dc.contributor.author | Winczewski, Piotr | |
dc.contributor.editor | Makarczuk, Anna | |
dc.contributor.editor | Maszorek-Szymala, Anna | |
dc.contributor.editor | Kowalska, Jolanta E. | |
dc.contributor.editor | Każmierczak, Arkadiusz | |
dc.date.accessioned | 2017-07-20T13:36:03Z | |
dc.date.available | 2017-07-20T13:36:03Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.citation | Winczewski P., Obrazowanie sportu i rekreacji ruchowej w fabułach zabaw dydaktycznych, [w:] Makarczuk A., Maszorek-Szymala A., Kowalska J.E., Kaźmierczak A., (red.), Biospołeczne uwarunkowania uczestnictwa w kulturze fizycznej i zdrowotnej osób w różnym wieku, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2017, s. [243]-251, doi: 10.18778/8088-329-1.18 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8088-329-1 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/22318 | |
dc.description.abstract | This text is an extract from an extensive study into conveying culture through the storylines of didactic games. The presented material focuses on the issue of sport and physical recreation in its broader sense.
In the report the results of the study have been presented, which included the storylines of 851 artistic activities and 851 musical and physical activities. To that end, textbooks intended for teachers have been referred to. Both kinds of games are being used while working with pupils of different ages in kindergartens and schools.
In the study a set of several methods were used to reconstruct the transmission of didactic games. The storyline of each game was assessed as a whole on the basis of the modified technique of a case study. By this means a description of the world aimed at pupils has been provided.
As shown, in the storylines of didactic games practically no themes of sport appear. Moreover, the physical recreation was relatively rarely presented to the pupils. That implies that the employment of the assessed games as a form of physical exertion promotion was not intended. Summing up, the study of methodical solutions overcoming the discussed problem has been suggested. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Makarczuk A., Maszorek-Szymala A., Kowalska J.E., Kaźmierczak A., (red.), Biospołeczne uwarunkowania uczestnictwa w kulturze fizycznej i zdrowotnej osób w różnym wieku, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2017; | |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ | * |
dc.title | Obrazowanie sportu i rekreacji ruchowej w fabułach zabaw dydaktycznych | pl_PL |
dc.title.alternative | Depiction of sport and physical recreation in the storylines of didactic games | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Authors, Łódź 2017; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2017 | pl_PL |
dc.page.number | [243]-251 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach, Filia w Piotrkowie Trybunalskim | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8088-330-7 | |
dc.references | Beith K., Robinson M., Pullan L., 2003, Early Years care and Education. Heinemann Educational Publishers, Oxford, s. 124. | pl_PL |
dc.references | Bell J., 1995, Doing your research project, Open University Press, Buckingham. | pl_PL |
dc.references | Bizley K., 1996, Examining Physical Education, Heinemann Educational Publishers, Oxford, s. 14–15. | pl_PL |
dc.references | Boyarsky T., 2011, Using Music and Movement to Develop Character and Illustrate Conflict Resolution, (w:) J. Dowdy, S. Kaplan (eds.), Teaching Drama in the Classroom. A Toolbox for Teacher, Sense Publishers, Rotterdam, s. 63–67. | pl_PL |
