Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorBorowski, Krzysztof
dc.date.accessioned2017-11-02T14:22:49Z
dc.date.available2017-11-02T14:22:49Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.issn2391-6478
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/23161
dc.description.abstractNowadays, in economic education, especially in Western Europe and the USA, it is becoming increasingly important to use feature films to illustrate: specific economic processes and phenomena, the behavior of investors in financial markets, as well as financial, social and psychological consequences of these behaviors. The paper discusses the fragments of selected films, foreign and Polish, which relate to the greed of investors in the financial markets or refer to their attitude to money. Fragments of these films, as well as other images can be used in the teaching process and during specialized courses in broadly understood finance.en_GB
dc.description.abstractWspółcześnie, w edukacji ekonomicznej, zwłaszcza w Europie Zachodniej i USA, coraz większego znaczenia nabiera wykorzystanie filmów fabularnych do ilustracji: określonych zjawisk i procesów gospodarczych, jak również zachowań inwestorów oraz finansowych i, społecznych i psychologicznych konsekwencji tych zachowań. W artykule omówione zostały fragmenty wybranych filmów fabularnych, zagranicznych i polskich, które odnoszą się do chciwości inwestorów na rynkach finansowych lub też dotyczą ich stosunku do pieniędzy. Fragmenty tych filmów, jak i innych obrazów mogą zostać wykorzystane w procesie dydaktycznym jak i w czasie specjalistycznych kursów z szeroko rozumianych finansów.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesFinanse i Prawo Finansowe;15
dc.subjecteconomic educationen_GB
dc.subjectfinancial marketsen_GB
dc.subjectgreeden_GB
dc.subjectmovie in education processen_GB
dc.subjectedukacja ekonomicznapl_PL
dc.subjectrynek finansowychpl_PL
dc.subjectchciwośćpl_PL
dc.subjectfilm w procesie edukacjipl_PL
dc.titleApoteoza chciwości na rynkach finansowych w wybranych filmach fabularnychpl_PL
dc.title.alternativeThe Apotheosis of Greed in the Financial Markets in the Selected Feature Filmsen_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2017; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2017pl_PL
dc.page.number[11]-26
dc.contributor.authorAffiliationSzkoła Główna Handlowa w Warszawie, Instytut Bankowości i Ubezpieczeń Gospodarczych
dc.identifier.eissn2353-5601
dc.referencesBay D., Felton S., 2012, Using popular films as a teaching resource in accounting classes, American Journal of Business Education – March/April.pl_PL
dc.referencesBerger J., Pratt C., 1998, Teaching business communications ethics with controversial films, „Journal of Business Ethics”, vol. 17, 16.pl_PL
dc.referencesBoatman K., Courtney R., Lee W., 2008, See how they learn: The impact of faculty and student learning styles on student performance in introductory economics, „American Economist”, vol. 52, 1.pl_PL
dc.referencesBraun C., 2011, Capitalism in sic westerns by John Ford, „Journal of Economic Education”, vol. 42, 2.pl_PL
dc.referencesBuchanan D., Huczynski A., 2004, Images of influence: 12 angry men and thirteen days, „Journal of Management Inquiry”, vol. 13, 4.pl_PL
dc.referencesBumbus M., 2005, Using motion pictures to teach management: Refocusing the camera lens through the infusion approach to diversity, „Journal of Management Education”, vol. 29, 6.pl_PL
dc.referencesCardon P., 2010, Using films to learn about nature of cross-cultural stereotypes in intercultural business communication courses, „Business Communication Quarterly”, vol. 7, 3.pl_PL
dc.referencesChampoux J., 1999, Film as a teaching resource, „Journal of Management Inquiry”, vol. 8, 2.pl_PL
dc.referencesDay H., Foltz M., Heyse K., Marksbary C., Sturgeon M., Reed S., 1997, Teaching economics using children’s literature, National Council on Economic Education, New York.pl_PL
dc.referencesDixit A., 2005, Restoring fun to game theory, „Journal of Economic Education”, vol. 36, 3.pl_PL
dc.referencesGaiacalone R., Jurkiewicz C., 2001, Lights, camera, action: Teaching ethical decision making through the cinematic experience, „Teaching Business Ethics”, vol. 5, 1.pl_PL
dc.referencesGoleman D., 1996, Emotional intelligence, Bloomsbury, London.pl_PL
dc.referencesKindleberger C., 1999, Szaleństwo, panika, krach. Historia kryzysów finansowych. WIG-PRESS, Warszawa.pl_PL
dc.referencesLeeson N., 1997, Łajdak na giełdzie, WIG-PRESS, Warszawa.pl_PL
dc.referencesLeet D., Houser S., 2003, Economics goes to Hollywood: Using classic films and documentaries to create an undergraduate economics course, „Journal of Economic Education”, vol. 34, 4.pl_PL
