dc.contributor.author | Salvador, Ana Maria Margarita S. | |
dc.date.accessioned | 2017-09-18T10:16:16Z | |
dc.date.available | 2017-09-18T10:16:16Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.issn | 0860-7435 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/22579 | |
dc.description.abstract | Developing the will to read is an important, albeit sometimes neglected consideration in fostering literacy among children. Drawing from research on reading motivation by Wigfield and Guthrie (1997), who talk about reading motivation as anchored upon self efficacy beliefs, purpose, and a social component, Rosenblatt’s (1994) Transactional Theory of Reading which highlights the stances one takes while reading, Krashen’s (2004 and 2009) research on the conditions that make Free Voluntary Reading optimal, and Miller’s (2011) research on materiality and how objects have an agency that could either build or cripple the capacities of students influences this study as it examines the factors that contribute to reading motivation among middle graders. In order to answer my main research questions, I engaged eight students from grades 3 to 6 in informal interviews (pakikipagkuwentuhan) about reading. These students came from either public, private or state-funded laboratory schools. Depending on the flow of each conversation, the questions asked the students varied at times. Results indicate that both human and symbolic mediators work together to Foster reading motivation among middle graders. These different mediators of reading motivation are the focus of this research. Implications for reading instruction may be gleaned from this study. | en_GB |
dc.description.abstract | Rozwój chęci czytania jest ważną, choć czasami zaniedbywaną kwestią w rozwijaniu umiejętności czytania wśród dzieci. Na podstawie badań nad motywacją do czytania przeprowadzonych przez Wigfielda i Guthrie (1997) można stwierdzić, że motywacja do czytania zakorzeniona jest w przekonaniach, celach i składnikach społecznych oraz teorii czytelnictwa zaproponowanej przez Rosenblatt (1994), która wyróżnia postawy, jakie czytelnik przyjmuje podczas procesu czytania. Badania Krashena (2004 i 2009) nad warunkami optymalnego dobrowolnego czytania oraz badania Millera (2011) nad istotnością obiektów, które mogłyby budować lub paraliżować zdolności uczniów, wpływają na poniższą analizę, gdyż bada ona czynniki, które oddziałują na motywację do czytania wśród uczniów szkół średnich. Chcąc odpowiedzieć na postawione przeze mnie pytania badawcze zaprosiłam ośmiu uczniów w wieku 8–12 lat na nieformalne wywiady na temat czytania. Wybrani uczniowie pochodzili z publicznych, prywatnych lub finansowanych przez region szkół. W zależności od toku każdej z rozmów pytania zadawane uczniom były zróżnicowane. Przedmiotem moich badań są różni pośrednicy motywacji czytelniczych, zarówno symboliczni, jak i ludzie, ponieważ wyniki pokazały, że wspierają oni motywację do czytania wśród uczniów w wieku 8–12 lat. Przedstawiona analiza może być źródłem instrukcji jak czytać. | pl_PL |
dc.language.iso | en | en_GB |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | en_GB |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Folia Librorum;24 | |
dc.subject | reading motivation | en_GB |
dc.subject | human mediation | en_GB |
dc.subject | symbolic mediation | en_GB |
dc.subject | book agency | en_GB |
dc.subject | motywacja czytelnicza | pl_PL |
dc.subject | ludzkie pośrednictwo | pl_PL |
dc.subject | symboliczne pośrednictwo | pl_PL |
dc.subject | agencja książkowa | pl_PL |
dc.title | To Read or Not To Read: Listening to Children Talk about Reading Motivation | en_GB |
dc.title.alternative | Czytać albo nie czytać: dzieci mówią o swojej motywacji do czytania | pl_PL |
dc.type | Article | en_GB |
dc.rights.holder | © Copyright by Authors, Łódź 2017; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2017 | en_GB |
