dc.contributor.author | Ciołkiewicz, Paweł | |
dc.date.accessioned | 2017-06-09T10:41:15Z | |
dc.date.available | 2017-06-09T10:41:15Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.citation | Ciołkiewicz, Paweł, (2015), Młodzież i kultura popularna. Przyczynek do badań świata społecznego komiksu , „Władza Sądzenia”, nr 7, ss. 115–134 | pl_PL |
dc.identifier.issn | 2300-1690 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/21936 | |
dc.description.abstract | W artykule autor podejmuje próbę spojrzenia na współczesną
młodzież z perspektywy jej zaangażowania w działalność świata społecznego komiksu.
W pierwszej części tekstu autor opisuje krótko koncepcję światów społecznych w wersji
zaproponowanej przez Anselma Straussa. Następnie zastanawia się, w jaki sposób można
ją wykorzystać do badań działalności fanów komiksu. W dalszej kolejności autor wskazuje
przykłady działań podejmowanych w ramach polskiego świata społecznego komiksu oraz
opisuje główne dyskusje, jakie toczą się na jego gruncie. Niniejszy tekst należy traktować
jako przyczynek do przyszłych systematycznych badań, zawierający wstępną propozycję zastosowania kategorii światów społecznych oraz rezultaty pierwszych, roboczych
obserwacji. | pl_PL |
dc.description.abstract | In this article, the author attempts to look
at today’s youth from the perspective of its
involvement in the social world of comics.
First, the author briefly describes the con-
cept of social worlds proposed by Anselm
Strauss. In the subsequent passage he tries
to answer the question how this concept
can be used in order to research activities
of comic book fans. Next, the author indi-
cates some examples of activities undertak
-
en within the Polish social world of comics
and describes the main discussions, which
take place on this field. This text should
be seen merely as a contribution to the
systematic studies, which includes a pre
-
liminary proposal to apply the categories
of social worlds and the results of initial,
working observations. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Katedra Socjologii Polityki i Morlaności, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny UŁ | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Władza Sądzenia;7 | |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/pl/ | * |
dc.subject | młodzież | pl_PL |
dc.subject | światy społeczne | pl_PL |
dc.subject | kultura popularna | pl_PL |
dc.subject | komiks | pl_PL |
dc.title | Młodzież i kultura popularna. Przyczynek do badań świata społecznego komiksu | pl_PL |
dc.title.alternative | Youth and Popular Culture. Contribution to the Study of the Social World of Comics | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 115-134 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uczelnia Nauk Społecznych w Łodzi | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Paweł Ciołkiewicz
– doktor socjologii,
absolwent Uniwersytetu Łódzkiego, adiunkt
w Uczelni Nauk Społecznych w Łodzi. Laureat
Nagrody im. Jana Lutyńskiego za najlepszą pracę
magisterską napisaną w Instytucie Socjologii UŁ
(2002) oraz głównej nagrody w ogólnopolskim
konkursie na najlepszą pracę doktorską organizowanym pod patronatem Prezydenta RP (2011).
Zainteresowania naukowe: analiza dyskursu,
kulturowe oddziaływanie mediów, kultura popularna. Autor książki pt. Pamięć zbiorowa w dyskursie publicznym. Analiza polskiej debaty na temat
wypędzeń Niemców po drugiej wojnie światowej
(2012) i kilkudziesięciu artykułów naukowych publikowanych w punktowanych czasopismach naukowych (m.in. „Przegląd Socjologiczny”, „Studia
Socjologiczne”, „Kultura i Społeczeństwo”) oraz
monografiach. Publikuje również w magazynach
internetowych poświęconych popkulturze (m.in.
