Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorSalvador, Ana Maria Margarita S.
dc.date.accessioned2017-09-18T10:16:16Z
dc.date.available2017-09-18T10:16:16Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.issn0860-7435
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/22579
dc.description.abstractDeveloping the will to read is an important, albeit sometimes neglected consideration in fostering literacy among children. Drawing from research on reading motivation by Wigfield and Guthrie (1997), who talk about reading motivation as anchored upon self efficacy beliefs, purpose, and a social component, Rosenblatt’s (1994) Transactional Theory of Reading which highlights the stances one takes while reading, Krashen’s (2004 and 2009) research on the conditions that make Free Voluntary Reading optimal, and Miller’s (2011) research on materiality and how objects have an agency that could either build or cripple the capacities of students influences this study as it examines the factors that contribute to reading motivation among middle graders. In order to answer my main research questions, I engaged eight students from grades 3 to 6 in informal interviews (pakikipagkuwentuhan) about reading. These students came from either public, private or state-funded laboratory schools. Depending on the flow of each conversation, the questions asked the students varied at times. Results indicate that both human and symbolic mediators work together to Foster reading motivation among middle graders. These different mediators of reading motivation are the focus of this research. Implications for reading instruction may be gleaned from this study.en_GB
dc.description.abstractRozwój chęci czytania jest ważną, choć czasami zaniedbywaną kwestią w rozwijaniu umiejętności czytania wśród dzieci. Na podstawie badań nad motywacją do czytania przeprowadzonych przez Wigfielda i Guthrie (1997) można stwierdzić, że motywacja do czytania zakorzeniona jest w przekonaniach, celach i składnikach społecznych oraz teorii czytelnictwa zaproponowanej przez Rosenblatt (1994), która wyróżnia postawy, jakie czytelnik przyjmuje podczas procesu czytania. Badania Krashena (2004 i 2009) nad warunkami optymalnego dobrowolnego czytania oraz badania Millera (2011) nad istotnością obiektów, które mogłyby budować lub paraliżować zdolności uczniów, wpływają na poniższą analizę, gdyż bada ona czynniki, które oddziałują na motywację do czytania wśród uczniów szkół średnich. Chcąc odpowiedzieć na postawione przeze mnie pytania badawcze zaprosiłam ośmiu uczniów w wieku 8–12 lat na nieformalne wywiady na temat czytania. Wybrani uczniowie pochodzili z publicznych, prywatnych lub finansowanych przez region szkół. W zależności od toku każdej z rozmów pytania zadawane uczniom były zróżnicowane. Przedmiotem moich badań są różni pośrednicy motywacji czytelniczych, zarówno symboliczni, jak i ludzie, ponieważ wyniki pokazały, że wspierają oni motywację do czytania wśród uczniów w wieku 8–12 lat. Przedstawiona analiza może być źródłem instrukcji jak czytać.pl_PL
dc.language.isoenen_GB
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegoen_GB
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Librorum;24
dc.subjectreading motivationen_GB
dc.subjecthuman mediationen_GB
dc.subjectsymbolic mediationen_GB
dc.subjectbook agencyen_GB
dc.subjectmotywacja czytelniczapl_PL
dc.subjectludzkie pośrednictwopl_PL
dc.subjectsymboliczne pośrednictwopl_PL
dc.subjectagencja książkowapl_PL
dc.titleTo Read or Not To Read: Listening to Children Talk about Reading Motivationen_GB
dc.title.alternativeCzytać albo nie czytać: dzieci mówią o swojej motywacji do czytaniapl_PL
dc.typeArticleen_GB
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2017; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2017en_GB
