dc.contributor.author | Bastek, Adam | |
dc.date.accessioned | 2016-12-08T09:38:18Z | |
dc.date.available | 2016-12-08T09:38:18Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.issn | 1689-4286 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/20142 | |
dc.description.abstract | This article centres on the beginnings of the art of cinematography as
viewed from a philosophical perspective. Every art form has its
beginnings, and cinema is no exeption. Nevertheless, some film
theorists, as Jean Louis Baundry, have challenged this view: cinema has
no genesis and no single discovery from which it sprung. The purpose
of this article is to analyse these arguments in the light of the theories
found in Greek philosophy. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Instytut Filozofii Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Internetowy Magazyn Filozoficzny Hybris;33 | |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ | * |
dc.subject | cinema | pl_PL |
dc.subject | movie | pl_PL |
dc.subject | beginnings | pl_PL |
dc.subject | Plato’s cave | pl_PL |
dc.subject | impression of reality | pl_PL |
dc.subject | kino | pl_PL |
dc.subject | film | pl_PL |
dc.subject | początki | pl_PL |
dc.subject | jaskinia Platona | pl_PL |
dc.subject | pozór rzeczywistości | pl_PL |
dc.title | Początki kina. Rozważania filozoficzne | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 125-149 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie | pl_PL |
dc.references | Altick, Richard, Daniel, 1978, The Shows of London. A Panoramic History of Exibitions, Cambridge: The Belknap Press of Harvard University Press. | pl_PL |
dc.references | Arystoteles 1996, Metafizyka, t. 1, oprac. Mieczysław Albert Krąpiec, Andrzej Maryniarczyk na podst. przekł. Tadeusza Żeleźnika, Lublin: RW KUL. | pl_PL |
dc.references | Cornford, Francis, Macdonald, 1941, The Republic of Plato, Oxford: Oxford University Press. | pl_PL |
dc.references | Baudry, Jean-Louis, 1974/75, Ideological Effects of the Basic Cinematographic Apparatus, trans. Alan Williams, “Film Quarterly”, vol. XXVIII, no. 2, ss. 39–47. | pl_PL |
dc.references | Baudry, Jean-Louis, 1985, Ideologiczne skutki funkcjonowania aparatu filmowego, przeł. A. Helman, „Powiększenie”, nr 1, ss. 5–12. | pl_PL |
dc.references | Baudry, Jean-Louis, 1986, The Apparatus: Metapsychological Approaches to the Impression of Reality in the Cinema, [w:] Philip Rosen (ed.), Narrative, Apparatus, Ideology, New York: Columbia UP, ss. 690–707. | pl_PL |
dc.references | Flusser, Vilém, 1997, Gest wideo, przeł. Andrzej Gwóźdź, [w:] Andrzej Gwóźdź (red.), Pejzaże audiowizualne. Telewizja, wideo, komputer, Kraków: Universitas, ss. 229–235. | pl_PL |
dc.references | Friedberg, Anne, 2009, Mobilne i wirtualne spojrzenie w nowoczesności: flâneur/flâneuse, przeł. Monika Murawska, Michał Pabiś, Tomasz Sukiennik, Natalia Żurowska, [w:] Tomasz Majewski (red.), Nowoczesność i kultura popularna, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, ss. 59–102. | pl_PL |
dc.references | Gwóźdź, Andrzej, 2014, Skąd się (nie) wzięło kino, czyli prahistorie obrazu w ruchu, [w]: Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska (red.), Historia kina, t. 1, Kino nieme, Kraków: Universitas, ss. 17–76. | pl_PL |
dc.references | Helman, Alicja, 1986, Kino wymyślił Platon, „Kino”, nr 4, ss. 17–18. | pl_PL |
dc.references | Irzykowski, Karol, 1977, X Muza. Zagadnienia estetyczne kina, Kraków: WAiF. | pl_PL |
dc.references | Irzykowski, Karol, 1982, Dziesiąta Muza oraz Pomniejsze pisma filmowe, Kraków: Wydawnictwo Literackie. | pl_PL |
dc.references | Kracauer, Siegfried, 1975, Teoria filmu. Wyzwolenie materialnej rzeczywistości, przeł. Wanda Wertenstein, Warszawa: WAIF. | pl_PL |
dc.references | Metz, Christian, 1982, The Imaginary Signifier. Pscychoanalysis and the Cinema, trans. Celia Britton, Annwyl Williams, Ben Brewster, Alfred Guzzetti, Bloomington and Indianapolis: Indiana University Press. | pl_PL |
dc.references | Morin, Edgar, 1975, Kino i wyobraźnia, przeł. Konrad Eberhardt, Warszawa: PiW. | pl_PL |
dc.references | Stróżewski, Władysław, 2005, Istnienie i sens, Kraków: ZNAK. | pl_PL |
dc.references | Zuska, Vlastimil, 2007, Film jako/i lustro. Analiza pewnej analogii, przeł. Anna Car, [w:] Andrzej Gwóźdź (red.), Czeska myśl filmowa, t. 2, Gdańsk: słowo-obraz-terytoria. | pl_PL |
dc.references | Syska, Rafał, 2014, Początki kina amerykańskiego, [w:] Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska (red.), Historia kina, t. 1, Kino nieme, Kraków: Universitas, ss. 137–212. | pl_PL |
dc.date.defence | 2016 | |