dc.contributor.author | Motowidlak, Urszula | |
dc.date.accessioned | 2016-10-21T13:57:24Z | |
dc.date.available | 2016-10-21T13:57:24Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.issn | 0208-6018 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/19969 | |
dc.description.abstract | Transport is one of the most important sectors of the state’s economy. Its appropriate organization, mainly in urban areas, can effectively meet the needs of passengers. Those needs arise from a variety of reasons; however, transport is most often associated with daily access to work, school, college, offices and cultural and sporting facilities. Governments of large metropolitan centers, including Polish government, are facing enormous challenges related to provision of transport. Due to the high number of population, and hence extensive transport needs, these authorities are urged to use modern and efficient transport solutions. The development of society and the access to new technological possibilities and modern commercial solutions have influenced the development of transport in urban areas, as shown in the example of agglomeration. | en_US |
dc.description.abstract | Transport jest jednym z najważniejszych sektorów gospodarki państwa. Jego właściwa organizacja, głównie na obszarach miejskich, warunkuje skuteczne zaspokojenie potrzeb przewozowych osób. Potrzeby te wynikają z różnych źródeł, ale najczęściej związane są z dostępem do codziennej pracy, szkoły lub uczelni, biur, obiektów kulturalnych i sportowych. Rządy dużych ośrodków metropolitalnych, w tym również w Polsce, stoją więc przed ogromnymi wyzwaniami. Ze względu na dużą liczbę ludności i wciąż rosnące potrzeby przewozowe, władze zobowiązane są do stosowania nowoczesnych oraz efektywnych rozwiązań transportowych. Rozwój społeczny, dostęp do nowych możliwości technologicznych i nowoczesnych rozwiązań handlowych przyczynił się do wzrostu potrzeb transportowych na obszarach miejskich, jak pokazano na przykładzie wybranej aglomeracji. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Publikacja dofinansowana z projektu: „Popularyzacja najnowszej wiedzy ekonomicznej wśród ludzi młodych” realizowanego z Narodowym Bankiem Polskim w ramach programu edukacji ekonomicznej | pl |
dc.language.iso | en | en_US |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | en_US |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis, Folia Oeconomica; 321 | |
dc.subject | transportation | en_US |
dc.subject | urban transport | en_US |
dc.subject | individual transport | en_US |
dc.subject | sustainable transport | en_US |
dc.subject | social mobility | en_US |
dc.subject | transport | pl_PL |
dc.subject | transport miejski | pl_PL |
dc.subject | transport indywidualny | pl_PL |
dc.subject | transport zrównoważony | pl_PL |
dc.subject | mobilność społeczna | pl_PL |
dc.title | Social mobility in Polish transport within urban areas in the context of the development of sustainable transport | en_US |
dc.title.alternative | Mobilność społeczna w polskim transporcie na obszarach zurbanizowanych w kontekście rozwoju transportu zrównoważonego | pl_PL |
dc.type | Article | en_US |
dc.page.number | [89]-98 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Zakład Logistyki | pl |
dc.references | Bartniczak B. (2013), Sustainable transport at the regional level as an indicative measurement object, “Economic Studies”, Scientific Journal of the University of Economics in Katowice, 11–20. | pl_PL |
dc.references | EU transport in figures, Statistical Pocketbook 2014. | pl_PL |
dc.references | Grzywacz W., Burnewicz J. (1989), The Economics of transport, Ed. Communications, Warsaw. | pl_PL |
dc.references | Paradowska M. (2011), The development of sustainable transport systems Polish towns and cities in the integration process in the European Union – example of the Wroclaw, University of Opole, Opole. | pl_PL |
dc.references | Przybyłowski A. (2013), Transport investments as a factor for sustainable development of regions in Poland, Gdynia Maritime Academy, Gdynia. | pl_PL |
dc.references | Research and development Agglomeration Transport Plan. Stage I (2013), Internet site: http://www.plantap.pl/assets/Uploads/Tekst-etap-I.pdf, (access: 15.02.2015). | pl_PL |
dc.references | Rydzkowski W., Wojewódzka-Król K. (2000), Transportation, PWN, Warsaw. | pl_PL |
dc.references | Sustainable development plan of public transport for the city of Poznan for the years 2014–2025 (2014), Internet site: http://www.plantap.pl/plan-transportowy-dla-miasta-poznania-2014-2025/, (access: 15.02.2015). | pl_PL |
dc.references | Szołtysek J. (2011), Creating of mobility the urban population, Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o, Warsaw. | pl_PL |
dc.references | Szołtysek J. (2009), Basics of urban logistics, Ed. 2 Publisher University of Economics in Katowice, Katowice. | pl_PL |
dc.references | Traffic jams reports in 7 major Polish cities (2014), Deloitte Poland, Internet site: http://korkometr.targeo.pl/Raport_Korki_2013.pdf, (access: 20.10.2014). | pl_PL |
dc.references | http://www.aglomeracja.poznan.pl/aglomeracja/public/aglomeracja (access: 12.02.2016). | pl_PL |
dc.references | | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | umotowidlak@onet.eu | |
dc.identifier.doi | 10.18778/0208-6018.321.06 | |
dc.relation.volume | 3 | en_US |
dc.subject.jel | O18 | |
dc.subject.jel | R49 | |
dc.subject.jel | R59 | |