dc.page.number[47]-65
dc.contributor.authorAffiliationUniversity of the Philippines, College of Education
dc.identifier.eissn2450-1336
dc.referencesAlmario, Ani R. [vice-president of Adarna House] personal communication, November 18, 2014.pl_PL
dc.referencesApplegate, Anthony J. Applegate, Mary D. (2004). The Peter effect: Reading habits and attitudes of preservice teachers. The Reading Teacher, 57, 554–563. Retrieved from: https://fu-ctge-5245.wikispaces.com/file/view/Applegate+and+Applegate.pdfpl_PL
dc.referencesBaker, Linda Wigfield, Allan (1999). Dimensions of children’s motivation for reading and their relations to reading activity and reading achievement. Reading Research Quarterly, 34, 452–477.pl_PL
dc.referencesBarnett, Jerrold E. Irwin, Lydia (1994). The effects of classroom activities on elementary students’ reading attitudes. Reading Improvement, 31, 113–121.pl_PL
dc.referencesBorgerson, Janet (2005). Materiality, agency, and the constitution of consuming subjects: Insights for consumer research. Advances in Consumer Research, 32, 439–443.pl_PL
dc.referencesGalda, Lee Ash, Gwynne E. Cullinan, Bernice E. (2000). Children’s literature. In: M.L. Kamil, P.B. Mosenthal, P.D. Pearson R. Barr (Eds.). Handbook of reading research (Vol. 3, pp. 361–380). Mahwah, NJ: Erlbaum.pl_PL
dc.referencesGambrell, Linda B. (1996). Creating classroom cultures that foster reading motivation. The Reading Teacher, 50, 14–25.pl_PL
dc.referencesGambrell, Linda B. (2011). Seven rules of engagement: What’s most important to know about motivation to read. The Reading Teacher, 65 (3), 172–178.pl_PL
dc.referencesGuthrie, John T. Wigfield, Allan (2000). Engagement and motivation in reading. In: M.L. Kamil, P.B. Mosenthal, P.D. Pearson, R. Barr (Eds.). Handbook of reading research (Vol. 3, pp. 403–422). Mahwah, NJ: Erlbaum.pl_PL
dc.referencesKozulin, Alex (2003). Psychological tools and mediated learning. In: A. Kozulin, B. Gindis, V.S. Ageyev S.M. Miller (eds.), Vygotsky’s educational theory in cultural context (pp. 15–38). Cambridge: Cambridge University Press.pl_PL
dc.referencesKrashen, Stephen (2004). Free voluntary reading: New research, applications, and controversies. Paper presented at the RELC Conference, Singapore, April 2004. (Retrieved 3 May 2017) from: http://www.sdkrashen.com/content/articles/singapore.pdfpl_PL
dc.referencesKrashen, Stephen (2009). Generalizations about free voluntary reading. IATEFL Young Learner and Teenager Special Interest Group Publication. (Retrieved 3 May 2017) from: http://successfulenglish.com/wp-content/uploads/2010/01/81-Generalizations-about-FVR-2009.pdfpl_PL
dc.referencesMiller, Daniel (2011). Getting things right: Motherhood and material culture. Studies in the Maternal, 3 (2), 1–18.pl_PL
dc.referencesRosenblatt, Louise M. (1994). The Reader, The Text, The Poem: The Transactional Theory of the Literary Work [reprint of work from 1978]. Carbondale: Southern Illinois University Press.pl_PL
dc.referencesSalvador, Ana Maria Margarita S. (2012). Reading habits, preferences, and contexts of school age children in a community library. The RAP Journal, 35, 34–43.pl_PL
dc.referencesUnrau, Norman (2008). Motivation to read content area texts. In: Content area reading and writing: Fostering literacies in middle and high school cultures , 2nd Edition, (pp. 32–61). New Jersey: Pearson Education, Inc.pl_PL
dc.referencesWigfield, Allan Guthrie, John T. (1997). Relations of Children's Motivation for Reading to the Amount and Breadth of Their Reading. Journal of Educational Psychology, 89, 3, 420–432.pl_PL
dc.contributor.authorEmailtermaits@gmail.com
dc.identifier.doi10.18778/0860-7435.24.04
dc.relation.volume1en_GB


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord