Show simple item record

dc.contributor.authorTalar, Sylwia
dc.date.accessioned2016-10-21T13:57:25Z
dc.date.available2016-10-21T13:57:25Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.issn0208-6018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/19970
dc.description.abstractThe aim of this paper is to specify how ubiquitous use of the Internet can influence the intensity of competition and explain the reasons for different opinions that exist in this respect. The study is carried out on the basis of the Porter`s five forces analysis. The critical review of existing research on this issue has been done and conclusions from the observation of changes in the contemporary economic environment added. Possible ways in which the Internet has an impact on not only the rise, but mainly fall in intensity of competition have been pointed out. The key causes of ambiguous views suggested in the literature have been identified and the need of finding new tools for competition research in the Internet economy conditions explained.en_US
dc.description.abstractCelem artykułu jest wyszczególnienie sposobów wpływu powszechnego wykorzystania Internetu na intensywność konkurencji oraz wyjaśnienie przyczyn istniejących rozbieżności i sprzecznych poglądów dotyczących oddziaływania globalnej sieci na zmiany konkurencji. Jako narzędzie analityczne wykorzystano koncepcję pięciu sił konkurencji Portera. Dokonano krytycznego przeglądu dotychczasowych badań i uzupełniono go o wnioski wynikające z obserwacji zmian zachodzących we współczesnym środowisku gospodarczym. Na podstawie przeprowadzonej analizy wskazano wielokierunkowe sposoby oddziaływania Internetu na konkurencję w poszczególnych obszarach. Zidentyfikowano także główne przyczyny zróżnicowania opinii występujących w literaturze oraz uzasadniono potrzebę opracowania nowych narzędzi badań konkurencji w warunkach gospodarki internetowej.pl_PL
dc.description.sponsorshipPublikacja dofinansowana z projektu: „Popularyzacja najnowszej wiedzy ekonomicznej wśród ludzi młodych” realizowanego z Narodowym Bankiem Polskim w ramach programu edukacji ekonomicznej.pl
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis, Folia Oeconomica; 321
dc.subjectInterneten_US
dc.subjectcompetitionen_US
dc.subjectPorter`s five forces analysisen_US
dc.subjectInternetpl_PL
dc.subjectkonkurencjapl_PL
dc.subjectanaliza pięciu sił Porterapl_PL
dc.titleIntensywność konkurencji w erze powszechnego wykorzystania Internetupl_PL
dc.title.alternativeThe intensity of competition in the era of ubiquitous Internet usageen_US
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number[99]-113
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Wydział Ekonomii, Katedra Międzynarodowych Stosunków Ekonomicznychpl
dc.referencesAccenture (2014), Accenture Technology Vision 2014: Every Business Is a Digital Business. From Digitally Disrupted to Digital Disrupters.pl_PL
dc.referencesAnthony S. D. (2012), The New Corporate Garage, „Harvard Business Review”, September.pl_PL
dc.referencesCao M., Zhang Q. (2013), Supply Chain Collaboration. Roles of Interorganizational Systems, Trust, and Collaborative Culture, Springer, London.pl_PL
dc.referencesCiesielski M. (red.) (2013), Sieci w gospodarce, PWE, Warszawa.pl_PL
dc.referencesCzakon W. (2015), Sieci międzyorganizacyjne w naukach o zarządzaniu – w kierunku sieciowych modeli biznesu, „Studia Ekonomiczne”, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach”, nr 217.pl_PL
dc.referencesDimitratos P., Johnson J., Slow J., Young S. (2003), Micromultinationals: New types of firms for the global competitive landscape, “European Management Journal”, vol. 21, issue 2.pl_PL
dc.referencesFernandez Z., Nieto M. J. (2006), The internet: competitive strategy and boundaries of the firm, „International Journal of Technology Management”, vol. 35, no. 1–4.pl_PL
dc.referencesFoster J. B., McChesney R. W., Jonna R. J. (2011), Monopoly and Competition in Twenty-First Century Capitalism, „Monthly Review”, vol. 63, no. 2.pl_PL
dc.referencesFung V. K., Fung W. K., Wind Y. (2008), Konkurowanie w płaskim świecie, WAiP i Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGillerot D., Minton M. (2000), Development of the Internet, Market Structure, and Commercial Practices: The Case of the Publishing Sector, „Communications and Strategies”, no. 38.pl_PL
