Książki/Rozdziały | Books/Chapters
Przeglądaj według
Najnowsze pozycje
-
Interferencja – błąd – akcent: Wybrane zagadnienia fonodydaktyczne w perspektywie badań empirycznych
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2025-07-01)Celem opisanego w książce badania było przeanalizowanie trzech terminów: interferencja, błąd, akcent, a problemem badawczym uczyniono sposób, w jaki środowisko glottodydaktyków polonistycznych definiuje pojęcia, które ... -
Filmowanie klasyka w podzielonych Niemczech: kinowe adaptacje Bertolta Brechta
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2025-06-30)The article discusses the presence of Bertolt Brecht’s plays and prose in film culturesof two antagonistic German states (the German Democratic Republic andthe Federal Republic of Germany) between 1949 and 1989. The author ... -
Pośmiertne dzieje doktora Mabuse
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2025-06-30)Dr. Mabuse, master of crime and No.1 enemy of society, was invented as fictional character by Luxembourgian writer Norbert Jacques in his novel from 1921. Char-acter of Mabuse inspired great German director Fritz Lang to ... -
Cieszmy się farsą
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2025-06-30) -
Maska Ahlanda. Opowieść bez przypisów
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2025-06-30) -
Nowoczesne szczęście. Wenecja w Wiedniu i transnarodowe reprodukcje przyjemności
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2025-06-30)This article explores the history of the amusement park 'Venice in Vienna',founded by theatre entrepreneur Gabor Steiner in 1895 in Vienna's Leopoldstadtdistrict. Steiner's replica of Venice was an improved and expanded ... -
Warszawskie widowiska aerostatyczne w XVIII i XIX wieku. Wybrane epizody
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2025-06-30)The author presents the history of balloon flights organised in Warsaw in the 18th and 19th centuries. He refers in his reflections to both the history of technology and the history of performance. The aerostat flight ... -
Teatr Węgajty: budowanie miejsca
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2025-06-30)The article concerns the Węgajty Theatre, focusing on the construction of a place for theatrical activities and the everyday life of Erdmute and Wacław Sobaszek, co-founders and leaders of the Węgajty Theatre. In the context ... -
Teatr a nowoczesność: oaza spowolnienia
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2025-06-30)The article analyzes the role of theater in relation to modernity defined as a culture of acceleration, as described by Hartmut Rosa. Referring to the notion of an “oasis of deceleration,” the author argues that theater ... -
Badaczka ma pytania, czyli ostatnia rola Idy Kamińskiej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2025-06-30) -
Gastarbeiterki, bękartki i boginie. Polskie wątki w najnowszych niemieckich tekstach teatralnych
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2025-06-30)The process of national rapprochement within the European Union undoubtedly translates into contemporary dramaturgy, as is evident from the Polish themes present in German-language theatre texts. This article analyses these ... -
Juliusz Berger – aktor dwóch scen
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2025-06-30)The article recalls the outstanding actor Juliusz Berger (1928-1999), who was oneof the few twentieth-century artists in Poland who played simultaneously in twodifferent languages – Polish and Yiddish. Raised in a completely ... -
Teatr nowej polityczności. Performanse prawne Michała Zadary
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2025-06-30)The chapter analyzes the process of emerging and defining the political in Polishtheatre of the last years. By discussing the most essential views on this matter,performed by theatre scholars (Paweł Mościcki, Bartosz ... -
„Trwać w dialogu z wątpliwościami i nieznanym...”. Nowy wymiar teatru tańca na przykładzie twórczości Crystal Pite i Kidd Pivot
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2025-06-30)This article is an attempt to examine the phenomenon of Crystal Pite as an artist who, in close collaboration with Jonathon Young, creates performances for the Vancouver-based company Kidd Pivot, which contemporary critics ... -
Uczeń i Mistrz. O relacji Ryszarda Ordyńskiego i Maxa Reinhardta
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2025-06-30)The work of Max Reinhardt (1873–1943) is described in Polish theater studies in many aspects. This multitalented director inspired many theater makers, but few Polish directors had such a close professional relationship ... -
Teatr i taniec – koegzystencja i emancypacja
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2025-06-30)The present text evokes the various forms of coexistence between theater and dance that have developed over the course of the 20th and 21st centuries. A briefly sketched matrix of possible intersections between theater and ... -
W stronę relacyjnej historii tańca
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2025-06-30)The article proposes a relational approach to dance history both as subject matter and academic discipline. In reference to Małgorzata Leyko’s seminal Dance in the Land of Utopia, which discusses the influence of Lebensreform ... -
Ideologizacja twórczości G.E. Lessinga w okresie PRL-u na przykładzie programów teatralnych do realizacji scenicznych „Minny von Barnhelm” i „Emilii Galotti”
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2025-06-30)The subject of the article is the issue of the ideologization of G.E. Lessing’s work in the period of the Polish People’s Republic on the example of theatre programs for Minna von Barnhelm and Emilia Galotti. The analysis ... -
Pomiędzy spojrzeniem a dotykiem: trajektorie tatrzańskie Mirosława Koprowskiego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2025-06-30)The text is an attempt to tell a story about the experience of a painter and a moun-taineer, about the interpenetration of two practices: mountaineering and landscape painting, about the realisation in this way of an intense ... -
Emaus cum figuris 3: Grotowski – Rembrandt – Caravaggio
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2025-06-30)The article proposes a comparison between some famous iconographical repre-sentations of the Supper in Emaus (scene taken from the Gospel according to St. Luca) and the aesthetics of Jerzy Grotowski’s poor theatre, especially ...