dc.references | Bunker D., 1994, Games, (w:) D. Bunker, C. Hardy, B. Smith, L. Almond (eds.), Primary Physical Education: Implementing the National Curriculum, Cambridge University Press, Cambridge, s. 89–126. | pl_PL |
dc.references | Corbin Ch., Lindsey R., 1997, Concepts of Physical Fitness, Brown & Benchmark, Chicago. | pl_PL |
dc.references | Cuttance P., 1996, Evaluating the Effectiveness of Schools, (w:) D. Reynolds, P. Cuttance (eds.), Schools Effectiveness. Research, policy and practice, Redwood Books, London, s. 71–96. | pl_PL |
dc.references | De Vaus D., 1996, Surveys in Social Research, University College, London, s. 6–7. | pl_PL |
dc.references | Flick U., 2011, Jakość w badaniach jakościowych, PWN, Warszawa, s. 14. | pl_PL |
dc.references | Gallahue D., Cleland-Donnelly F., 2007, Developmental Physical Education for All Children, Champaigne, s. 14. | pl_PL |
dc.references | Gnitecki J., 1996a, Elementy metodologii badań w pedagogice hermeneutycznej, Wyższa Szkoła Pedagogiczna, Zielona Góra, s. 22–23. | pl_PL |
dc.references | Gnitecki J., 1996b, Metodologiczne problemy pedagogiki prakseologicznej, Wyższa Szkoła Pedagogiczna, Zielona Góra. | pl_PL |
dc.references | Gołębiowski Ł., 1831, Zabawy różnych stanów w kraju całym, lub niektórych tylko prowincjach. Umieszczony tu: kulig, czyli szlichtada, zapusty, łowy, maszkary, muzyka, tańce, reduty, ognie sztuczne, rusałki, sobótki itp., Nakładem autora, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Goodwin W., Goodwin L., 1996, Understanding Quantitative and Qualitative Research in Early Childhood Education, Columbia University, New York, s. 170–172. | pl_PL |
dc.references | Góralski A., 1987, Metody opisu i wnioskowania statystycznego w psychologii i pedagogice, PWN, Warszawa, s. 136. | pl_PL |
dc.references | Hammerling W., 1985, Zabawy w nauczaniu początkowym, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, s. 11–12. | pl_PL |
dc.references | Hemerling K., 1907, O znaczeniu i potrzebie zabaw ruchowych w wychowaniu, Księgarnia Polska, Lwów, s. 3. | pl_PL |
dc.references | Huizinga J., 1985 (1938), Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury, Czytelnik, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Kist W., 2011, Virtual Role-Playing, (w:) J. Dowdy, S. Kaplan (eds.), Teaching Drama in the Classroom. A Toolbox for Teacher, Sense Publishers, Rotterdam, s. 37–40. | pl_PL |
dc.references | Kmita J., 1971, Z metodologicznych problemów interpretacji humanistycznej, PWN, Warszawa, s. 7–38. | pl_PL |
dc.references | Kozłowski K., 1869, Gry i zabawy dla młodzieży, Decker i spółka, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Leech N., Onwuegbuzie A., 2009, A typology of mixed methods research designs, „Quality & Quantity”, vol. 43, Issue 2, s. 265–275. | pl_PL |
dc.references | Lenel R., 1984, Games in the Primary School, Hodder & Stoughton, Middlesex. | pl_PL |
dc.references | Łobocki M., 2003, Metody i techniki badań pedagogicznych, Wydawnictwo Impuls, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Macdonald K., Tipton C., 1996, Using documents, (w:) N. Gilbert (ed.), Researching social life, SAGE Publications, London, s. 191–192. | pl_PL |
dc.references | Matwijów B., 1998, Budowanie teoretycznej wiedzy pedagogicznej, (w:) S. Palka (red.), Orientacje w metodologii badań pedagogicznych, Kraków, s. 15–24. | pl_PL |
dc.references | McNeill P., 1986, Research Methods, Tavistock Publications, London, s. 87. | pl_PL |
dc.references | Molesztak A., 1994, Zadania wychowawcze w rozważaniach teorii wychowania, (w:) A. Tchorzewski (red.), Z problematyki metodologicznej teorii wychowania, Wyższa Szkoła Pedagogiczna, Bydgoszcz, s. 63–67. | pl_PL |
dc.references | Nowak-Łojewska A., 2004, Zintegrowane zadania w edukacji wczesnoszkolnej, Wydawnictwo Akademickie Żak, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Palka S., 2006, Metodologia. Badania. Praktyka pedagogiczna, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, s. 30, 42. | pl_PL |
dc.references | Pieter J., 1967, Ogólna metodologia pracy naukowej, Ossolineum, Wrocław, s. 108. | pl_PL |
dc.references | Pilch T., Bauman T., 2001, Zasady badań pedagogicznych, Strategie ilościowe i jakościowe, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa, s. 36–37, 297–300. | pl_PL |
dc.references | Potter R., 2004, An Introduction to children’s learning, (w:) K. Jacques, R. Hyland (eds.), Professional Studies. Primary Phase, Learning Matters, Exeter, s. 63–73. | pl_PL |
dc.references | Reid K., Hopkins D., Holly P., 1990, Toward the Effective School. The problems and some solutions, Basil Blackwell, Oxford Publishing Services, Oxford, s. 115–136. | pl_PL |
dc.references | Schutz P., Chambless C., DeCuir J., 2008, Multimethods Research, (w:) K. deMarrais, S. Lapan (eds.), Methods of Inquiry and the Social Sciences, Taylor & Francis Routledge, New York, s. 267–282. | pl_PL |
dc.references | Silverman D., 2007, Interpretacja danych jakościowych, PWN, Warszawa, s. 145–182. | pl_PL |
dc.references | Spencer L., Ritchie J., Lewis J., Dillon L., 2003, Quality in Qualitative Evaluation. A framework for assessing research evidence, Cabinet Office, London, s. 53. | pl_PL |
dc.references | Urbaniak-Zając D., 2013, Obiektywna hermeneutyka jako metodologia i metoda badań empirycznych, (w:) D. Urbaniak-Zając, E. Kos, Badania jakościowe w pedagogice, PWN, Warszawa, s. 169–221. | pl_PL |
dc.references | Waloszek D., 1993, Rola zadań w wychowaniu dzieci w wieku przedszkolnym, Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, Zielona Góra, s. 14–15. | pl_PL |
dc.references | Walter G., 1999, Spielen und lernen in Kindergarten und Familie, Velber, Seelze. | pl_PL |
dc.references | Więckowski R., 1998, Pedagogika wczesnoszkolna, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, s. 35. | pl_PL |
dc.references | Winczewski P., 2014a, Zróżnicowanie aktywności zawodowej kobiet i mężczyzn w fabułach zabaw ruchowych, (w:) W. Welskop (red.), Przyszłość edukacji – edukacja przyszłości, Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu, Łódź, s. 123–130. | pl_PL |
dc.references | Winczewski P., 2014b, Zróżnicowanie fabuł zabaw muzyczno-ruchowych, „Konteksty Kształcenia Muzycznego”, 1 (1). s. 53–67. | pl_PL |
dc.references | Winczewski P., 2015, Zróżnicowanie wątków fabularnych dydaktycznych zabaw ruchowych, (w:) J. Bujak-Lechowicz (red.), Kulturowy obraz rozrywki, Volumina, Szczecin, s. 349–362. | pl_PL |
dc.references | Woynarowska B., 2012, Status i miejsce edukacji zdrowotnej w podstawie programowej kształcenia ogólnego, (w:) B. Woynarowska (red.), Organizacja i realizacja edukacji zdrowotnej w szkole. Poradnik dla dyrektorów i nauczycieli gimnazjum, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa, s. 19–23. | pl_PL |
dc.references | Wroczyński R., 1985, Powszechne dzieje wychowania fizycznego i sportu, Ossolineum, Wrocław, s. 92–95. | pl_PL |
dc.references | Zbiór rozmaitych zabaw w posiedzeniach czyli sztuka bawienia się we wszystkich porach roku tak na wolnem powietrzu, jako też w domu zawierająca naylepsze gry, śpiewy, wiersze, powieści, zagadki i różne sztuki dla wesołych familii, 1821,Wilhelm Bogumił Korn, Wrocław. | pl_PL |
dc.references | Żechowska B., 1985, Wybrane metodologiczne wzory badań empirycznych w pedagogice, Uniwersytet Śląski, Katowice, s. 55, 63–67. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8088-329-1.18 | |