Interpretacje, wyobrażenia, wartości – indywidualna przestrzeń turystyczna człowieka
Streszczenie
Przestrzeń w oczach turysty jest subiektywnym światem wartości i interpretacji
zgodnych z preferowaną formą działania. Im bardziej wąska specjalizacja
turystyczna, tym silniejsze jest zróżnicowanie jej postrzegania. Odczuwanie
wartości i jej doświadczanie stanowi element złożonego procesu percepcji. Rejestrując
bodźce, których dostarcza krajobraz, człowiek dokonuje jego oceny, kierując
się przy tym upodobaniami estetycznymi, intelektualnymi, emocjonalnymi oraz
przydatnością pewnych elementów przestrzeni do określonych celów. Tak powstaje
indywidualny świat doznań geograficznych – miejsce, będące fragmentem przestrzeni
zawierającej pewien ładunek znaczeń. W opracowaniu autorka podejmuje
próbę teoretycznego omówienia procesu percepcji indywidualnej przestrzeni turystycznej,
w tym czynników go warunkujących. Dokonano także próby zdefiniowania
pojęcia „miejsce” jako fragmentu przestrzeni turystycznej, zawierającego
ładunek emocjonalny i związanego z jej wartościowaniem. For tourists space means a subjective world of values and intepretations.
The more narrow tourist specialization, the stronger diversity of its perception.
Experiencing tourist space's value is a part of the complex perception process.
Registering proper landscape stimuli, the tourist evaluates it guided by aesthetic,
intellectual and emotional preferences and their usefulness for particular purposes.
As a result an individual world of geographical experiences is created – a PLACE,
which constitutes a part of tourism space, containing a load of meanings. In the
paper, the author aims at theoretical discussion of the perception process of
individual tourist space, including the factors determining it. It is also intended to
define a PLACE as a part of tourist space with the emotional meaning and connected
with its valuation.
Collections
Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 3.0 Polska
Powiązane pozycje
Wyświetlanie pozycji powiązanych tytułem, autorstwem i tematem.
-
Interpretacje, wyobrażenia, wartości – indywidualna przestrzeń turystyczna człowieka
Mokras-Grabowska, Justyna (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)Przestrzeń w oczach turysty jest subiektywnym światem wartości i interpretacji zgodnych z preferowaną formą działania. Im bardziej wąska specjalizacja turystyczna, tym silniejsze jest zróżnicowanie jej postrzegania. ... -
Miejska przestrzeń eksploracji turystycznej. Przykład Łodzi
Liszewski, Stanisław (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2009)Autor nawiązuje w pracy do wcześniej opublikowanych koncepcji przestrzeni turystycznej i konfrontuje to pojęcie z definicją przestrzeni miejskiej przypominając, że obie te przestrzenie są podprzestrzeniami ogólnej przestrzeni ... -
Przestrzeń społeczna miasta – dylematy geograficzno-metodologiczne
Runge, Jerzy (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2017)The problems of social space research in geography, which are outlined here, enable to make a few general remarks: Firstly, despite the process of socialization of geography, carried out as early as in the 1970s, the ...