dc.page.number | [47]-65 | |
dc.contributor.authorAffiliation | University of the Philippines, College of Education | |
dc.identifier.eissn | 2450-1336 | |
dc.references | Almario, Ani R. [vice-president of Adarna House] personal communication, November 18, 2014. | pl_PL |
dc.references | Applegate, Anthony J. Applegate, Mary D. (2004). The Peter effect: Reading habits and attitudes of preservice teachers. The Reading Teacher, 57, 554–563. Retrieved from: https://fu-ctge-5245.wikispaces.com/file/view/Applegate+and+Applegate.pdf | pl_PL |
dc.references | Baker, Linda Wigfield, Allan (1999). Dimensions of children’s motivation for reading and their relations to reading activity and reading achievement. Reading Research Quarterly, 34, 452–477. | pl_PL |
dc.references | Barnett, Jerrold E. Irwin, Lydia (1994). The effects of classroom activities on elementary students’ reading attitudes. Reading Improvement, 31, 113–121. | pl_PL |
dc.references | Borgerson, Janet (2005). Materiality, agency, and the constitution of consuming subjects: Insights for consumer research. Advances in Consumer Research, 32, 439–443. | pl_PL |
dc.references | Galda, Lee Ash, Gwynne E. Cullinan, Bernice E. (2000). Children’s literature. In: M.L. Kamil, P.B. Mosenthal, P.D. Pearson R. Barr (Eds.). Handbook of reading research (Vol. 3, pp. 361–380). Mahwah, NJ: Erlbaum. | pl_PL |
dc.references | Gambrell, Linda B. (1996). Creating classroom cultures that foster reading motivation. The Reading Teacher, 50, 14–25. | pl_PL |
dc.references | Gambrell, Linda B. (2011). Seven rules of engagement: What’s most important to know about motivation to read. The Reading Teacher, 65 (3), 172–178. | pl_PL |
dc.references | Guthrie, John T. Wigfield, Allan (2000). Engagement and motivation in reading. In: M.L. Kamil, P.B. Mosenthal, P.D. Pearson, R. Barr (Eds.). Handbook of reading research (Vol. 3, pp. 403–422). Mahwah, NJ: Erlbaum. | pl_PL |
dc.references | Kozulin, Alex (2003). Psychological tools and mediated learning. In: A. Kozulin, B. Gindis, V.S. Ageyev S.M. Miller (eds.), Vygotsky’s educational theory in cultural context (pp. 15–38). Cambridge: Cambridge University Press. | pl_PL |
dc.references | Krashen, Stephen (2004). Free voluntary reading: New research, applications, and controversies. Paper presented at the RELC Conference, Singapore, April 2004. (Retrieved 3 May 2017) from: http://www.sdkrashen.com/content/articles/singapore.pdf | pl_PL |
dc.references | Krashen, Stephen (2009). Generalizations about free voluntary reading. IATEFL Young Learner and Teenager Special Interest Group Publication. (Retrieved 3 May 2017) from: http://successfulenglish.com/wp-content/uploads/2010/01/81-Generalizations-about-FVR-2009.pdf | pl_PL |
dc.references | Miller, Daniel (2011). Getting things right: Motherhood and material culture. Studies in the Maternal, 3 (2), 1–18. | pl_PL |
dc.references | Rosenblatt, Louise M. (1994). The Reader, The Text, The Poem: The Transactional Theory of the Literary Work [reprint of work from 1978]. Carbondale: Southern Illinois University Press. | pl_PL |
dc.references | Salvador, Ana Maria Margarita S. (2012). Reading habits, preferences, and contexts of school age children in a community library. The RAP Journal, 35, 34–43. | pl_PL |
dc.references | Unrau, Norman (2008). Motivation to read content area texts. In: Content area reading and writing: Fostering literacies in middle and high school cultures , 2nd Edition, (pp. 32–61). New Jersey: Pearson Education, Inc. | pl_PL |
dc.references | Wigfield, Allan Guthrie, John T. (1997). Relations of Children's Motivation for Reading to the Amount and Breadth of Their Reading. Journal of Educational Psychology, 89, 3, 420–432. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | termaits@gmail.com | |
dc.identifier.doi | 10.18778/0860-7435.24.04 | |
dc.relation.volume | 1 | en_GB |