativity and intelligence [in:] Sternberg R. (ed.), Handbook of creativity, Cambridge university Press, New York 1999. | pl_PL |
dc.references | Tatsch R., Whitten S., Entry: Convergent thinking, [in:] Salkind N. J. (ed.), Encyclopedia of Human Development, Sage Publications, London 2006. | pl_PL |
dc.references | White J. M., Hanley G. P., Entry: Creativity [in:] Salkind N. J. (ed.), Encyclopedia of Human Development, Sage Publications, London 2006. | pl_PL |
dc.references | Wigram T., Improvisation. Methods and techniques for Music Therapy Clinicians, Educators and Students, Jessica Kingsley Publishers, London and Philadelphia 2004. | pl_PL |
dc.references | Wojtczuk-Turek A., Rozwijanie kompetencji twórczych, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa 2010. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | alicja.ryczkowska@interia.pl | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8088-073-3.12 | |