Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorGrzejszczak, Łukasz
dc.contributor.editorPawłowska, Aneta
dc.date.accessioned2017-10-02T10:23:48Z
dc.date.available2017-10-02T10:23:48Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationGrzejszczak Ł., W atelier artysty. Pracownie malarzy łódzkich 1890–1939, [w:] Pawłowska A., Jedlińska E., Stefański K., (red.), Acta Artis. Studia ofiarowane Profesor Wandzie Nowakowskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. [241]-257, doi: 10.18778/8088-239-3.16pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8088-239-3
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/22757
dc.description.abstractThe artist’s studio was an important part of the creative process in the 19th and early 20th centuries. The article is an attempt to present the current status of research into artists’ studios in Łódź that for various reasons have not yet been a spectrum of interest in the scientific community. In Łódź of the turn of the 19th and 20th centuries, studio-atelier is for an artist not just a “place to create” and “territory of life” (it had in fact mainly residential functions), a field for spiritual struggle, but also an exhibition and trade showroom. In many studios artists involved in teaching activities had art schools. Despite various difficulties to which representatives of the local artistic circles were exposed, in their ateliers, as if in defiance of reality, they created paintings and sculptures, designs of polychrome, posters, typography and book covers, theatrical scenery, as well as popular in this period arrangements of exhibitions and carnival celebrations that allowed the “Apelles Colony” to survive. The article, based on archival material and scientific research conducted by the author, evokes the atmosphere and realities of the studios of Łódź leading artists: Abraham Adolf Behrman, Maurycy Trębacz, Samuel Hirszenberg, Kazimiera Wiśniewska-Szczygielska, Alicja Nowińska, Eustachy Pietkiewicz, Ryszard Radwański, Stanisław Czarnowski, Oscar Edwin Adalbert Mayer-Elbing, Adam Strzeżymir Pruszyński, Karol Ende, Ary Sperski, Konstanty Mackiewicz, Franciszek Walczowski and others.pl_PL
dc.description.sponsorshipPublikacja dofinansowana przez Fundację Uniwersytetu Łódzkiego oraz Katedrę Historii Sztukipl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofPawłowska A., Jedlińska E., Stefański K., (red.), Acta Artis. Studia ofiarowane Profesor Wandzie Nowakowskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016;
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/pl/*
dc.subjectpracownia artystypl_PL
dc.subjectatelierpl_PL
dc.subjectwarsztatpl_PL
dc.subjectłódzcy malarzepl_PL
dc.subjectpracowniapl_PL
dc.titleW atelier artysty. Pracownie malarzy łódzkich 1890–1939pl_PL
dc.title.alternativeIn Artist’s Atelier. Studios of Łódź Painters 1890–1939pl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2016, © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016pl_PL
dc.page.number[241]-257pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationPolitechnika Łódzkapl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8088-240-9
dc.referencesCzas. Kalendarze informacyjno-adresowe z lat 1900–1914, Łódź 1900–1913.pl_PL
dc.referencesKsięga adresowa miasta Łodzi i Województwa Łódzkiego. Rocznik 1937–1939, Łódź 1937.pl_PL
dc.referencesPamiętnik Szkoły Sztuk Pięknych artysty malarza Piotra Szymańskiego 1915–1916, Łódź 1915.pl_PL
dc.referencesPrzewodnik ilustrowany po Warszawie, Łodzi i okolicach fabrycznych, Warszawa 1897.pl_PL
dc.referencesRocznik Artystyczno-Literacki, Teatralny, Ilustrowany na rok 1899, Łódź 1899.pl_PL
dc.referencesTrunk J.J., Pojln. Obrazy i wspomnienia z Łodzi, Łódź 1997.pl_PL
dc.references„Neue Lodzer Zeitung” 1910–1939.pl_PL
dc.references„Nowy Kurier Łódzki” 1911–1919.pl_PL
dc.references„Ognisko Rodzinne” 1899–1900.pl_PL
dc.references„Rozwój” 1898–1914.pl_PL
dc.referencesGrzejszczak Ł., Konstanty Mackiewicz. Od futuryzmu do gotyckich katedr, [w:] Sztuka w Łodzi (3), Sztuka obok awangardy. Materiały z sesji naukowej „Sztuka łódzka obok awangardy”, zorganizowanej przez Oddział Łódzki Stowarzyszenia Historyków Sztuki w dn. 18–19 listopada 2004 roku, red. Ł. Grzejszczak, M. Kuźnicki, P. Uznański i in., Łódź 2005, s. 109–122.pl_PL
dc.referencesJuszczak W., Malarstwo polskiego modernizmu, Gdańsk 2004.pl_PL
dc.referencesKról A., Boznańska nieznana [katalog wystawy], Szczecin–Kraków 2005.pl_PL
dc.referencesMakowiecki A.Z., Młodopolski portret artysty, Warszawa 1971.pl_PL
dc.referencesObrazy śmierci w sztuce polskiej XIX i XX wieku [katalog wystawy, Muzeum Narodowe, Kraków], oprac. A. Król, Kraków 2000.pl_PL
dc.referencesOgień niestrzeżony. P racownie malarzy polskich X X i początku X X w ieku [katalog wystawy, Muzeum Sztuki, Łódź], cz. 2, oprac. M. Ertman, Łódź 1995.pl_PL
dc.referencesOkoń W., Alegorie narodowe. Studia z dziejów sztuki polskiej XIX wieku, Wrocław 1992.pl_PL
dc.referencesPieńkos A., Dom sztuki. Siedziby artystów w nowoczesnej kulturze europejskiej, Warszawa 2005.pl_PL
dc.referencesPracownia i dom artysty XIX i XX wieku. Mitologia i rzeczywistość. Materiały z konferencji Instytutu Historii Sztuki UW oraz Stowarzyszenia Historyków Sztuki w Warszawie, 25–26 kwietnia 2002 roku, red. A. Pieńkos, Warszawa 2002.pl_PL
dc.referencesSamlicki M., Olga Boznańska, „Sztuki Piękne” 1925–1926, nr 3, s. 97–118.pl_PL
dc.referencesStefański K., Atlas architektury dawnej Łodzi do 1939 roku, wyd. 2, Łódź 2008.pl_PL
dc.referencesStolarzewicz L., W pracowni malarskiej Franciszka Walczowskiego, „Łódź w Ilustracji” 1932, nr 47, s. 4–5.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8088-239-3.16


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 3.0 Polska
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 3.0 Polska