„Esensja”, „Paradoks”, „KZ”, „Gotham w Deszczu”). | pl_PL |
dc.references | Beaty, B. (2013). Komiks kontra sztuka , Warszawa: Timof i Cisi Wspólnicy | pl_PL |
dc.references | Bernasiewicz, M. (2010). Znak zodiaku Baran, fan Tokio Hotel, wróg hip-hopu – tożsamość nastolatka w popkulturze . W: A. Gromkowska-Melosik, Z. Melosik, (red.), Kultura popularna: konteksty teoretyczne i i społeczno-kulturowe (s. 141–152). Kraków: Impuls | pl_PL |
dc.references | Birek, W. (2009). Contur. Historia pewnej epidemii . W: P. Kasiński, T. Tomaszewski (red.), Contur Story , Contur Webside, http://contur.org.pl/pl/read-line/ (dostęp: 30.09.2015) | pl_PL |
dc.references | Cabała, N. Moim zdaniem, (wywiad przepro - wadził R. Zaręba), Strefa Komiksu , http:// strefakomiksu.blogspot.com/2014/zapraszamy-do-wywiadu-z-nikodemem-cabaa.html (dostęp 30.09.2015) | pl_PL |
dc.references | Ciołkiewicz, P. (2013a). Superbohater – przemysł kulturalny – przemoc. Wstępna charakterystyka pola badawczego . W: S. Sztobryn, K. Kamiński (red.), Rzeczywistość edukacyjna. Tropy i wątki interpretacyjne (s. 391–414). Łódź: Wydawnictwo Naukowe WSP | pl_PL |
dc.references | Ciołkiewicz, P. (2013b). Podróż superbohatera. Przyczynek do analizy opowieści superbohaterskich, Kultura i Wychowanie , nr 5, 87–103 | pl_PL |
dc.references | Ciołkiewicz, P. (2014). Wolność i kultura popularna: pomiędzy rządomyślnością i prosumpcją . W: S. Sztobryn, K. Kamiński (red.), Rzeczywistość edukacyjna. Wolność a wychowanie. Problemy, dylematy, kontrowersje (s. 401–426). Łódź: Wydawnictwo Naukowe WSP | pl_PL |
dc.references | Cybal-Michalska, A. (2010). Dylematy tożsamościowe młodzieży w rzeczywistości popkulturowej . W: A. Gromkowska-Melosik, Z. Melosik (red.), Kultura popularna: konteksty teoretyczne i społeczno-kulturowe (s. 129–139). Kraków: Impuls | pl_PL |
dc.references | Czaplińska, A., Siuda P. (2008). Fandomy jako element ruchu społecznego „wolnej kultury”, czyli prawo autorskie a produktywność fanów . W: Wojciech Muszyński, M. Sokołowski (red.), Homo Creator czy Homo Ludens? Twórcy – internauci – podróżnicy (s. 50–60). Toruń | pl_PL |
dc.references | de Certeau, M. (2008). Wynaleźć codzienność. Sztuki działania . Kraków: Wydawnictwo UJ | pl_PL |
dc.references | de Tocqueville, A. (2005). O demokracji w Ameryce . Warszawa: Fudacja Aletheia | pl_PL |
dc.references | Dymarczyk, W. (2011). Pasjonaci: dewianci, dziwacy, „normalsi”, czyli o roszczeniu uznania normalności, Przegląd Socjologii Jakościowej”, tom 7, nr 1 , 57–72 | pl_PL |
dc.references | Fiske, J. (2001). The Cultural Economy of Fandom . W: L.A. Lewis (red.), The Adoring Audience. Fan Culture and Popular Media (s. 30–49). London/New York: Routledge | pl_PL |
dc.references | Hall, S. (1987). Kodowanie i dekodowanie, Przekazy i Opinie , nr 1/2 , 58–72 | pl_PL |
dc.references | Horkheimer M., Adorno T. (2010). Przemysł kulturalny. Oświecenie jako masowe oszustwo . W: tychże Dialektyka oświecenia. Fragmenty filozoficzne . Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej | pl_PL |
dc.references | Jenkins, H. (1992). Textual Poachers. Television Fans and Participatory Culture , London/New York: Routledge | pl_PL |
dc.references | Jenkins H. (2007). Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów . Warszawa: WAiP | pl_PL |
dc.references | Kacperczyk, A. (2005a). Zastosowanie koncepcji społecznych światów w badaniach empirycznych . W: E. Hałas, K. Konecki (red.), Konstruowanie jaźni i społeczeństwa: Europejskie warianty interakcjonizmu symbolicznego (s. 167–189). Warszawa: Scholar | pl_PL |
dc.references | Kacperczyk, A. (2005b). Zjawiska społeczne w zwierciadle metod ilościowych i jakościowych. Przykład badań nad społecznym światem opieki paliatywno-hospicyjnej w Polsce . W: J. Leoński, A. Kołodziej-Durnaś (red.), W kręgu socjologii interpretatywnej – zastosowanie metod jakościowych (s. 122–144). Szczecin: Economicus | pl_PL |
dc.references | Kacperczyk, A. (2012a). Badacz i jego ciało w procesie zbierania i analizowania danych – na przykładzie badań nad społecznym światem wspinaczki, Przegląd Socjologii Jakościowej , tom 8, nr 2, 32–63 | pl_PL |
dc.references | Kacperczyk, A. (2012b). Teoria światów społecznych . W: K. Konecki, P. Chomczyński (red.), Słownik Socjologii Jakościowej (s. 295–297). Warszawa: Difin | pl_PL |
