Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorSzychta, Anna
dc.date.accessioned2016-06-09T11:47:14Z
dc.date.available2016-06-09T11:47:14Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.citationA. Szychta, Rola mapy strategii w konstruowaniu i implementacji zbilansowanej karty wyników, [w:] Rachunkowość w procesie tworzenia wartości przedsiębiorstwa, red. I. Sobańska, T. Wnuk-Pel, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2009, s. 273–286.pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7525-263-7
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/18276
dc.description.abstractKoncepcja zbilansowanej karty wyników (BSC) określa zasady pomiaru wyników działalności jednostek gospodarczych w ujęciu wieloaspektowym, przy zastosowaniu wielu kryteriów. Zbilansowana karta wyników służy do pomiaru wartości dostarczanych przez jednostkę dla właścicieli i klientów, a jednocześnie powinna stanowić metodę opisywania, wdrażania i egzekwowania jej strategii. Jest to możliwe dzięki sprzęgnięciu zbilansowanej kary wyników z mapą strategii. Mapa strategii stanowi metodę wizualizacji różnych elementów strategicznej karty wyników jednostki gospodarczej w postaci łańcucha przyczynowo-skutkowego, który łączy pożądane efekty (cele) z czynnikami umożliwiającymi ich osiągnięcie oraz jest narzędziem pozwalającym na komunikowanie zarówno samej strategii, jak i procesów oraz systemów, które mają ułatwić jej wdrożenie. Celem rozdziału jest syntetyczna prezentacja struktury i zasad konstrukcji mapy strategii, zgodnie z modelem mapy zaproponowanym przez autorów koncepcji BSC – R. S. Kaplana i D. P. Nortona. Informacje i rozważania zawarte w opracowaniu mogą być pomocne przy projektowaniu i wdrażaniu systemów pomiaru wyników w formie BSC w polskich przedsiębiorstwach.pl_PL
dc.description.sponsorshipPublikacja dofinansowana przez STOWARZYSZENIE KSIĘGOWYCH W POLSCE ZARZĄD GŁÓWNY W WARSZAWIE ODDZIAŁ OKRĘGOWY W ŁODZI, ul. Narutowicza 35, 90-125 Łódź; tel. 042-631-95-23, 042-631-95-29, fax 042-630-26-37; www.skwp-lodz.pl, biuro@skwp-lodz.pl.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartof„Rachunkowość w procesie tworzenia wartości przedsiębiorstwa”, red. I. Sobańska, T. Wnuk-Pel, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2009;
dc.subjectmapa strategiipl_PL
dc.subjectkarta wynikówpl_PL
dc.subjectKoncepcja Balanced Scorecardpl_PL
dc.subjectzarządzaniepl_PL
dc.subjectzrównoważona karta wynikówpl_PL
dc.subjectwyniki jednostek gospodarczychpl_PL
dc.titleRola mapy strategii w konstruowaniu i implementacji zbilansowanej karty wynikówpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2009pl_PL
dc.page.number[273]–286pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationZakład Teorii Rachunkowości, Katedra Rachunkowości, Wydział Zarządzania, Uniwersytet Łódzki.pl_PL
dc.referencesAhn H. (2001), Applying the Balanced Scorecard Concept: An Experience Report, ,,Long Range Planning”, 34, s. 441–461.pl_PL
dc.referencesAnderson J. C., Narus J. A., Wouter Rossum van (2008), Propozycja wartości dla klienta na rynku biznesowym, „Harvard Business Review Polska”, grudzień, s. 77–83.pl_PL
dc.referencesBach N. (2006), Analyse der empirischen Balanced Scorecard Forschung in deutschsprachigen Raum, „Controlling&Management”, 5, September/Oktober, s. 298–304.pl_PL
dc.referencesDeBusk G. K., Brown R. M., Killough L. N. (2003), Components and relative weights in utilization of dashboard measurement systems like the Balanced Scorecard, ,,The British Accounting Review”, 35, s. 215–231.pl_PL
dc.referencesFrancis G., Minchington C. (2000), Value-based management in practice, ,,Management Accounting”, February, s. 46–47.pl_PL
dc.referencesInformation for better markets. New reporting models for business (2003), The Institute of Chartered Accountants, London, November.pl_PL
dc.referencesJaruga A. (2000), Zrównoważona karta dokonań w systemie zarządzania strategicznego, „Controlling i Rachunkowość Zarządcza w Firmie”, 1, s. 2–5.pl_PL
