Show simple item record

dc.contributor.authorWinczewski, Piotr
dc.contributor.editorMakarczuk, Anna
dc.contributor.editorMaszorek-Szymala, Anna
dc.contributor.editorKowalska, Jolanta E.
dc.contributor.editorKażmierczak, Arkadiusz
dc.date.accessioned2017-07-20T13:36:03Z
dc.date.available2017-07-20T13:36:03Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationWinczewski P., Obrazowanie sportu i rekreacji ruchowej w fabułach zabaw dydaktycznych, [w:] Makarczuk A., Maszorek-Szymala A., Kowalska J.E., Kaźmierczak A., (red.), Biospołeczne uwarunkowania uczestnictwa w kulturze fizycznej i zdrowotnej osób w różnym wieku, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2017, s. [243]-251, doi: 10.18778/8088-329-1.18pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8088-329-1
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/22318
dc.description.abstractThis text is an extract from an extensive study into conveying culture through the storylines of didactic games. The presented material focuses on the issue of sport and physical recreation in its broader sense. In the report the results of the study have been presented, which included the storylines of 851 artistic activities and 851 musical and physical activities. To that end, textbooks intended for teachers have been referred to. Both kinds of games are being used while working with pupils of different ages in kindergartens and schools. In the study a set of several methods were used to reconstruct the transmission of didactic games. The storyline of each game was assessed as a whole on the basis of the modified technique of a case study. By this means a description of the world aimed at pupils has been provided. As shown, in the storylines of didactic games practically no themes of sport appear. Moreover, the physical recreation was relatively rarely presented to the pupils. That implies that the employment of the assessed games as a form of physical exertion promotion was not intended. Summing up, the study of methodical solutions overcoming the discussed problem has been suggested.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofMakarczuk A., Maszorek-Szymala A., Kowalska J.E., Kaźmierczak A., (red.), Biospołeczne uwarunkowania uczestnictwa w kulturze fizycznej i zdrowotnej osób w różnym wieku, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2017;
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/*
dc.titleObrazowanie sportu i rekreacji ruchowej w fabułach zabaw dydaktycznychpl_PL
dc.title.alternativeDepiction of sport and physical recreation in the storylines of didactic gamespl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2017; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2017pl_PL
dc.page.number[243]-251pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach, Filia w Piotrkowie Trybunalskimpl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8088-330-7
dc.referencesBeith K., Robinson M., Pullan L., 2003, Early Years care and Education. Heinemann Educational Publishers, Oxford, s. 124.pl_PL
dc.referencesBell J., 1995, Doing your research project, Open University Press, Buckingham.pl_PL
dc.referencesBizley K., 1996, Examining Physical Education, Heinemann Educational Publishers, Oxford, s. 14–15.pl_PL
dc.referencesBoyarsky T., 2011, Using Music and Movement to Develop Character and Illustrate Conflict Resolution, (w:) J. Dowdy, S. Kaplan (eds.), Teaching Drama in the Classroom. A Toolbox for Teacher, Sense Publishers, Rotterdam, s. 63–67.pl_PL
dc.referencesBunker D., 1994, Games, (w:) D. Bunker, C. Hardy, B. Smith, L. Almond (eds.), Primary Physical Education: Implementing the National Curriculum, Cambridge University Press, Cambridge, s. 89–126.pl_PL
dc.referencesCorbin Ch., Lindsey R., 1997, Concepts of Physical Fitness, Brown & Benchmark, Chicago.pl_PL
dc.referencesCuttance P., 1996, Evaluating the Effectiveness of Schools, (w:) D. Reynolds, P. Cuttance (eds.), Schools Effectiveness. Research, policy and practice, Redwood Books, London, s. 71–96.pl_PL
dc.referencesDe Vaus D., 1996, Surveys in Social Research, University College, London, s. 6–7.pl_PL
dc.referencesFlick U., 2011, Jakość w badaniach jakościowych, PWN, Warszawa, s. 14.pl_PL
dc.referencesGallahue D., Cleland-Donnelly F., 2007, Developmental Physical Education for All Children, Champaigne, s. 14.pl_PL
dc.referencesGnitecki J., 1996a, Elementy metodologii badań w pedagogice hermeneutycznej, Wyższa Szkoła Pedagogiczna, Zielona Góra, s. 22–23.pl_PL
dc.referencesGnitecki J., 1996b, Metodologiczne problemy pedagogiki prakseologicznej, Wyższa Szkoła Pedagogiczna, Zielona Góra.pl_PL
dc.referencesGołębiowski Ł., 1831, Zabawy różnych stanów w kraju całym, lub niektórych tylko prowincjach. Umieszczony tu: kulig, czyli szlichtada, zapusty, łowy, maszkary, muzyka, tańce, reduty, ognie sztuczne, rusałki, sobótki itp., Nakładem autora, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGoodwin W., Goodwin L., 1996, Understanding Quantitative and Qualitative Research in Early Childhood Education, Columbia University, New York, s. 170–172.pl_PL
dc.referencesGóralski A., 1987, Metody opisu i wnioskowania statystycznego w psychologii i pedagogice, PWN, Warszawa, s. 136.pl_PL
dc.referencesHammerling W., 1985, Zabawy w nauczaniu początkowym, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, s. 11–12.pl_PL
dc.referencesHemerling K., 1907, O znaczeniu i potrzebie zabaw ruchowych w wychowaniu, Księgarnia Polska, Lwów, s. 3.pl_PL
dc.referencesHuizinga J., 1985 (1938), Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury, Czytelnik, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKist W., 2011, Virtual Role-Playing, (w:) J. Dowdy, S. Kaplan (eds.), Teaching Drama in the Classroom. A Toolbox for Teacher, Sense Publishers, Rotterdam, s. 37–40.pl_PL
dc.referencesKmita J., 1971, Z metodologicznych problemów interpretacji humanistycznej, PWN, Warszawa, s. 7–38.pl_PL
dc.referencesKozłowski K., 1869, Gry i zabawy dla młodzieży, Decker i spółka, Poznań.pl_PL
dc.referencesLeech N., Onwuegbuzie A., 2009, A typology of mixed methods research designs, „Quality & Quantity”, vol. 43, Issue 2, s. 265–275.pl_PL
dc.referencesLenel R., 1984, Games in the Primary School, Hodder & Stoughton, Middlesex.pl_PL
dc.referencesŁobocki M., 2003, Metody i techniki badań pedagogicznych, Wydawnictwo Impuls, Kraków.pl_PL
dc.referencesMacdonald K., Tipton C., 1996, Using documents, (w:) N. Gilbert (ed.), Researching social life, SAGE Publications, London, s. 191–192.pl_PL
dc.referencesMatwijów B., 1998, Budowanie teoretycznej wiedzy pedagogicznej, (w:) S. Palka (red.), Orientacje w metodologii badań pedagogicznych, Kraków, s. 15–24.pl_PL
dc.referencesMcNeill P., 1986, Research Methods, Tavistock Publications, London, s. 87.pl_PL
dc.referencesMolesztak A., 1994, Zadania wychowawcze w rozważaniach teorii wychowania, (w:) A. Tchorzewski (red.), Z problematyki metodologicznej teorii wychowania, Wyższa Szkoła Pedagogiczna, Bydgoszcz, s. 63–67.pl_PL
dc.referencesNowak-Łojewska A., 2004, Zintegrowane zadania w edukacji wczesnoszkolnej, Wydawnictwo Akademickie Żak, Kraków.pl_PL
