Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorŻulicki, Remigiusz
dc.contributor.editorWiluś, Robert
dc.contributor.editorWojciechowska, Jolanta
dc.date.accessioned2017-10-31T09:24:15Z
dc.date.available2017-10-31T09:24:15Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationŻulicki R., Dostrzec człowieka. Wybrane zagadnienia metodologii badań społecznych w służbie geografii turyzmu, [w:] Wiluś R., Wojciechowska J., (red.), Człowiek w turystyce. Role, potrzeby, zachowania, Warsztaty z Geografii Turyzmu, tom 7, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. 51-66, doi: 10.18778/8088-293-5.04pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8088-293-5
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/23112
dc.description.abstractOpracowanie poświęcone jest wybranym metodom i technikom badań społecznych, użytecznych z perspektywy refleksji nad człowiekiem w turystyce. Nie faworyzując metod badań ilościowych ani jakościowych, szczególną uwagę zwrócono na zagadnienie doboru metodologii do konkretnego problemu badawczego. Autor wskazuje na zalety i ograniczenia w wybranych sposobach zbierania, analizy i wykorzystania materiału empirycznego. W pracy przedstawiono i poddano analizie zarówno założenia teoretyczne, jak i kwestie praktyczne, m.in. dobór próby, organizację badania, koszty czy narzędzia informatyczne. Poruszono również zagadnienia kłopotliwe: triangulację, łączenie paradygmatów, stosowanie „reguły większości”. Celem głównym pracy jest próba wsparcia naukowców poszukujących człowieka w polu geografii turyzmu w doborze odpowiednich metod i technik badań.pl_PL
dc.description.abstractThe article is devoted to selected methods and techniques of social research, the useful from the perspective of reflection on man in tourism. Not favouring quantitative or qualitative research methods, attention was given to the choose of methodology to a particular research problem. The author points out the advantages and limitations of selected methods of collection, analysis and use of empirical material. The article presented and analyzed both theoretical assumptions and practical issues, including questionnaire building, conducting interview and using data analysis software. Also raised troubling issues: triangulation and combining paradigms. The main objective is an attempt to support researchers seeking man in the field of tourism geography in the selection of appropriate methods and techniques of research.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofWiluś R., Wojciechowska J., (red.), Człowiek w turystyce. Role, potrzeby, zachowania, Warsztaty z Geografii Turyzmu, tom 7, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016;
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/pl/*
dc.subjectbadania ankietowepl_PL
dc.subjectbadania jakościowepl_PL
dc.subjectmetody badań społecznychpl_PL
dc.subjectproblemy badawczepl_PL
dc.subjectparadygmaty nauk społecznychpl_PL
dc.subjectquantitative researchpl_PL
dc.subjectqualitative researchpl_PL
dc.subjectsocial research methodspl_PL
dc.subjectresearch problempl_PL
dc.subjectsocial science paradigmspl_PL
dc.titleDostrzec człowieka. Wybrane zagadnienia metodologii badań społecznych w służbie geografii turyzmupl_PL
dc.title.alternativeTo notice a man. The selected methods of social researches applied to tourism geographypl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016pl_PL
dc.page.number51-66pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8088-294-2
dc.referencesALEJZIAK W., 2011, Aktywność turystyczna: międzynarodowe i krajowe zróżnicowanie oraz kwestia wykluczenia społecznego, „Turyzm/Tourism”, 21/1–2, s. 7–16.pl_PL
dc.referencesBABBIE E., 2006, Badania społeczne w praktyce, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesCHARMAZ K., 2009, Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesCHLIPAŁA P., 2013, Orientacja hybrydowa a nowe podejścia w marketingu, „Zeszyty Naukowe UEK”: Metody analizy danych, 916, s. 25–35.pl_PL
dc.referencesFRANCUZ P., MACKIEWICZ R., 2005, Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów, Wyd. KUL, Lublin.pl_PL
dc.referencesFURMANEK M., 2014, Turystyka wyjazdowa niepełnosprawnych ruchowo mieszkańców Krakowa – stan i potrzeby, „Turyzm/Tourism” 24/2, s. 7–15.pl_PL
dc.referencesGRAJA-ZWOLIŃSKA S., SPYCHAŁA A., 2013, Jak rozumieć turystykę przyrodniczą? Studium przypadku młodzieży akademickiej, „Turyzm/Tourism”, 23/1, s. 39–47.pl_PL
dc.referencesGRZESZKIEWICZ-RADULSKA K., KRZEWIŃSKA A., 2013, Klasyfikacja sondażowych technik otrzymywania materiałów, „Przegląd Socjologiczny”, 62/1, s. 9–31.pl_PL