dc.referencesKaplan R. S. (2006), Strategy Execution Through Alignment, Balanced Scorecard Collaborative and Robert S. Kaplan, prezentacja slajdów, s. 54.pl_PL
dc.referencesKaplan R. S., Norton D. P. (1992), The Balanced Scorecard – Measures that drive performance, “Harvard Business Review”, January-February, s. 71–79.pl_PL
dc.referencesKaplan R. S., Norton D. P. (1996), Using the Balanced Scorecard as a Strategic Management System, “Harvard Business Review”, January–February, s. 75–85.pl_PL
dc.referencesKaplan R. S., Norton D. P. (2000), Having Trouble with Your Strategy? Then Map It, ,,Harvard Business Review”, September–October, s. 167–176.pl_PL
dc.referencesKaplan R. S., Norton D. P. (2001a), Strategiczna karta wyników. Jak przełożyć strategię na działanie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKaplan R. S., Norton D. P. (2001b), Strategiczna Karta Wyników. Balanced Scorecard. Praktyka, Centrum Informacji Menedżera CIM, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKaplan R. S., Norton D. P. (2001c), Transforming the Balanced Scorecard from Performance Measurement to Strategic Management: Part I, ,,Accounting Horizons”, 15, 1, March, s. 87–104; Part II, ,,Accounting Horizons”, 15, 2, June, s. 147–160.pl_PL
dc.referencesKaplan R. S., Norton D. P. (2004a), Measuring the Strategic Readiness of Intangible Assets, „Harvard Business Review”, February, s. 52–63.pl_PL
dc.referencesKaplan R. S., Norton D. P. (2004b), Czy niematerialne zasoby współgrają ze strategią twojej firmy?, „Harvard Business Review Polska”, kwiecień, s. 72–89.pl_PL
dc.referencesKaplan R. S., Norton D. P. (2007a), Strategiczna karta wyników: mierniki, które wpływają na wzrost efektywności firmy, „Harvard Business Review Polska”, październik, s.125–135.pl_PL
dc.referencesKaplan R. S., Norton D. P. (2007b), Masz problem ze strategią? Przedstaw ją w formie mapy, „Harvard Business Review Polska”, kwiecień, s. 118–128.pl_PL
dc.referencesMalmi T. (2001), Balanced scorecards in Finish companies: a research note, „Management Accounting Research, 12, s. 207–220.pl_PL
dc.referencesMichalak J. (2006), Metody i uwarunkowania pomiaru dokonań w rachunkowości zarządczej jednostek sektora publicznego, „Zeszyty Teoretyczne Rachunkowości”, 34(90), SKwP, Warszawa, s. 53–66.pl_PL
dc.referencesMichalak J. (2008), Pomiar dokonań od wyniku finansowego do Balanced Scorecard, Difin, Warszawa.pl_PL
dc.referencesOtley D. (1999), Performance management: a framework for management control systems research, “Management Accounting Research”, 10, s. 363–382.pl_PL
dc.referencesPiasecki P., Jabłoński A., Jabłoński M. (2008), Studium przypadku. Wdrożenie controllingu z wykorzystaniem Strategicznej Karty Wyników, „Controlling i Rachunkowość Zarządcza”, 1, s. 27–34.pl_PL
dc.referencesSobańska I., Kulikowska G. (2004), Zastosowanie strategicznej karty wyników w Departamencie Księgowości – z doświadczeń praktyki, „Rachunkowość”, 4, s. 14–19.pl_PL
dc.referencesSpeckbacher G., Bischof J., Pfeiffer T. (2003), A descriptive analysis on the implementation of Balanced Scorecards in German-speaking countries, „Management Accounting Research”, 14, s. 361–387.pl_PL
dc.referencesStrategiczna karta wyników: co się zmieniło po 15 latach (2007), wywiad A. Łojka z R. S. Kaplanem, „Harvard Business Review Polska”, październik, s. 136–140.pl_PL
dc.referencesSzychta A. (2007a), Etapy ewolucji i kierunki integracji metod rachunkowości zarządczej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl_PL
dc.referencesSzychta A. (2007b), Balanced Scorecard jako zintegrowany system pomiaru wyników przedsiębiorstw, „Zeszyty Teoretyczne Rachunkowości”, 41(97), Warszawa, s. 167–194.pl_PL
dc.referencesTuomela T.-S. (2000), Customer focus and strategic control, A constructive case study of developing a strategic performance measurement system at FinABB, Turku School of Economics and Business Administration, Turku.pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord