Show simple item record

dc.contributor.authorZaleszczyk, Anna Katarzyna
dc.contributor.authorKot, Paweł
dc.date.accessioned2017-06-01T08:45:26Z
dc.date.available2017-06-01T08:45:26Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.issn1427-969x
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/21871
dc.description.abstractAt the beginning of adulthood, the young man is faced with diffi cult choices related its future. One of the most important choices is the decision concerning the choice of career. In order to help those who fi nd themselves in this situation was developed a taxonomy of diffi culties in career decision making (Gati et al., 1996). During the making life decisions a variable strongly interacting on human functioning may be anxiety (Spielberger et al., 1983). Anxiety is understood in two ways, fi rst as a state, perceived in a specifi c situation, and secondly, anxiety understood as a relatively stable personality trait. The survey was conducted on a group of 149 high school students from the Mazowieckie voivodeship, Poland. The age range of the respondents was between 17 and 21 (M = 18.64, SD = 0.69). In the study used the Career Decision-Making Questionnaire (CDDQ) and the State-Trait Anxiety Inventory (STAI). Based on the statistical analysis can be indicate statistically signifi cant diff erences in the intensity of the diffi culties in making career decisions in people with diff erent levels of anxiety understood as a trait. The results suggest to pay attention to the level of anxiety understood as a trait in the process of career guidance services for people in a situation of career choices.en_GB
dc.description.abstractU progu dorosłości młody człowiek staje przed trudnymi wyborami dotyczącymi jego przyszłości. Jednym z kluczowych wyborów jest decyzja zawodowa. Dla osób znajdujących się w takiej sytuacji opracowana została taksonomia trudności towarzyszących procesowi decyzji odnoszącej się do kariery (Gati i in., 1996). W trakcie podejmowania życiowych decyzji zmienną silnie oddziałującą na funkcjonowanie człowieka może być lęk (Spielberger i in., 1983). Lęk rozumiany jest dwojako, po pierwsze jako stan, odczuwany w konkretnej sytuacji, po drugie – jako względnie stała cecha osobowości. Badanie przeprowadzono z udziałem 149 maturzystów z województwa mazowieckiego. Wiek osób badanych mieścił się w przedziale 17–21 lat, M = 18,64 i SD = 0,69. Wykorzystano Kwestionariusz Trudności w Podejmowaniu Decyzji Zawodowych (CDDQ) oraz Inwentarz Stanu i Cechy Lęku (STAI). Na podstawie analiz statystycznych można wskazać istotne statystycznie różnice w nasileniu trudności w podejmowaniu decyzji zawodowych u osób o różnym poziomie lęku rozumianego jako cecha. Otrzymane wyniki wskazują, że należy zwracać uwagę na poziom lęku jako cechy w procesie poradnictwa zawodowego dla osób znajdujących się w sytuacji wyboru kariery.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Psychologica;20
dc.subjectdiffi culties in the career decision-making processen_GB
dc.subjectlack of readinessen_GB
dc.subjectlack of informationen_GB
dc.subjectinconsistent informationen_GB
dc.subjectanxietyen_GB
dc.subjecttrudności w procesie podejmowania decyzji zawodowejpl_PL
dc.subjectbrak gotowościpl_PL
dc.subjectbrak informacjipl_PL
dc.subjectniezgodność informacjipl_PL
dc.subjectlękpl_PL
dc.titlePoziom lęku a trudności w podejmowaniu decyzji zawodowych u uczniów szkół średnichpl_PL
dc.title.alternativeAnxiety and Diffi culties in the Career Decision-making Process among High School Studentsen_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016pl_PL
dc.page.number[71]-88
dc.contributor.authorAffiliationPolska Akademia Nauk, Instytut Psychologii
dc.contributor.authorAffiliationKatolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Wydział Nauk Społecznych, Instytut Psychologii, Katedra Psychologii Organizacji i Zarządzania
dc.identifier.eissn2353-4842
dc.referencesBandura A. (2001). Social cognitive theory: An Agentic Perspective. Annual Review of Psychology, 52, 1–26.pl_PL
dc.referencesBańka A. (2010). Psychologia doradztwa kariery. Poznań: SPiA.pl_PL
dc.referencesBańka A. (2014). Bezdecyzyjność kariery jako psychospołeczny wzór tranzycji do dorosłości: Konstrukcja i charakterystyka psychometryczna Skali Decyzyjności Kariery. Czasopismo Psychologiczne, 20 (2), 237–246.pl_PL
dc.referencesBąk W., Oleś P. (2009). Lęk w kontekście procesów samoregulacji. [W:] M. Fajkowska, B. Szymura (red.), Lęk, geneza, funkcje (s. 46–75). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesBiela A. (2007). Nauka pracy absolwentów szkół jako strategia alternatywna wobec emigracji zarobkowej polskiej młodzieży. [W:] A. Biela (red.), Nauka pracy, doradztwo zawodowe i przedsiębiorczość młodzieży (s. 35–50). Warszawa: Kancelaria Senatu.pl_PL
dc.referencesBielak B. (2009). Jak pomóc uczniom w wyborze zawodu? Warszawa: WSiP.pl_PL
dc.referencesCzerwińska-Jasiewicz M. (2005). Rozwój psychiczny młodzieży a jej koncepcje dotyczące własnego życia. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN.pl_PL
dc.referencesEysenck M. W., Byrne A. (1992). Anxiety and susceptibility to distraction. Personality and Individual Diff erences, 13, 793–798.pl_PL
dc.referencesGati I., Saka N. (2001a). High school students’ career related decision-making diffi culties. Journal of Counseling and Development, 79, 331–340pl_PL
dc.referencesGati I., Saka N. (2001b). Internet-based versus paper-and-pencil assessment. Journal of Career Assessment, 9, 397–416.pl_PL
dc.referencesGati I., Amir T., Landman S. (2010). Career counsellors’ perceptions of the severity of career decision-making diffi culties. British Journal of Guidance and Counseling, 38, 393–408.pl_PL
dc.referencesGati I., Gadassi R., Saka N. (2011). Emotional and personality-related aspects of career decision-making diffi culties: facets of career indecisiveness. Journal of Career Assessment, 19 (1), 3–20.pl_PL
dc.referencesGati I., Krausz M., Osipow S. H. (1996). A taxonomy of diffi culties in career decision-making. Journal of Counseling Psychology, 43 (4), 510–526.pl_PL
dc.referencesGermeijs V., Verschueren K., Soenens B. (2006). Indecisiveness and High School Students’ Career Decision-Making Process: Longitudinal Associations and the Mediational Role of Anxiety. Journal of Counseling Psychology, 53 (4), 397–410.pl_PL
dc.referencesGołuch D. (2011). Poziom lęku i nadziei na sukces a style radzenia sobie ze stresem u maturzystów. Studia Psychologica, 11 (1), 33–50.pl_PL
dc.referencesHauziński A. (2012). Założenia teoretyczne, konstrukcja i struktura czynnikowa Skali Przejścia z Edukacji Zawodowej do Pracy (PEZP). Czasopismo Psychologiczne, 18 (2), 247–254.pl_PL
dc.referencesHolland J. L., Gottfredson G. D., Nafziger D. H. (1975). Testing the validity of some theoretical signs of vocational decision-making ability. Journal of Counseling Psychology, 22, 411–422.pl_PL
dc.referencesJones L. K., Chenery M. F. (1980). Multiple subtypes among vocationally undecided college students: A model and assesment instrument. Journal of Counseling Psychology, 27, 469–477.pl_PL
dc.referencesKępiński A. (2012). Lęk. Kraków: Wydawnictwo Literackie.pl_PL
dc.referencesKleiman T., Gati I., Peterson G., Sampson J., Reardon R., Lenz J. (2004). Dysfunctional Thinking and Diffi culties in Career Decision Making. Journal of Career Assessment, 12 (3), 312–331.pl_PL
dc.referencesKoper M. (2005). Zagubieni we własnych zdolnościach – problemy uczniów wszechstronnie uzdolnionych z podejmowaniem decyzji zawodowych. Lublin: KUL [niepublikowana praca magisterska].pl_PL
dc.referencesLazarus R. S., Folkman S. (1986). Stress, appraisal and coping, New York, Springer–Verlag.pl_PL
dc.referencesLent R. W., Brown S. D. Hackett G. (2000). Contextual supports and barriers to Career choice: A social Cognitive analysis. Journal of Counseling Psychology, 47 (1), 36–49.pl_PL
dc.referencesRożnowski B. (2009). Przechodzenie młodzieży z systemu edukacji na rynek pracy: Analiza kluczowych pojęć dotyczących rynku pracy u młodzieży. Lublin: Wydawnictwo KUL.pl_PL
dc.referencesRożnowski B. (2013). Trudności w podjęciu decyzji zawodowej przez młodzież kończącą szkoły ponadgimnazjalne i wyższe. Przegląd Psychologiczny, 56 (1), 75–95.pl_PL
dc.referencesSavickas M. L., Richard G. V., Zarconi J. (2012). Construction of a Physician Skills Inventory. Journal of Career Assessment, 20 (2), 221–233.pl_PL
dc.referencesSpielberger C. D., Gorssuch R. L., Lushene P. R., Vagg P. R., Jacobs G. A. (1983). Manual for the State-Trait Anxiety Inventory. Palo Alto, CA: Consulting Psychologists Press.pl_PL
dc.referencesStrojny J., Karaś D. (2015). Regionalny rynek pracy – analiza sytuacji młodych ludzi w Polsce Wschodniej. Przedsiębiorczość – Edukacja, 11, 98–110.pl_PL
dc.referencesWallas M. (2010). Lęk akulturacyjny cudzoziemców w aspekcie tożsamości i procesów integracyjnych w nowym kraju pobytu. Środkowoeuropejskie Studia Polityczne, 4, 75–87.pl_PL
dc.referencesWrześniewski K., Sosnowski T. (1996). Inwentarz Stanu i Cechy Lęku (ISCL). Polska adaptacja STAI. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.pl_PL
dc.contributor.authorEmailanna.katarzyna.zal@gmail.com
dc.contributor.authorEmailfoliapsych@uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/1427-969X.20.05


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record