dc.referencesHORNOWSKA E., 2010, Testy psychologiczne. Teoria i praktyka, Wyd. Naukowe Scholar, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKONECKI K.T., 2000, Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKORDOWSKA M., KULCZYK S., 2014, Stan i perspektywy rozwoju turystyki ornitologicznej w Polsce, „Turyzm/ Tourism”, 24/2, s. 17–24.pl_PL
dc.referencesKOWALCZYK-ANIOŁ J., 2012 Tendencje rozwoju turystyki polskiej młodzieży pokolenia Y, „Turyzm/ Tourism”, 22/2, s. 15–21.pl_PL
dc.referencesKOWALCZYK-ANIOŁ J., 2013, Wykorzystanie biografii urlopowo-wakacyjnej w badaniach przestrzeni turystycznej w ujęciu pokoleniowym, „Turyzm/Tourism”, 23/2, s. 15–22.pl_PL
dc.referencesKUBIAK A., ROSTOCKI W.A., 1993, Metodologiczne problemy badania opinii publicznej w Polsce. Społeczna przestrzeń wywiadu kwestionariuszowego, „Przegląd Socjologiczny”, XL/2.pl_PL
dc.referencesKVALE S., 2004, InterViews. Wprowadzenie do jakościowego wywiadu badawczego, Trans Humana, Białystok.pl_PL
dc.referencesLATOSIŃSKA J., LUDWICKA D., 2010, Aktywność turystyczna młodzieży akademickiej na przykładzie wyższych uczelni w Łodzi, „Turyzm/Tourism”, 20/1, s. 21–28.pl_PL
dc.referencesLISZEWSKI S., 2014, Miejska przestrzeń turystyczna. Metody badań. Ewolucja i jej prawidłowości, „Turyzm/ Tourism”, 24/1, s. 39–47.pl_PL
dc.referencesLUTYŃSKA K., 1997, Wpływ ankieterski w pierwszej fazie badań kwestionariuszowych, „Ask”, 1.pl_PL
dc.referencesLUTYŃSKI J., 1972, Analiza procesu otrzymywania informacji w badaniach z zastosowaniem wywiadu kwestionariuszowego, [w:] Analizy i próby technik badawczych w socjologii, t. 4, Zakład Narodowy im. Ossolińskich we Wrocławiu, Wrocław, s. 13–125.pl_PL
dc.referencesNAWOJCZYK M., 2002 Przewodnik po statystyce dla socjologów, SPSS Polska, Kraków.pl_PL
dc.referencesNIEDBALSKI J., 2013, Odkrywanie CAQUDAS. Wybrane bezpłatne programy komputerowe wspomagające analizę danych jakościowych, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl_PL
dc.referencesNOGA-BOGOMILSKI A., 2007, Specyfika wybranych metod zbierania danych w badaniach ilościowych, [w:] D., Maison, A. Noga-Bogomilski (red.), Badania marketingowe. Od teorii do praktyki, GWP, Sopot.pl_PL
dc.referencesNOWACKI M., 2010, Jakość produktu atrakcji turystycznych a zadowolenie, korzyści i zamiary zwiedzających: weryfikacja modelu, „Turyzm/Tourism”, 20/1, s. 21–36.pl_PL
dc.referencesOSTASIEWICZ W., 2012, Myślenie statystyczne, Woltes Kluwer, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPARZYCH K., 2010, Determinanty aktywności turystycznej młodzieży szkolnej na przykładzie młodzieży licealnej Słupska i Częstochowy, „Turyzm/Tourism”, 20/1, s. 37–43.pl_PL
dc.referencesPRZYBYŁOWSKA J., 1978, Wywiad swobodny ze standaryzowaną listą poszukiwanych informacji i możliwości jego zastosowania w badaniach socjologicznych, „Przegląd Socjologiczny”, 30, Zakład Narodowy im. Ossolińskich we Wrocławiu, Wrocław, s. 54–68.pl_PL
dc.referencesRYDZ E., 2014, Zróżnicowanie przestrzeni turystycznej Pomorza środkowego, , „Turyzm/Tourism”, 24/1, s. 73–80.pl_PL
dc.referencesSCHUMAN H., 2013, Metoda i znaczenie w badaniach sondażowych, Oficyna Naukowa, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSOBOTKA S., 2014, Próba wyznaczenia obszarów o najwyższym stopniu wykorzystania turystycznego jako przesłanki do regionalizacji turystycznej Polski, , „Turyzm/Tourism”, 24/2, s. 35-43.pl_PL
dc.referencesSOKOŁOWSKI D., 2014, Rozwój turystyki w gminie nadmorskiej w świetle danych obiektywnych i opinii jej mieszkańców: przykład gminy Krokowa, „Turyzm/Tourism”, 24/1, s. 81–88.pl_PL
dc.referencesSZCZECHOWICZ B., 2012, Wykorzystanie koncepcji produktu w analizie związków turystyki i kultury fizycznej, „Turyzm/Tourism”, 22/2, s. 23–32.pl_PL
dc.referencesSZLENDAK T., 2015, Ironiczny stosunek do świata, [w:] A. Wódkowski (red.), Badania marketingowe – rocznik PTBRiO 2014/2015, http://www.ptbrio.pl/images/stories/Rocznik_2015/ironiczny_ stosunek_do_swiata.pdf.pl_PL
dc.referencesSZTABIŃSKI P.B., 1996, Ankieter jako źródło sugestii, „Przegląd Socjologiczny”, 45.pl_PL
dc.referencesŚWIECA A., BRZEZIŃSKA-WÓJCIK T., JÓŹWIK M.J., KRUKOWSKA R., SKOWRONEK E., TUCKI A., 2014, Wybrane aspekty przestrzeni turystycznej Lubelszczyzny, „Turyzm/Tourism”, 24/1, s. 89–96.pl_PL
dc.referencesWIECZORKOWSKA-WIERZBIŃSKA G., 2005, Statystyka: wprowadzenie do analizy danych sondażowych i eksperymentalnych, Wyd. Naukowe Scholar, Warszawa.pl_PL
dc.contributor.authorEmailremigiusz.zulicki@uni.lodz.plpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8088-293-5.04


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 3.0 Polska
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 3.0 Polska