dc.referencesPalka S., 2006, Metodologia. Badania. Praktyka pedagogiczna, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, s. 30, 42.pl_PL
dc.referencesPieter J., 1967, Ogólna metodologia pracy naukowej, Ossolineum, Wrocław, s. 108.pl_PL
dc.referencesPilch T., Bauman T., 2001, Zasady badań pedagogicznych, Strategie ilościowe i jakościowe, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa, s. 36–37, 297–300.pl_PL
dc.referencesPotter R., 2004, An Introduction to children’s learning, (w:) K. Jacques, R. Hyland (eds.), Professional Studies. Primary Phase, Learning Matters, Exeter, s. 63–73.pl_PL
dc.referencesReid K., Hopkins D., Holly P., 1990, Toward the Effective School. The problems and some solutions, Basil Blackwell, Oxford Publishing Services, Oxford, s. 115–136.pl_PL
dc.referencesSchutz P., Chambless C., DeCuir J., 2008, Multimethods Research, (w:) K. deMarrais, S. Lapan (eds.), Methods of Inquiry and the Social Sciences, Taylor & Francis Routledge, New York, s. 267–282.pl_PL
dc.referencesSilverman D., 2007, Interpretacja danych jakościowych, PWN, Warszawa, s. 145–182.pl_PL
dc.referencesSpencer L., Ritchie J., Lewis J., Dillon L., 2003, Quality in Qualitative Evaluation. A framework for assessing research evidence, Cabinet Office, London, s. 53.pl_PL
dc.referencesUrbaniak-Zając D., 2013, Obiektywna hermeneutyka jako metodologia i metoda badań empirycznych, (w:) D. Urbaniak-Zając, E. Kos, Badania jakościowe w pedagogice, PWN, Warszawa, s. 169–221.pl_PL
dc.referencesWaloszek D., 1993, Rola zadań w wychowaniu dzieci w wieku przedszkolnym, Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, Zielona Góra, s. 14–15.pl_PL
dc.referencesWalter G., 1999, Spielen und lernen in Kindergarten und Familie, Velber, Seelze.pl_PL
dc.referencesWięckowski R., 1998, Pedagogika wczesnoszkolna, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, s. 35.pl_PL
dc.referencesWinczewski P., 2014a, Zróżnicowanie aktywności zawodowej kobiet i mężczyzn w fabułach zabaw ruchowych, (w:) W. Welskop (red.), Przyszłość edukacji – edukacja przyszłości, Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu, Łódź, s. 123–130.pl_PL
dc.referencesWinczewski P., 2014b, Zróżnicowanie fabuł zabaw muzyczno-ruchowych, „Konteksty Kształcenia Muzycznego”, 1 (1). s. 53–67.pl_PL
dc.referencesWinczewski P., 2015, Zróżnicowanie wątków fabularnych dydaktycznych zabaw ruchowych, (w:) J. Bujak-Lechowicz (red.), Kulturowy obraz rozrywki, Volumina, Szczecin, s. 349–362.pl_PL
dc.referencesWoynarowska B., 2012, Status i miejsce edukacji zdrowotnej w podstawie programowej kształcenia ogólnego, (w:) B. Woynarowska (red.), Organizacja i realizacja edukacji zdrowotnej w szkole. Poradnik dla dyrektorów i nauczycieli gimnazjum, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa, s. 19–23.pl_PL
dc.referencesWroczyński R., 1985, Powszechne dzieje wychowania fizycznego i sportu, Ossolineum, Wrocław, s. 92–95.pl_PL
dc.referencesZbiór rozmaitych zabaw w posiedzeniach czyli sztuka bawienia się we wszystkich porach roku tak na wolnem powietrzu, jako też w domu zawierająca naylepsze gry, śpiewy, wiersze, powieści, zagadki i różne sztuki dla wesołych familii, 1821,Wilhelm Bogumił Korn, Wrocław.pl_PL
dc.referencesŻechowska B., 1985, Wybrane metodologiczne wzory badań empirycznych w pedagogice, Uniwersytet Śląski, Katowice, s. 55, 63–67.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8088-329-1.18


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Except where otherwise noted, this item's license is described as Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska