Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorBastek, Adam
dc.date.accessioned2016-12-08T09:38:18Z
dc.date.available2016-12-08T09:38:18Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.issn1689-4286
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/20142
dc.description.abstractThis article centres on the beginnings of the art of cinematography as viewed from a philosophical perspective. Every art form has its beginnings, and cinema is no exeption. Nevertheless, some film theorists, as Jean Louis Baundry, have challenged this view: cinema has no genesis and no single discovery from which it sprung. The purpose of this article is to analyse these arguments in the light of the theories found in Greek philosophy.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherInstytut Filozofii Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesInternetowy Magazyn Filozoficzny Hybris;33
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/*
dc.subjectcinemapl_PL
dc.subjectmoviepl_PL
dc.subjectbeginningspl_PL
dc.subjectPlato’s cavepl_PL
dc.subjectimpression of realitypl_PL
dc.subjectkinopl_PL
dc.subjectfilmpl_PL
dc.subjectpoczątkipl_PL
dc.subjectjaskinia Platonapl_PL
dc.subjectpozór rzeczywistościpl_PL
dc.titlePoczątki kina. Rozważania filozoficznepl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number125-149pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztyniepl_PL
dc.referencesAltick, Richard, Daniel, 1978, The Shows of London. A Panoramic History of Exibitions, Cambridge: The Belknap Press of Harvard University Press.pl_PL
dc.referencesArystoteles 1996, Metafizyka, t. 1, oprac. Mieczysław Albert Krąpiec, Andrzej Maryniarczyk na podst. przekł. Tadeusza Żeleźnika, Lublin: RW KUL.pl_PL
dc.referencesCornford, Francis, Macdonald, 1941, The Republic of Plato, Oxford: Oxford University Press.pl_PL
dc.referencesBaudry, Jean-Louis, 1974/75, Ideological Effects of the Basic Cinematographic Apparatus, trans. Alan Williams, “Film Quarterly”, vol. XXVIII, no. 2, ss. 39–47.pl_PL
dc.referencesBaudry, Jean-Louis, 1985, Ideologiczne skutki funkcjonowania aparatu filmowego, przeł. A. Helman, „Powiększenie”, nr 1, ss. 5–12.pl_PL
dc.referencesBaudry, Jean-Louis, 1986, The Apparatus: Metapsychological Approaches to the Impression of Reality in the Cinema, [w:] Philip Rosen (ed.), Narrative, Apparatus, Ideology, New York: Columbia UP, ss. 690–707.pl_PL
dc.referencesFlusser, Vilém, 1997, Gest wideo, przeł. Andrzej Gwóźdź, [w:] Andrzej Gwóźdź (red.), Pejzaże audiowizualne. Telewizja, wideo, komputer, Kraków: Universitas, ss. 229–235.pl_PL
dc.referencesFriedberg, Anne, 2009, Mobilne i wirtualne spojrzenie w nowoczesności: flâneur/flâneuse, przeł. Monika Murawska, Michał Pabiś, Tomasz Sukiennik, Natalia Żurowska, [w:] Tomasz Majewski (red.), Nowoczesność i kultura popularna, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, ss. 59–102.pl_PL
dc.referencesGwóźdź, Andrzej, 2014, Skąd się (nie) wzięło kino, czyli prahistorie obrazu w ruchu, [w]: Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska (red.), Historia kina, t. 1, Kino nieme, Kraków: Universitas, ss. 17–76.pl_PL
dc.referencesHelman, Alicja, 1986, Kino wymyślił Platon, „Kino”, nr 4, ss. 17–18.pl_PL
dc.referencesIrzykowski, Karol, 1977, X Muza. Zagadnienia estetyczne kina, Kraków: WAiF.pl_PL
dc.referencesIrzykowski, Karol, 1982, Dziesiąta Muza oraz Pomniejsze pisma filmowe, Kraków: Wydawnictwo Literackie.pl_PL
dc.referencesKracauer, Siegfried, 1975, Teoria filmu. Wyzwolenie materialnej rzeczywistości, przeł. Wanda Wertenstein, Warszawa: WAIF.pl_PL
dc.referencesMetz, Christian, 1982, The Imaginary Signifier. Pscychoanalysis and the Cinema, trans. Celia Britton, Annwyl Williams, Ben Brewster, Alfred Guzzetti, Bloomington and Indianapolis: Indiana University Press.pl_PL
dc.referencesMorin, Edgar, 1975, Kino i wyobraźnia, przeł. Konrad Eberhardt, Warszawa: PiW.pl_PL
dc.referencesStróżewski, Władysław, 2005, Istnienie i sens, Kraków: ZNAK.pl_PL
dc.referencesZuska, Vlastimil, 2007, Film jako/i lustro. Analiza pewnej analogii, przeł. Anna Car, [w:] Andrzej Gwóźdź (red.), Czeska myśl filmowa, t. 2, Gdańsk: słowo-obraz-terytoria.pl_PL
dc.referencesSyska, Rafał, 2014, Początki kina amerykańskiego, [w:] Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska (red.), Historia kina, t. 1, Kino nieme, Kraków: Universitas, ss. 137–212.pl_PL
dc.date.defence2016


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska