Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorSobczak, Barbara
dc.date.accessioned2017-04-27T12:11:17Z
dc.date.available2017-04-27T12:11:17Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.issn1505-9057
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/21395
dc.description.abstractThis article presents television news as a rhetorical act. Television news is understood as an account of an event usually comprising of a short introduction and a few minutes of film footage (sometimes referred to as the editorial), created as a result of the work of reporters, broadcast on television, usually as one of the elements in the structure of a news magazine, but also as an element of the programme blocks of news television channels. Television news functions in the media as one of the elements of the strategic actions of media broadcasters, focused on specific purposes, including image-building and political and economic goals. News is created as a response to specific events, it fulfils the need for information, but also serves the creation of a certain image of the world, focusing attention on certain aspects of reality, evaluating it, persuading viewers of the importance or unimportance of certain events. It plays an informative, creative, conceptual, stimulating, evaluative and ultimately aesthetic role. In order to achieve these objectives it is appropriately constructed, taking into account the characteristics and needs of the recipient and the ethos of the broadcaster. In this sense, it is therefore a “rhetorical” act – intentional, deliberate, constituting a response to a specific situation (it is historically, socially and politically conditioned) and addressed to specific recipients.en_GB
dc.description.sponsorshipZadanie „Stworzenie anglojęzycznych wersji wydawanych publikacji” finansowane w ramach umowy nr 948/P-DUN/2016 ze środków Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego przeznaczonych na działalność upowszechniającą naukę.en_GB
dc.language.isoenen_GB
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegoen_GB
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica;5
dc.subjectnewsen_GB
dc.subjectrhetorical acten_GB
dc.subjecttelevisionen_GB
dc.subjectpersuasionen_GB
dc.subjectinformationen_GB
dc.titleNews as a Rhetorical Acten_GB
dc.typeArticleen_GB
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016en_GB
dc.page.number[43]-58
dc.contributor.authorAffiliationAdam Mickiewicz University in Poznań, Faculty of Polish and Classical Philology, Institute of Polish Philology
dc.identifier.eissn2353-1908
dc.referencesArystoteles, „Retoryka”, in: idem, „Retoryka. Retoryka dla Aleksandra. Poetyka”, transl. H. Podbielski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warsaw 2004.en_GB
dc.referencesBauer Z., „Gatunki dziennikarskie”, in: „Dziennikarstwo i świat mediów”, ed. Z. Bauer, E. Chudziński, Universitas, Cracow 2000, pp. 143–173.en_GB
dc.referencesBitzer L.F., “The Rhetorical Situation”, Philosophy Rhetoric 1968, No. 1, pp. 1–14.en_GB
dc.referencesBourdieu P., „O telewizji. Panowanie dziennikarstwa”, transl. K. Sztandar-Sztanderska, A. Ziółkowska, ed. M. Jacyno, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warsaw 2009.en_GB
dc.referencesCampbell K.K., “Modern Rhetoric”, in: “Encyclopedia of Rhetoric”, ed. T.O. Sloane, Oxford University Press, New York 2001.en_GB
dc.referencesCampbell K.K., Huxman S.S., Burkholder T.R., “The Rhetorical Act. Thinking, Speaking and Writing Critically”, Wadsworth, Belmont 2003.en_GB
dc.referencesCzyżewski M., Dunin K., Piotrowski A., „Cudze problemy. O ważności tego, co nieważne. Analiza dyskursu publicznego w Polsce”, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warsaw 2010.en_GB
dc.referencesFrancuz P., „O rozumieniu telewizyjnych audycji informacyjnych”, Zeszyty Telewizyjne 2005, No. 8, pp. 19–35.en_GB
dc.referencesFras J., „Dziennikarski warsztat językowy”, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wroclaw 1999.en_GB
dc.referencesFurman W., Kaliszewski A., Wolny-Zmorzyński K., „Gatunki dziennikarskie. Specyfika ich tworzenia i redagowania”, Wyższa Szkoła Zarządzania w Rzeszowie, Rzeszow 2000.en_GB
dc.referencesGajda J., „Media w edukacji”, Oficyna Wydawnicza Impuls, Gdansk 2007.en_GB
dc.referencesIłowiecki M., „Krzywe zwierciadło. O manipulacji w mediach”, Wydawnictwo Archidiecezji Lubelskiej Gaudium, Lublin 2003.en_GB
dc.referencesJensen K.B., “The Social Semiotics of Mass Communication”, Sage Publications, London 1995.en_GB