dc.references | Kaczyński, Ł. Łódzkie Centrum Komiksu już otwarte, Dziennik Łódzki , 11 czerwca 2013, http:// www.dzienniklodzki.pl/artykul/917852,lodzkie - -centrum-komiksu-juz-otwarte-zdjecia,id,t.html (dostęp: 30.09.2015) | pl_PL |
dc.references | Konecki, K.T. (2005). Ludzie i ich zwierzęta. Interakcjonistyczno-symboliczna analiza społecznego świata właścicieli zwierząt domowych . Warszawa: Scholar | pl_PL |
dc.references | Konecki, K.T. (2010). W stronę socjologii jakościowej: badanie kultur, subkultur i światów społecznych . W: J. Leoński, M. Fiternicka-Gorzko (red), Kultury, subkultury i światy społeczne w badaniach jakościowych (s. 17–37). Szczecin: Volumina. | pl_PL |
dc.references | Konecki, K.T. (2015). Anselm L. Strauss – pragmatyczne korzenie, pragmatyczne konsekwencje, Przegląd Socjologii Jakościowej , tom 11, nr 1 , 12–39 | pl_PL |
dc.references | Krajewski, M.. (2003). Kultury kultury popularnej . Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM | pl_PL |
dc.references | Levinson P. (1999). Miękkie ostrze. Naturalna historia i przyszłość rewolucji informacyjnej . Warszawa: Muza | pl_PL |
dc.references | Levinson, P. (2010). Nowe nowe media . Kraków: Wydawnictwo WAM | pl_PL |
dc.references | Marzec, W. (2011). Granice (teorii) społecznych światów, Przegląd Socjologii Jakościowej , tom. 7, nr 1, 3–21 | pl_PL |
dc.references | Melosik Z. (2013). Kultura popularna i tożsamość młodzieży. W niewoli władzy i wolności . Kraków: Impuls | pl_PL |
dc.references | Nowakowski, P.T. (2004). Modele człowieka propagowane w wybranych czasopismach młodzieżowych: analiza antropologiczno- etyczna. Tychy: Maternus Media | pl_PL |
dc.references | Ortega y Gasset, J. (1982). Bunt mas i inne pisma socjologiczne . Warszawa: PWN | pl_PL |
dc.references | Postman, N. (2002). Zabawić się na śmierć. Dyskurs publiczny w epoce show-businessu . Warszawa: Muza | pl_PL |
dc.references | Sartori, G. (2007). Homo videns. Telewizja i postmyślenie. Warszawa: Wydawnictwo UW | pl_PL |
dc.references | Shibutani, T. (1955) Reference Group as Perspectives, American Journal of Sociology , vol. 60, No. 6 , 562–56 | pl_PL |
dc.references | Siuda, P. (2010). Od dewiacji do głównego nurtu – ewolucja akademickiego spojrzenia na fanów, Studia Medioznawcze , nr 3 , 87–99 | pl_PL |
dc.references | Siuda, P. (2012). Mechanizmy kultury prosumpcji, czyli fani i ich globalne zróżnicowanie, Studia Socjologiczne , nr 4, 110–132 | pl_PL |
dc.references | Siuda, P., Koralewska, A. (2014). Japonizacja. Anime i jego polscy fani . Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra | pl_PL |
dc.references | Słowińska, K. (2010). Społeczny świat hodowców go - łębi pocztowych , „Przegląd Socjologii Jakościowej. Mongrafie” | pl_PL |
dc.references | Strauss, A. (1978). A Social World Perspective . W: Norman Denzin (red.), Studies in Symbolic Interaction, vol. 1 (s. 119–128). Greenwich: JAI Press | pl_PL |
dc.references | Strauss, A. (1993). Continual Permutations of Action . New York: Aldine de Gruyter | pl_PL |
dc.references | Szurik B. (2010). Legiony Lucasa . W: A. Jawłowski (red.), Dawno temu w galaktyce popularnej . Warszawa: WAiP | pl_PL |
dc.references | Szyłak, J. (2012). To świat sztuki jest gettem (wy- wiad przeprowadził Sebastian Frąckiewicz). W: S. Frąckiewicz (red.), Wyjście z getta. Rozmowy o kulturze komiksowej w Polsce (s. 338–365). Warszawa: 4000Malarz | pl_PL |
dc.references | Szyłak, J. (2013). Komiks w szponach mierno - ty. Rozprawy i szkice . Warszawa: Timof i Cisi Wspólnicy | pl_PL |
dc.references | Toffler, A. (1997). Trzecia fala . Warszawa: PIW | pl_PL |
dc.references | Woynarowski J. (2012). Nie chcę zamienić terminu ‘komiks’ na ‘story art’ (wywiad przeprowadził S. Frąckiewicz). W: S. Frąckiewicz (red.), Wyjście z getta. Rozmowy o kulturze komiksowej w Polsce (s. 366–419). Warszawa: 4000Malarzy | pl_PL |
dc.references | Woynarowski, J. (2010). Story art. W poszukiwaniu awangardy polskiego komiksu. W: P. Marecki (red.), Kultura niezależna w Polsce 1989–2009 . Warszawa: Korporacja Ha!art | pl_PL |
dc.references | Żuk, P. (2013). „Kupuj, baw się nie myśl”. Popkulturowy świat pism młodzieżowych . W: P. Żuk (red.), Kulturowo-polityczny AVATAR? Kultura popular - na jako obszar konfliktów i wzorów społecznych (s. 201–221). Warszawa: Oficyna Naukowa | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | pciolkiewicz@gmail.com | pl_PL |