dc.contributor.author | Sobolczyk, Piotr | |
dc.date.accessioned | 2016-04-14T11:37:07Z | |
dc.date.available | 2016-04-14T11:37:07Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.issn | 2299-7458 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/17793 | |
dc.description.abstract | Artykuł proponuje interpretacje słabo opisanej powieści Izabeli Filipiak „Alma” (2003) w kontekście queer female gothic i dyskursu o „kobiecej potworności” zaini-cjowanego przez „Frankensteina” Mary Shelley. Autor dystansuje się wobec meta-tematycznej uwagi genologicznej Filipiak, że jej powieść reprezentuje cyberpunk, wskazuje natomiast na liczne zbieżności z książką „Skin shows” Judith Halberstam. W drugiej części artykułu analizowane są odniesienia gnostyckie powieści Filipiak, trawestującej „Hymn o perle” w feministycznym ujęciu. Osobny akapit poświęcony został teoretycznemu ustaleniu ogólnych relacji między gotycyzmem a gnozą. | pl_PL |
dc.description.abstract | The article proposes an interpretations of Izabela Filipiak’s little-known novel Alma (2003) in the context of queer female gothic and the “feminine monstrosity” discourse inspired by Mary Shelley’s “Frankenstein”. The author disagrees with Filipiak’s metathematic genological remark that the novel represents cyberpunk, while pointing to numerous points of convergence with the book “Skin Shows” by Judith Halberstam. The second part of the article analyses gnostic references in Filipiak’s novel, which is a feminist rewriting of “Hymn of the Pearl”. A separate paragraph is devoted to theoretical determination of the general relationship between the gothic and gnosis. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Publikacja dofinansowana przez katedry literaturoznawcze Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu Łódzkiego. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Czytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze;4 | |
dc.subject | gotycyzm | pl_PL |
dc.subject | queer gothic | pl_PL |
dc.subject | kobieca potworność | pl_PL |
dc.subject | gnoza | pl_PL |
dc.subject | macierzyństwo | pl_PL |
dc.subject | gothic | pl_PL |
dc.subject | feminine monstrosity | pl_PL |
dc.subject | gnosis | pl_PL |
dc.subject | maternity | pl_PL |
dc.title | G(n)o(s)tycyzm Female queer gothic, gnoza i dyskurs o kobiecej potworności (o „Almie” Izabeli Filipiak) | pl_PL |
dc.title.alternative | Female queer gothic and feminine monstrosity discourse. “Alma” by Izabela Filipiak | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Piotr Sobolczyk, Łódź 2015; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015 | pl_PL |
dc.page.number | 29-50 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Instytut Badań Literackich PAN, Pracownia Poetyki Historycznej, Warszawa. | pl_PL |
dc.identifier.eissn | 2449-8386 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Piotr Sobolczyk
– dr, pracownik IBL PAN. Obszary badań: literatura polska i hiszpańska XX i XXI wieku; teoria queer; gotycyzm; kamp; psychoanaliza; teoria recepcji; analiza dyskursu. Najważniejsze publikacje: „Tadeusza Micińskiego podróż do Hiszpanii” (2005), „Dyskursywizowanie Białoszewskiego. Teoria recepcji i recepcja krytycznoliteracka” (2013), „Dyskursywizowanie Białoszewskiego. Dyskursy literaturoznawstwa naukowego i szkolnego” (2014), „Queerowe subwersje. Polska literatura homotekstualna i zmiana społeczna” (2015); „Polish Queer Modernism” (2015). | pl_PL |
dc.references | Barrett D. V., A Brief History of Secret Societies, Philadephia–London 2007. | pl_PL |
dc.references | Botting F., Gothic, London-New York 1996. | pl_PL |
dc.references | Deleuze G., Coldness and Cruelty, [w:] Masochism. Gilles Deleuze “Coldness and Cruelty” and Leopold von Sacher Masoch “Venus in Furs”, New York 1991, s. 9–138. | pl_PL |
dc.references | Filipiak I., Alma, Kraków 2003. | pl_PL |
dc.references | Fleenor J., The Female Gothic, Montreal 1983. | pl_PL |
dc.references | Halberstam J., Skin Shows. Gothic Horror and the Technology of Monsters, Durham–London 1995. | pl_PL |
dc.references | Halberstam J., The Queer Art of Failure, Durham–London 2011. | pl_PL |
dc.references | Heiland D., Gothic & Gender. An Introduction, Malden 2004. | pl_PL |
dc.references | Jonas H., Religia gnozy, przeł. M. Klimowicz, Kryspinów 1994. | pl_PL |
dc.references | Jung C.G., Nowoczesny mit, przeł. J. Prokopiuk, Kraków 1982. | pl_PL |
dc.references | Kilgour M., The Rise of the Gothic Novel, London–New York 1995. | pl_PL |
dc.references | Esteban Muñoz J., Cruising Utopia. The There and Then of Queer Futurity, New York – London 2009. | pl_PL |
dc.references | Prokopiuk J., Nieba i piekła. Okultyzm, mistyka i demonologia, Gdynia 2001. | pl_PL |
dc.references | Warkocki B., Homo niewiadomo. Polska proza wobec odmienności, Warszawa 2007. | pl_PL |
dc.references | Wilson E.G., Secret Cinema. Gnostic Vision in Film, New York 2006. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | piotr_sobolczyk@op.pl | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/2299-7458.04.03 | |