| dc.contributor.author | Grzejszczak, Łukasz | |
| dc.contributor.editor | Pawłowska, Aneta | |
| dc.date.accessioned | 2017-10-02T10:23:48Z | |
| dc.date.available | 2017-10-02T10:23:48Z | |
| dc.date.issued | 2016 | |
| dc.identifier.citation | Grzejszczak Ł., W atelier artysty. Pracownie malarzy łódzkich 1890–1939, [w:] Pawłowska A., Jedlińska E., Stefański K., (red.), Acta Artis. Studia ofiarowane Profesor Wandzie Nowakowskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. [241]-257, doi: 10.18778/8088-239-3.16 | pl_PL |
| dc.identifier.isbn | 978-83-8088-239-3 | |
| dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/22757 | |
| dc.description.abstract | The artist’s studio was an important part of the creative process in the 19th and early 20th
centuries. The article is an attempt to present the current status of research into artists’ studios
in Łódź that for various reasons have not yet been a spectrum of interest in the scientific
community. In Łódź of the turn of the 19th and 20th centuries, studio-atelier is for an artist
not just a “place to create” and “territory of life” (it had in fact mainly residential functions),
a field for spiritual struggle, but also an exhibition and trade showroom. In many studios
artists involved in teaching activities had art schools. Despite various difficulties to which
representatives of the local artistic circles were exposed, in their ateliers, as if in defiance
of reality, they created paintings and sculptures, designs of polychrome, posters, typography
and book covers, theatrical scenery, as well as popular in this period arrangements
of exhibitions and carnival celebrations that allowed the “Apelles Colony” to survive. The
article, based on archival material and scientific research conducted by the author, evokes
the atmosphere and realities of the studios of Łódź leading artists: Abraham Adolf Behrman,
Maurycy Trębacz, Samuel Hirszenberg, Kazimiera Wiśniewska-Szczygielska, Alicja
Nowińska, Eustachy Pietkiewicz, Ryszard Radwański, Stanisław Czarnowski, Oscar Edwin
Adalbert Mayer-Elbing, Adam Strzeżymir Pruszyński, Karol Ende, Ary Sperski, Konstanty
Mackiewicz, Franciszek Walczowski and others. | pl_PL |
| dc.description.sponsorship | Publikacja dofinansowana przez Fundację Uniwersytetu Łódzkiego oraz Katedrę Historii Sztuki | pl_PL |
| dc.language.iso | pl | pl_PL |
| dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
| dc.relation.ispartof | Pawłowska A., Jedlińska E., Stefański K., (red.), Acta Artis. Studia ofiarowane Profesor Wandzie Nowakowskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016; | |
| dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 3.0 Polska | * |
| dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/pl/ | * |
| dc.subject | pracownia artysty | pl_PL |
| dc.subject | atelier | pl_PL |
| dc.subject | warsztat | pl_PL |
| dc.subject | łódzcy malarze | pl_PL |
| dc.subject | pracownia | pl_PL |
| dc.title | W atelier artysty. Pracownie malarzy łódzkich 1890–1939 | pl_PL |
| dc.title.alternative | In Artist’s Atelier. Studios of Łódź Painters 1890–1939 | pl_PL |
| dc.type | Book chapter | pl_PL |
| dc.rights.holder | © Copyright by Authors, Łódź 2016, © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016 | pl_PL |
| dc.page.number | [241]-257 | pl_PL |
| dc.contributor.authorAffiliation | Politechnika Łódzka | pl_PL |
| dc.identifier.eisbn | 978-83-8088-240-9 | |
| dc.references | Czas. Kalendarze informacyjno-adresowe z lat 1900–1914, Łódź 1900–1913. | pl_PL |
| dc.references | Księga adresowa miasta Łodzi i Województwa Łódzkiego. Rocznik 1937–1939, Łódź 1937. | pl_PL |
| dc.references | Pamiętnik Szkoły Sztuk Pięknych artysty malarza Piotra Szymańskiego 1915–1916, Łódź 1915. | pl_PL |
| dc.references | Przewodnik ilustrowany po Warszawie, Łodzi i okolicach fabrycznych, Warszawa 1897. | pl_PL |
| dc.references | Rocznik Artystyczno-Literacki, Teatralny, Ilustrowany na rok 1899, Łódź 1899. | pl_PL |
| dc.references | Trunk J.J., Pojln. Obrazy i wspomnienia z Łodzi, Łódź 1997. | pl_PL |
| dc.references | „Neue Lodzer Zeitung” 1910–1939. | pl_PL |
| dc.references | „Nowy Kurier Łódzki” 1911–1919. | pl_PL |
| dc.references | „Ognisko Rodzinne” 1899–1900. | pl_PL |
| dc.references | „Rozwój” 1898–1914. | pl_PL |
| dc.references | Grzejszczak Ł., Konstanty Mackiewicz. Od futuryzmu do gotyckich katedr, [w:] Sztuka w Łodzi (3), Sztuka obok awangardy. Materiały z sesji naukowej „Sztuka łódzka obok awangardy”, zorganizowanej przez Oddział Łódzki Stowarzyszenia Historyków Sztuki w dn. 18–19 listopada 2004 roku, red. Ł. Grzejszczak, M. Kuźnicki, P. Uznański i in., Łódź 2005, s. 109–122. | pl_PL |
| dc.references | Juszczak W., Malarstwo polskiego modernizmu, Gdańsk 2004. | pl_PL |
| dc.references | Król A., Boznańska nieznana [katalog wystawy], Szczecin–Kraków 2005. | pl_PL |
| dc.references | Makowiecki A.Z., Młodopolski portret artysty, Warszawa 1971. | pl_PL |
| dc.references | Obrazy śmierci w sztuce polskiej XIX i XX wieku [katalog wystawy, Muzeum Narodowe, Kraków], oprac. A. Król, Kraków 2000. | pl_PL |
| dc.references | Ogień niestrzeżony. P racownie malarzy polskich X X i początku X X w ieku [katalog wystawy, Muzeum Sztuki, Łódź], cz. 2, oprac. M. Ertman, Łódź 1995. | pl_PL |
| dc.references | Okoń W., Alegorie narodowe. Studia z dziejów sztuki polskiej XIX wieku, Wrocław 1992. | pl_PL |
| dc.references | Pieńkos A., Dom sztuki. Siedziby artystów w nowoczesnej kulturze europejskiej, Warszawa 2005. | pl_PL |
| dc.references | Pracownia i dom artysty XIX i XX wieku. Mitologia i rzeczywistość. Materiały z konferencji Instytutu Historii Sztuki UW oraz Stowarzyszenia Historyków Sztuki w Warszawie, 25–26 kwietnia 2002 roku, red. A. Pieńkos, Warszawa 2002. | pl_PL |
| dc.references | Samlicki M., Olga Boznańska, „Sztuki Piękne” 1925–1926, nr 3, s. 97–118. | pl_PL |
| dc.references | Stefański K., Atlas architektury dawnej Łodzi do 1939 roku, wyd. 2, Łódź 2008. | pl_PL |
| dc.references | Stolarzewicz L., W pracowni malarskiej Franciszka Walczowskiego, „Łódź w Ilustracji” 1932, nr 47, s. 4–5. | pl_PL |
| dc.identifier.doi | 10.18778/8088-239-3.16 | |