dc.referencesGorynia M., Jankowska B. (2004), Konkurencja w branży a internacjonalizacja i globalizacja, „Gospodarka Narodowa”, nr 11–12.pl_PL
dc.referencesGorynia M., Łaźniewska E. (red.) (2009), Kompendium wiedzy o konkurencyjności, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesHirt M., Willmott P. (2014), Strategic principles for competing in the digital age, “McKinsey Quarterly”, May.pl_PL
dc.referencesKahn R. E., Cerf V. G. (1999), What Is The Internet (And What Makes It Work), http://www.cnri.reston.va.us/what_is_internet.html#A%20DEFINITION%20FOR%20THE%20INTERNET [dostęp: 10.06.2015].pl_PL
dc.referencesKoźmiński A.K.,  Latusek-Jurczak  D.  (red.)  (2014),  Relacje  międzyorganizacyjne  w  naukach o zarządzaniu, Wolters Kluwer, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMagretta J. (2012), Understanding Michael Porter. The Essential Guide to Competition and Strategy, HBRP, Boston.pl_PL
dc.referencesMcKnight L. W., Bailey J. P. (ed.) (2000), Internet Economics, MIT.pl_PL
dc.referencesMitręga M. (2010), Zdolność sieciowa jako czynnik przewagi konkurencyjnej na rynku przedsiębiorstw, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.pl_PL
dc.referencesNewVantage Partners (2012), Big Data Executive Survey. Themes Trends, http://newvantage.com/wp-content/uploads/2015/01/NewVantage_Big_Data_Themes_Trends_final.pdf [dostęp: 30.06.2015].pl_PL
dc.referencesOECD (2012), OECD Internet Economy Outlook 2012, OECD Publishing, Paris.pl_PL
dc.referencesOxford Economics, PTC (2014), Smart, connected products: Manufacturing’s next transformation, http://www.ptc.com/File%20Library/Topics/Smart%20Connected%20Products/Oxford-Economics_Smart-Connected-Products-Report.pdf [dostęp: 30.06.2015].pl_PL
dc.referencesPorter M. (1992), Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów, PWE, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPorter M. (2001a), Porter o konkurencji, PWE, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPorter M. (2001b), Strategy and the Internet, “Harvard Business Review”, March.pl_PL
dc.referencesPorter M., Heppelmann J.E. (2014), How Smart, Connected Products Are Transforming Competition, “Harvard Business Review”, November.pl_PL
dc.referencesPTI (2015), Lista specjalizacji informatycznych (zawodów), http://www.eucip.pl/?what=31 [dostęp: 30.06.2015].pl_PL
dc.referencesRatajczak-Mrozek M. (2010), Sieci biznesowe a przewaga konkurencyjna przedsiębiorstw zaawansowanych technologii na rynkach zagranicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań.pl_PL
dc.referencesRosińska-Bukowska M. (2015), Koncepcja oceny konkurencyjności przedsiębiorstw sieciowych, [w:] J. Toruński, M. Chrząścik (red.), Wiedza i doświadczenie a współczesne koncepcje i narzędzia zarządzania organizacją, Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Kielcach, Siedlce.pl_PL
dc.referencesSurblytѐ G. (ed.) (2015), Competition on the Internet, “MPI Studies on Intellectual Property and Competition Law”, vol. 23.pl_PL
dc.referencesTalar S., Kos-Łabędowicz J. (2014), Internacjonalizacja w warunkach gospodarki internetowej na przykładzie firm micromultinationals, „International Business and Global Economy”, nr 33.pl_PL
dc.referencesTapscott D. (2001), Rethinking Strategy in a Networked World (or Why Michael Porter is Wrong about the Internet), “Strategy+Business”, issue 24, http://www.strategy-business.com/arti- cle/19911?pg=0 (dostęp: 12.06.2015 r.).pl_PL
dc.referencesTapscott D. (2014), The Digital Economy Anniversary Edition: Rethinking Promise and Peril in the Age of Networked Intelligence, McGraw-Hill.pl_PL
dc.referencesTapscott D., Williams A. D. (2008), Wikinomia. O globalnej współpracy, która zmienia wszystko, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.pl_PL
dc.referencesUrrutia B. (2000), Internet and its effects on competition, Paper delivered to the Universidad Internacional Menendez Pelayo (UIMP) Workshop, Barcelona, 10 July.pl_PL
dc.referencesWang F., Zhang X-P.(S.) (2015), The role of the Internet in changing industry competition, “Information Management”, vol. 52, issue 1, January.pl_PL
dc.referencesYip G. (2000), Global Strategy In the Internet Era, “Business Strategy Review”, vol. 11, issue 4.pl_PL
dc.contributor.authorEmailsylwia.talar@ue.katowice.pl
dc.identifier.doi10.18778/0208-6018.321.07
dc.relation.volume3pl_PL
dc.subject.jelO33
dc.subject.jelL10
dc.subject.jelL20
dc.subject.jelD01


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record