dc.referencesKarwat M., „Medialna mitologia faktów”, in: „Współczesne oblicza mediów”, ed. J. Marszałek-Kawa, Wydawnictwo Adam Marszałek, Torun 2005, pp. 44–69.en_GB
dc.referencesKudra A., „News jako funkcja”, Acta Universitatis Lodziensis. Folia Literaria Polonica 2010, No. 13, pp. 399–404.en_GB
dc.referencesLiberek J., „Informacja czy manipulacja? Jak Gazeta Wyborcza pisze o Kościele”, Więź 1992, No. 11, pp. 21–25.en_GB
dc.referencesLisowska-Magdziarz M., „Media powszednie. Środki komunikowania masowego i szerokie paradygmaty medialne w życiu codziennym Polaków u progu XXI wieku”, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Cracow 2008.en_GB
dc.referencesMaslow A., „Motywacja i osobowość”, transl. J. Radzicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warsaw 2006.en_GB
dc.referencesMaziarski J., „Informacja”, in: „Encyklopedia wiedzy o prasie”, ed. J. Maślanka, Ossolineum, Wroclaw 1976, pp. 107–109.en_GB
dc.referencesMiś L., „Demonstracje retoryczne w telewizyjnym programie informacyjnym «Fakty» – TVN”, in: „Sztuka perswazji. Socjologiczne, psychologiczne i lingwistyczne aspekty komunikowania perswazyjnego”, ed. R. Karpiel, K. Leszczyńska, Zakład Wydawniczy Nomos, Cracow 2004, pp. 323–334.en_GB
dc.referencesMrozowski M., „Media masowe. Władza, rozrywka i biznes”, Oficyna Wydawnicza Aspra JR, Warsaw 2001.en_GB
dc.referencesMrozowski M., „Telewizyjne programy informacyjne – polskie i zagraniczne (analiza porównawcza)”, Studia Medioznawcze 2009, No. 3, pp. 27–49.en_GB
dc.referencesPalczewski M., „Cała prawda o newsie. Definicja – granice poznania – konteksty”, in: „Teorie komunikacji i mediów”, Vol. 4, ed. M. Graszewicz, J. Jastrzębski, Oficyna Wydawnicza Atut, Wroclaw 2011, pp. 53-73.en_GB
dc.referencesPisarek W., „Podstawy retoryki dziennikarskiej”, in: „Dziennikarstwo i świat mediów. Nowa edycja”, ed. Z. Bauer, E. Chudziński, 4. ed., rev., exp., up. ed., Universitas, Cracow 2008, pp. 361–377.en_GB
dc.referencesPratkanis A., Aronson E., „Wiek propagandy. Używanie i nadużywanie perswazji na co dzień”, transl. J. Radzicki, M. Szuster, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warsaw 2003.en_GB
dc.referencesReeves B., Nass C., „Media i ludzie”, transl. H. Szczerkowska, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warsaw 2000.en_GB
dc.references„Rytualny chaos. Studium dyskursu publicznego”, ed. M. Czyżewski, S. Kowalski, A. Piotrowski, Wydawnictwo Auteus, Cracow 1997.en_GB
dc.referencesSchramm W., “The Nature of News”, Journalism Quarterly 1949, No. 26, pp. 259–269.en_GB
dc.referencesSilverstone R., “Television and Everyday Life”, Routledge, London 1994, as cited in: S. Allan, „Kultura newsów”, transl. A. Sokołowska, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Cracow 2004, p. 116.en_GB
dc.referencesSobczak B., „Informowanie (nie)etyczne. O etyce dziennikarskiej i manipulacji w mediach”, in: „Retoryka i etyka”, ed. B. Sobczak, H. Zgółkowa, Wydawnictwo Poznańskie, Poznan 2009, pp. 183–201.en_GB
dc.referencesSzulczewski M., „Informacja”, in: „Teoria i praktyka dziennikarstwa. Wybrane zagadnienia”, ed. B. Golka, M. Kafel, Z. Mitzner, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warsaw 1964, pp. 91–97.en_GB
dc.referencesTetelowska I., „Informacja jako odrębny gatunek prasowy”, in: eadem, „Szkice prasoznawcze”, Ośrodek Badań Prasoznawczych, Cracow 1972.en_GB
dc.referencesWasilewski J., Skibiński A., „Prowadzeni słowami. Retoryka motywacji w komunikacji publicznej”, Diffin, Warsaw 2008.en_GB
dc.referencesWhitehead J.L., “Factors Of Source Credibility”, Quarteley Journal of Speech 1968, No. 54, pp. 59–63.en_GB
dc.referencesWojtak M., „Gatunki prasowe”, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2004.en_GB
dc.referencesWorsowicz M., „«Mam newsa!», czyli o problemie naukowców i marzeniu dziennikarzy”, in: „News wobec wyzwań XXI wieku”, ed. M. Palczewski, M. Worsowicz, Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna, Lodz 2010, pp. 9–24.en_GB
dc.referencesZwoliński A., „Słowo w relacjach społecznych”, WAM, Cracow 2003.en_GB
dc.referencesŻórawski K., „Długi stół. Skrypt dla dziennikarzy programów informacyjnych”, Telewizja Polska S.A., Warsaw 2004.en_GB
dc.referenceshttp://www.tnsglobal.pl/informacje/telewizja-trzyma-sie-mocno-nowe-urzadzenia-przynoszanowe-wzorce-ogladania-infografika/ [access: 21.03.2015].en_GB
dc.referenceshttp://wyborcza.pl/1,76842,15095765,Dla_60_proc__Polakow_TVP_ jest_dobra_telewizja_publiczna_.html [access: 21.03.2015].en_GB
dc.contributor.authorEmailbarbarasobczak@o2.pl
dc.identifier.doi10.18778/1505-9057.35.04
dc.relation.volume35en_GB


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord