Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorCiołkiewicz, Paweł
dc.date.accessioned2017-06-09T10:41:15Z
dc.date.available2017-06-09T10:41:15Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationCiołkiewicz, Paweł, (2015), Młodzież i kultura popularna. Przyczynek do badań świata społecznego komiksu , „Władza Sądzenia”, nr 7, ss. 115–134pl_PL
dc.identifier.issn2300-1690
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/21936
dc.description.abstractW artykule autor podejmuje próbę spojrzenia na współczesną młodzież z perspektywy jej zaangażowania w działalność świata społecznego komiksu. W pierwszej części tekstu autor opisuje krótko koncepcję światów społecznych w wersji zaproponowanej przez Anselma Straussa. Następnie zastanawia się, w jaki sposób można ją wykorzystać do badań działalności fanów komiksu. W dalszej kolejności autor wskazuje przykłady działań podejmowanych w ramach polskiego świata społecznego komiksu oraz opisuje główne dyskusje, jakie toczą się na jego gruncie. Niniejszy tekst należy traktować jako przyczynek do przyszłych systematycznych badań, zawierający wstępną propozycję zastosowania kategorii światów społecznych oraz rezultaty pierwszych, roboczych obserwacji.pl_PL
dc.description.abstractIn this article, the author attempts to look at today’s youth from the perspective of its involvement in the social world of comics. First, the author briefly describes the con- cept of social worlds proposed by Anselm Strauss. In the subsequent passage he tries to answer the question how this concept can be used in order to research activities of comic book fans. Next, the author indi- cates some examples of activities undertak - en within the Polish social world of comics and describes the main discussions, which take place on this field. This text should be seen merely as a contribution to the systematic studies, which includes a pre - liminary proposal to apply the categories of social worlds and the results of initial, working observations.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherKatedra Socjologii Polityki i Morlaności, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny UŁpl_PL
dc.relation.ispartofseriesWładza Sądzenia;7
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/pl/*
dc.subjectmłodzieżpl_PL
dc.subjectświaty społecznepl_PL
dc.subjectkultura popularnapl_PL
dc.subjectkomikspl_PL
dc.titleMłodzież i kultura popularna. Przyczynek do badań świata społecznego komiksupl_PL
dc.title.alternativeYouth and Popular Culture. Contribution to the Study of the Social World of Comicspl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number115-134pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUczelnia Nauk Społecznych w Łodzipl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnotePaweł Ciołkiewicz – doktor socjologii, absolwent Uniwersytetu Łódzkiego, adiunkt w Uczelni Nauk Społecznych w Łodzi. Laureat Nagrody im. Jana Lutyńskiego za najlepszą pracę magisterską napisaną w Instytucie Socjologii UŁ (2002) oraz głównej nagrody w ogólnopolskim konkursie na najlepszą pracę doktorską organizowanym pod patronatem Prezydenta RP (2011). Zainteresowania naukowe: analiza dyskursu, kulturowe oddziaływanie mediów, kultura popularna. Autor książki pt. Pamięć zbiorowa w dyskursie publicznym. Analiza polskiej debaty na temat wypędzeń Niemców po drugiej wojnie światowej (2012) i kilkudziesięciu artykułów naukowych publikowanych w punktowanych czasopismach naukowych (m.in. „Przegląd Socjologiczny”, „Studia Socjologiczne”, „Kultura i Społeczeństwo”) oraz monografiach. Publikuje również w magazynach internetowych poświęconych popkulturze (m.in. „Esensja”, „Paradoks”, „KZ”, „Gotham w Deszczu”).pl_PL
dc.referencesBeaty, B. (2013). Komiks kontra sztuka , Warszawa: Timof i Cisi Wspólnicypl_PL
dc.referencesBernasiewicz, M. (2010). Znak zodiaku Baran, fan Tokio Hotel, wróg hip-hopu – tożsamość nastolatka w popkulturze . W: A. Gromkowska-Melosik, Z. Melosik, (red.), Kultura popularna: konteksty teoretyczne i i społeczno-kulturowe (s. 141–152). Kraków: Impulspl_PL
