Studia na kierunku geografia z perspektywy absolwentów wkraczających na rynek pracy: propozycja metodologiczna i wyniki badań
Streszczenie
W dobie rosnących trudności tranzycji osób kończących uczelnie wyższe na rynek pracy, zasadne wydaje się sprawdzanie skuteczności przyjmowanych idei programowych i rozwiązań dydaktycznych, stosowanych na studiach, w zakresie pozyskiwania i utrzymania zatrudnienia przez młodzież kończącą kształcenie na kierunku geografia. Absolwenci są jednym z podstawowych podmiotów mogących dokonać oceny przydatności studiów w przejściu z etapu edukacji akademickiej do etapu zatrudnienia oraz sugerować konieczne zmiany w szeroko pojętej koncepcji kształcenia, które optymalizowałyby pozycję geografów na rynku pracy w przyszłości. Celem opracowania jest analiza percepcji studiów na kierunku geografia z perspektywy pracujących i poszukujących zatrudnienia absolwentów; zaproponowanie i poddanie krytycznej ocenie zastosowania metody pól semantycznych do interpretacji wyników w badaniach jakościowych z zakresu geografii społecznej. Refleksje z przeprowadzonych badań są podstawą do namysłu nad możliwościami podnoszenia prestiżu geografii jako dyscypliny naukowej poprzez działania mające na celu zwiększanie szans pomyślnej tranzycji absolwentów. In the time when university graduates are experiencing growing difficulties in their transition into the labour market, it seems relevant to verify the effectiveness of curriculum concepts and teaching solutions, as adopted in university programmes, in ensuring geography graduates’ employability, understood as their ability both to find and to retain a job. Graduates are essentially in a position to assess how useful their university experience has been in ensuring their transition from education to employment and to suggest necessary changes to be made to the education approach, in its broad sense, in order to optimise geographers’ labour market position in the future. This study aims at: analysing the perception of geography study programmes by working and job‐seeking graduates; suggesting, and making a critical assessment of, the use of semantic fields method for interpreting results in qualitative research in social geography. The analysis of the research is the basis for further reflection on the possibility of raising the profile of geography as an academic discipline through action aiming at enhancing the prospects of graduates’ successful transition.
Collections
Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne: