Show simple item record

dc.contributor.authorWarchlewska, Anna
dc.date.accessioned2017-10-09T13:36:06Z
dc.date.available2017-10-09T13:36:06Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.issn2391-6478
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/22892
dc.description.abstractThe purpose of this paper is to diagnose the problem of financial exclusion among people with disabilities. The subject of this study is to present the activities of the banking sector aimed at equalizing the chances of access to banking services and critically analyzing them. The situation of people with disabilities and the essence of financial exclusion are presented in the regulations and activities of the Polish Bank Association. The source of literature was the basis for the analysis and the results of own research, which allowed to indicate further directions of research. The structure of paper is subordinate to the research goal.en_GB
dc.description.abstractCelem artykułu jest diagnoza problemu wykluczenia finansowego wśród osób z niepełnosprawnością. Przedmiotem niniejszego opracowania jest przedstawienie działań sektora bankowego mającego na celu wyrównywanie szans dostępu do usług bankowych oraz krytyczna ich analiza. Na kanwie regulacji prawnych i działań Związku Banków Polskich przedstawiona została sytuacja osób z niepełnosprawnością oraz zwrócono uwagę na istotę wykluczenia finansowego. Podstawą do analizy były dostępne źródła literatury oraz wyniki badań własnych, które pozwoliły wskazać dalsze kierunki badań. Struktura artykułu jest podporządkowana celowi badawczemu.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesFinanse i Prawo Finansowe;14
dc.subjectfinancial exclusionen_GB
dc.subjectpeople with disabilitiesen_GB
dc.subjecthuman rightsen_GB
dc.subjectgood banking practicesen_GB
dc.subjectbanking sectoren_GB
dc.subjectwykluczenie finansowepl_PL
dc.subjectosoby z niepełnosprawnościąpl_PL
dc.subjectprawa człowiekapl_PL
dc.subjectdobre praktyki bankowepl_PL
dc.subjectsektor bankowypl_PL
dc.titleNiepełnosprawność a zagrożenie wykluczeniem finansowympl_PL
dc.title.alternativeDisability and the threat of financial exclusionen_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2017; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2017pl_PL
dc.page.number[115]-129
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Katedra Pieniądza i Bankowości
dc.identifier.eissn2353-5601
dc.referencesAlińska A., 2008, Instytucje mikrofinansowe w lokalnym rozwoju społeczno-gospodarczym, „Monografie i Opracowania” 558, Wydawnictwo SGH, Warszawa.pl_PL
dc.referencesAlińska A., 2011, Skala ubankowienia polskiego społeczeństwa, [w:] M. Dylewski, B. Filipiak (red.), „Zeszyty Naukowe”, nr 37, WSB, Poznań.pl_PL
dc.referencesDeloitte, 2012, Doświadczenie klienta w relacjach z bankami w Polsce, https://bs.net.pl/upload/File/Raporty/pl_doswiadczenia_klienta_w_relacjach_z_bankami_Deloitte_2012.pdf.pl_PL
dc.referencesDyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/92/UE z dnia 23 lipca 2014 r., EUR-Lex L 257/214.pl_PL
dc.referencesFlorek-Łuszczki M., Lachowski S., 2013, Działania instytucjonalne na rzecz osób niepełnosprawnych, „Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu”, t. 19, nr 4.pl_PL
dc.referencesGalasiński D., 2013, Osoby niepełnosprawne czy z niepełnosprawnością?, „Niepełnosprawność – Zagadnienia, Problemy, Rozwiązania”, nr IV (9), PFRON.pl_PL
dc.referencesIntegracja, 2016, Savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnością, Wydawca Integracja. Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKarta Praw Podstawowych Unii Europejskiej, EUR-Lex C 326/391.pl_PL
dc.referencesKempson E., Whyley C., 2000, In or out? A literature and research review, „Consumer Research”, nr 3.pl_PL
dc.referencesKNF, 2017, Informacja o zasadach dostępu do podstawowego rachunku płatniczego, https://www.knf.gov.pl/Images/zasady_dostepu_do_podstawowego_rachunku_platniczego_tcm75-49835.pdf.pl_PL
dc.referencesKonstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., Dz.U. 1997, nr 78, poz. 483 ze zm.pl_PL
dc.referencesKonwencja o prawach osób niepełnosprawnych, sporządzona w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r., Dz.U. 2012, poz. 1169.pl_PL
dc.referencesKoszowski M., 2009, Prawnik radzi: Pełnomocnictwo do rachunku bankowego, http://www.niepelnosprawni.pl/ledge/x/43447.pl_PL
dc.referencesKoźliński T., 2010, Wykluczenie płatnicze w Polsce i innych krajach UE, http://www.nbp.pl/systemplatniczy/wykluczeniefinansowe/download/wykluczenie_platnicze_w_polsce_i_innych_krajach_ue.pdf.pl_PL
dc.referencesKoźliński T., 2013, Zwyczaje płatnicze Polaków, Narodowy Bank Polski, Departament Systemu Płatniczego.pl_PL
dc.referencesMaciejasz-Świątkiewicz M., 2013, Wykluczenie finansowe i narzędzia jego ograniczania, „Studia i Monografie”, nr 488, Uniwersytet Opolski, Opole.pl_PL
dc.referencesNarodowy Bank Polski, 2003, Bank dostępny. Dostosowanie polskich banków do potrzeb osób niepełnosprawnych i starszych, Wydawnictwo NBP i Stowarzyszenie Otwarte Drzwi, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPloch L., 2009, W kręgu kultury osób niepełnosprawnych, [w:] Udział osób niepełnosprawnych w życiu społecznym, kulturowym oraz politycznym, „Socius” Polsko-niemieckie pismo o osobach z niepełnosprawnościami, nr 3.pl_PL
dc.referencesRezolucja Zgromadzenia Ogólnego ONZ A/RES?61/106 z dnia 13 grudnia 2006 r., Konwencja Praw Osób Niepełnosprawnych.pl_PL
dc.referencesRzecznik Praw Obywatelskich, 2011, Dostępność infrastruktury publicznej dla osób z niepełnosprawnością. Analiza i zalecenia, Biuletyn Rzecznika Praw Obywatelskich Zasada równego traktowania. Prawo i praktyka, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSamcik M., 2013, Na dywanik za to, że nie wciągnąłeś klientowi kitu? Tak banki „motywują” pracowników, http://samcik.blox.pl/2013/04/Na-dywanik-za-to-ze-nie-wcisnales-klientowikitu.html.pl_PL
dc.referencesSzreniawska M., 2012, Znaczenie ratyfikacji konwencji o Prawach Osób Niepełnosprawnych, „Niepełnosprawność – Zagadnienia, Problemy, Rozwiązania”, nr III (4), PFRON.pl_PL
dc.referencesUchwała Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 1 sierpnia 1997 r. Karta Praw Osób Niepełnosprawnych, M.P. 1997, nr 50, poz. 475.pl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, Dz.U. 2010, nr 226, poz. 1475 ze zm.pl_PL
dc.referencesWarchlewska A., 2015a, Bariery dostępu do obrotu bezgotówkowego na przykładzie pokolenia 55+, [w:] B. Borusiak, K. Pająk (red.), Nowe wyzwania gospodarcze a problemy zarządcze w przedsiębiorstwie, CeDeWu, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWarchlewska A., 2015b, Wykluczenie finansowe jako wyzwanie dla sektora bankowego (na przykładzie aglomeracji poznańskiej), rozprawa doktorska, promotor: prof. dr hab. Alfred Janc, dostęp w Bibliotece UEP, Poznań.pl_PL
dc.referencesThe World Bank, 2014, Financial Inclusion Data/Global Findex, http://datatopics.worldbank.org/financialinclusion/country/polandpl_PL
dc.referencesZboroń H., 2004, Koncepcja sprawiedliwości J. Rawlsa, [w:] B. Pogonowska (red.), Elementy etyki gospodarki rynkowej, PWE, Warszawa.pl_PL
dc.referencesZBP, 2013, Kodeks etyki bankowej (Zasady dobrej praktyki bankowej), https://zbp.pl/public/repozytorium/dla_konsumentow/rekomendacje/KEB_final_WZ.pdf.pl_PL
dc.referencesZBP, 2014, Dobre praktyki obsługi osób z niepełnosprawnościami przez banki, https://zbp.pl/dlakonsumentow/obsluga-osob-z-niepelnosprawnosciami.pl_PL
dc.referencesZBP, 2016a, List skierowany do Prezesów Zarządów Banków i Członków Związku Banków Polskich, Warszawa 19 kwietnia 2016 r., https://zbp.pl/public/repozytorium/dla_bankow/newsletter/2016_kwiecien/Zacznik_15.pdf.pl_PL
dc.referencesZBP, 2016b, Związek Banków Polskich pomaga w poprawie jakości obsługi osób z niepełnosprawnościami, http://instytucjaroku.pl/?p=968.pl_PL
dc.contributor.authorEmailanna.warchlewska@op.pl
dc.identifier.doi10.18778/2391-6478.2.14.09
dc.relation.volume2pl_PL
dc.subject.jelD18
dc.subject.jelG02
dc.subject.jelG21
dc.subject.jelJ14


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record