dc.referencesBirek, W. (2009). Contur. Historia pewnej epidemii . W: P. Kasiński, T. Tomaszewski (red.), Contur Story , Contur Webside, http://contur.org.pl/pl/read-line/ (dostęp: 30.09.2015)pl_PL
dc.referencesCabała, N. Moim zdaniem, (wywiad przepro - wadził R. Zaręba), Strefa Komiksu , http:// strefakomiksu.blogspot.com/2014/zapraszamy-do-wywiadu-z-nikodemem-cabaa.html (dostęp 30.09.2015)pl_PL
dc.referencesCiołkiewicz, P. (2013a). Superbohater – przemysł kulturalny – przemoc. Wstępna charakterystyka pola badawczego . W: S. Sztobryn, K. Kamiński (red.), Rzeczywistość edukacyjna. Tropy i wątki interpretacyjne (s. 391–414). Łódź: Wydawnictwo Naukowe WSPpl_PL
dc.referencesCiołkiewicz, P. (2013b). Podróż superbohatera. Przyczynek do analizy opowieści superbohaterskich, Kultura i Wychowanie , nr 5, 87–103pl_PL
dc.referencesCiołkiewicz, P. (2014). Wolność i kultura popularna: pomiędzy rządomyślnością i prosumpcją . W: S. Sztobryn, K. Kamiński (red.), Rzeczywistość edukacyjna. Wolność a wychowanie. Problemy, dylematy, kontrowersje (s. 401–426). Łódź: Wydawnictwo Naukowe WSPpl_PL
dc.referencesCybal-Michalska, A. (2010). Dylematy tożsamościowe młodzieży w rzeczywistości popkulturowej . W: A. Gromkowska-Melosik, Z. Melosik (red.), Kultura popularna: konteksty teoretyczne i społeczno-kulturowe (s. 129–139). Kraków: Impulspl_PL
dc.referencesCzaplińska, A., Siuda P. (2008). Fandomy jako element ruchu społecznego „wolnej kultury”, czyli prawo autorskie a produktywność fanów . W: Wojciech Muszyński, M. Sokołowski (red.), Homo Creator czy Homo Ludens? Twórcy – internauci – podróżnicy (s. 50–60). Toruńpl_PL
dc.referencesde Certeau, M. (2008). Wynaleźć codzienność. Sztuki działania . Kraków: Wydawnictwo UJpl_PL
dc.referencesde Tocqueville, A. (2005). O demokracji w Ameryce . Warszawa: Fudacja Aletheiapl_PL
dc.referencesDymarczyk, W. (2011). Pasjonaci: dewianci, dziwacy, „normalsi”, czyli o roszczeniu uznania normalności, Przegląd Socjologii Jakościowej”, tom 7, nr 1 , 57–72pl_PL
dc.referencesFiske, J. (2001). The Cultural Economy of Fandom . W: L.A. Lewis (red.), The Adoring Audience. Fan Culture and Popular Media (s. 30–49). London/New York: Routledgepl_PL
dc.referencesHall, S. (1987). Kodowanie i dekodowanie, Przekazy i Opinie , nr 1/2 , 58–72pl_PL
dc.referencesHorkheimer M., Adorno T. (2010). Przemysł kulturalny. Oświecenie jako masowe oszustwo . W: tychże Dialektyka oświecenia. Fragmenty filozoficzne . Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznejpl_PL
dc.referencesJenkins, H. (1992). Textual Poachers. Television Fans and Participatory Culture , London/New York: Routledgepl_PL
dc.referencesJenkins H. (2007). Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów . Warszawa: WAiPpl_PL
dc.referencesKacperczyk, A. (2005a). Zastosowanie koncepcji społecznych światów w badaniach empirycznych . W: E. Hałas, K. Konecki (red.), Konstruowanie jaźni i społeczeństwa: Europejskie warianty interakcjonizmu symbolicznego (s. 167–189). Warszawa: Scholarpl_PL
dc.referencesKacperczyk, A. (2005b). Zjawiska społeczne w zwierciadle metod ilościowych i jakościowych. Przykład badań nad społecznym światem opieki paliatywno-hospicyjnej w Polsce . W: J. Leoński, A. Kołodziej-Durnaś (red.), W kręgu socjologii interpretatywnej – zastosowanie metod jakościowych (s. 122–144). Szczecin: Economicuspl_PL
dc.referencesKacperczyk, A. (2012a). Badacz i jego ciało w procesie zbierania i analizowania danych – na przykładzie badań nad społecznym światem wspinaczki, Przegląd Socjologii Jakościowej , tom 8, nr 2, 32–63pl_PL
dc.referencesKacperczyk, A. (2012b). Teoria światów społecznych . W: K. Konecki, P. Chomczyński (red.), Słownik Socjologii Jakościowej (s. 295–297). Warszawa: Difinpl_PL
dc.referencesKaczyński, Ł. Łódzkie Centrum Komiksu już otwarte, Dziennik Łódzki , 11 czerwca 2013, http:// www.dzienniklodzki.pl/artykul/917852,lodzkie - -centrum-komiksu-juz-otwarte-zdjecia,id,t.html (dostęp: 30.09.2015)pl_PL
dc.referencesKonecki, K.T. (2005). Ludzie i ich zwierzęta. Interakcjonistyczno-symboliczna analiza społecznego świata właścicieli zwierząt domowych . Warszawa: Scholarpl_PL
dc.referencesKonecki, K.T. (2010). W stronę socjologii jakościowej: badanie kultur, subkultur i światów społecznych . W: J. Leoński, M. Fiternicka-Gorzko (red), Kultury, subkultury i światy społeczne w badaniach jakościowych (s. 17–37). Szczecin: Volumina.pl_PL
dc.referencesKonecki, K.T. (2015). Anselm L. Strauss – pragmatyczne korzenie, pragmatyczne konsekwencje, Przegląd Socjologii Jakościowej , tom 11, nr 1 , 12–39pl_PL
dc.referencesKrajewski, M.. (2003). Kultury kultury popularnej . Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAMpl_PL
dc.referencesLevinson P. (1999). Miękkie ostrze. Naturalna historia i przyszłość rewolucji informacyjnej . Warszawa: Muzapl_PL
dc.referencesLevinson, P. (2010). Nowe nowe media . Kraków: Wydawnictwo WAMpl_PL
dc.referencesMarzec, W. (2011). Granice (teorii) społecznych światów, Przegląd Socjologii Jakościowej , tom. 7, nr 1, 3–21pl_PL
dc.referencesMelosik Z. (2013). Kultura popularna i tożsamość młodzieży. W niewoli władzy i wolności . Kraków: Impulspl_PL
dc.referencesNowakowski, P.T. (2004). Modele człowieka propagowane w wybranych czasopismach młodzieżowych: analiza antropologiczno- etyczna. Tychy: Maternus Mediapl_PL
dc.referencesOrtega y Gasset, J. (1982). Bunt mas i inne pisma socjologiczne . Warszawa: PWNpl_PL
dc.referencesPostman, N. (2002). Zabawić się na śmierć. Dyskurs publiczny w epoce show-businessu . Warszawa: Muzapl_PL
dc.referencesSartori, G. (2007). Homo videns. Telewizja i postmyślenie. Warszawa: Wydawnictwo UWpl_PL
dc.referencesShibutani, T. (1955) Reference Group as Perspectives, American Journal of Sociology , vol. 60, No. 6 , 562–56pl_PL
dc.referencesSiuda, P. (2010). Od dewiacji do głównego nurtu – ewolucja akademickiego spojrzenia na fanów, Studia Medioznawcze , nr 3 , 87–99pl_PL
dc.referencesSiuda, P. (2012). Mechanizmy kultury prosumpcji, czyli fani i ich globalne zróżnicowanie, Studia Socjologiczne , nr 4, 110–132pl_PL
dc.referencesSiuda, P., Koralewska, A. (2014). Japonizacja. Anime i jego polscy fani . Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedrapl_PL
dc.referencesSłowińska, K. (2010). Społeczny świat hodowców go - łębi pocztowych , „Przegląd Socjologii Jakościowej. Mongrafie”pl_PL
dc.referencesStrauss, A. (1978). A Social World Perspective . W: Norman Denzin (red.), Studies in Symbolic Interaction, vol. 1 (s. 119–128). Greenwich: JAI Presspl_PL
dc.referencesStrauss, A. (1993). Continual Permutations of Action . New York: Aldine de Gruyterpl_PL
dc.referencesSzurik B. (2010). Legiony Lucasa . W: A. Jawłowski (red.), Dawno temu w galaktyce popularnej . Warszawa: WAiPpl_PL
dc.referencesSzyłak, J. (2012). To świat sztuki jest gettem (wy- wiad przeprowadził Sebastian Frąckiewicz). W: S. Frąckiewicz (red.), Wyjście z getta. Rozmowy o kulturze komiksowej w Polsce (s. 338–365). Warszawa: 4000Malarzpl_PL
dc.referencesSzyłak, J. (2013). Komiks w szponach mierno - ty. Rozprawy i szkice . Warszawa: Timof i Cisi Wspólnicypl_PL
dc.referencesToffler, A. (1997). Trzecia fala . Warszawa: PIWpl_PL
dc.referencesWoynarowski J. (2012). Nie chcę zamienić terminu ‘komiks’ na ‘story art’ (wywiad przeprowadził S. Frąckiewicz). W: S. Frąckiewicz (red.), Wyjście z getta. Rozmowy o kulturze komiksowej w Polsce (s. 366–419). Warszawa: 4000Malarzypl_PL
dc.referencesWoynarowski, J. (2010). Story art. W poszukiwaniu awangardy polskiego komiksu. W: P. Marecki (red.), Kultura niezależna w Polsce 1989–2009 . Warszawa: Korporacja Ha!artpl_PL
dc.referencesŻuk, P. (2013). „Kupuj, baw się nie myśl”. Popkulturowy świat pism młodzieżowych . W: P. Żuk (red.), Kulturowo-polityczny AVATAR? Kultura popular - na jako obszar konfliktów i wzorów społecznych (s. 201–221). Warszawa: Oficyna Naukowapl_PL
dc.contributor.authorEmailpciolkiewicz@gmail.compl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 3.0 Polska
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 3.0 Polska