Badanie kompetencji kadry dydaktycznej w ramach nadzoru pedagogicznego czynnikiem wpływającym na rozwój szkoły – propozycja narzędzia badawczego
Streszczenie
Badanie kompetencji pracowników w organizacjach odgrywa istotną rolę, ponieważ
od kapitału ludzkiego w dużej mierze zależy sukces organizacji. Szkoła jest szczególną
organizacją, ponieważ kompetencje jej pracowników w sposób pośredni przekładają
się na kompetencje absolwentów.
W szkole z powodzeniem można wykorzystywać coaching i controlling personalny
w celu polepszenia efektywności działania. Dziś szkoły mają opracowane misje i wizje,
a wspomniane narzędzia są przydatne w ich realizacji.
W niniejszym opracowaniu przedstawiono propozycję badania, jakie może być prowadzone
w szkołach w ramach realizowanego przez dyrektora nadzoru pedagogicznego.
Wyniki badania mogą być cennym źródłem informacji, które pomoże podnieść jakość
kształcenia w szkołach. Wnioski z badań mogą być podstawą do dyskusji i wymiany
wzajemnych doświadczeń nauczycieli. Szkoła, tak jak wszystkie organizacje działające
na rynku, musi być organizacją uczącą się. The study concerning the competence of all employees in companies plays a key role
because the human capital helps create welfare in schools as organizations and gives
potential to prosperity. The school is an exceptional organization in a sense that competence
of all workers has a partial influence on graduates’ knowledge and practice.
In organizations such as schools there is a tendency to use coaching and personal
controlling in order to become more efficient in conducting school. Moreover, schools
today have their own mission, vision and values; two introduced instruments, that is
personal controlling and coaching, are useful in the execution of school mission and
vision idea.
In this research paper a certain examination has been introduced. It could be conducted
in schools by a principal as a part of pedagogical monitoring.
The results and conclusions of this study might be a significant source of information
both for head teachers – managers and for teachers. The results and conclusions can
lead to the improvement of the quality of education in schools. The school ought to
be a learning organization and should also remain competitive in the business environment.
Collections