dc.referencesMacy A., Terry N., 2008, Using movies as a vehicle for critical thinking in economics and business, „Journal of Economics and Economics Education Research”, vol. 9, 1.pl_PL
dc.referencesMallinger M., Rossy G., 2003, Film as a lens for teaching culture: Balancing concepts, ambiguity and paradox, „Journal of Management Education”, vol. 27, 5.pl_PL
dc.referencesMaynard R., 1971, The celluloid curriculum: How to use movies in the classroom, Hayden, New York.pl_PL
dc.referencesMcAdams T., Duclose L., 1999, Teaching business ethics with computer-based media? A caution-ary analysis, „Teaching Business Ethics”, vol. 3.pl_PL
dc.referencesMixton F., 2010, More economics in the movies: Discovering the modern theory of bureaucracy in scenes from Conspiracy and Valkyrie, „Journal of Economics and Economic Education Research”, vol. 11, 1.pl_PL
dc.referencesNofsinger J., 1995, Barbarians at the gate: A capstone corporate finance project, „Financial Practice and Education”, vol. 5, 1.pl_PL
dc.referencesParker R., 2009, Watch this clip: Using films as an augmentation to lecture and class discussion, „Academy of Educational Leadership Journal”, vol. 13, 4.pl_PL
dc.referencesPump and Dump Schemes, 2001, U.S. Securities and Exchange Commission, March 12.pl_PL
dc.referencesSerey T., 1992, Carpe Diem: Lessons about life and management from Dead Poets Society, „Journal of Management Educations”, vol. 16.pl_PL
dc.referencesSexton R., 2006, Using short movie and television clips in the economics principles class, „Journal of Economic Education”, vol. 37, 4.pl_PL
dc.referencesStiglitz J., 2011, Freefall: America, free markets, and the singing of the world economy, Papadopoulos, Athens.pl_PL
dc.referencesStratton M., Kass D., Rotenberry P., 2011, Affective events theater: Creating teaching, moments from film and television to explore emotions in the workspace, „Journal of Academy of Business Education”, vol. 12.pl_PL
dc.referencesTzu S., 2012, Sztuka wojny, Studio Emka.pl_PL
dc.referencesZieliński R., 1997, Kulisy piramid finansowych, Wydawnictwo Piramida, Warszawa.pl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, Dz.U. 2005, nr 183, poz. 1538 z poźn. zm.pl_PL
dc.referenceshttps://www.knf.gov.pl/dla_rynku/Informacje_dla_podmiotow_nadzorowanych/Rynek_kapitalowy_info_dla_podmiotow/mar/Informacja_poufna_qa.htmlpl_PL
dc.referencesCudze pieniądze (Other people’s money), reż. Norman Jewison, Warner Bros 1991.pl_PL
dc.referencesGiełda za kratami (Buy and cell), reż. Robert Boris, Empire Pictures 1987.pl_PL
dc.referencesNieoczekiwana zmiana miejsc (Trading places), reż. John Landis, Paramount Pictures 1983.pl_PL
dc.referencesPan Verdoux (Monsieur Verdoux), reż. Charles Chaplin, Charles Chaplin Production 1947.pl_PL
dc.referencesPartner (The Associate), reż. Donald Patrie, Hollywood Pictures 1996.pl_PL
dc.referencesPretty woman (Pretty woman), reż. Garry Marshall, Touchstones Pictures 1990.pl_PL
dc.referencesRodzinny interes (Family Business), reż. Sidney Lumet, Gordon Company 1989.pl_PL
dc.referencesRyzyko (Boiler Room), reż. Ben Younger, New Line Cinema 2000.pl_PL
dc.referencesSiedem (Seven), reż. David Fincher, Cecchi Gori Pictures, New Line Cinema 1995.pl_PL
dc.referencesSpekulant (Rogue trader), reż. James Dearden, Granda Film Productions 1999.pl_PL
dc.referencesWall Street (Wall Street), reż. Oliver Stone, Twentieth Century Fox Film Corporation 1987 .pl_PL
dc.referencesWall Street: pieniądz nie śpi (Wall Street: money never sleeps), reż. Oliver Stone, Twentieth Century Fox Film Corporation 2010.pl_PL
dc.referencesWilk z Wall Street (The wolf of Wall Street), reż. Martin Scorsese, Paramount Pictures 2013.pl_PL
dc.referencesŻądza bankiera (Le capital), reż. Costa Gavras, The Buremu 2012.pl_PL
dc.referencesAmok, reż. Natalia Koryncka-Gruz, Fokus Film 1998.pl_PL
dc.referencesKariera Nikodema Dyzmy, reż. Jan Rybkowski, Zespół Filmowy „Silesia”, 1980.pl_PL
dc.referencesKariera Nikosia Dyzmy, reż. Jacek Bromski, Vision Film Distribution 2002.pl_PL
dc.referencesLalka, reż. Ryszard Ber, Zespół Filmowy „Pryzmat” 1977.pl_PL
dc.referencesNad Niemnem, reż. Zbigniew Kuźmiński, Syrena EG 1986.pl_PL
dc.referencesPierwszy milion, reż. Waldemar Dziki, Pleograf 2000pl_PL
dc.referencesUkład zamknięty, reż. Ryszard Bugajski, Filmicon 2013.pl_PL
dc.referencesVa banque, reż. Juliusz Machulski, Studio Filmowe „Kadr” 1981.pl_PL
dc.referencesZiemia obiecana, reż. Andrzej Wajda, Zespół filmowy „X” 1975.pl_PL
dc.contributor.authorEmailkrzysztof.borowski@sgh.waw.pl
dc.identifier.doi10.18778/2391-6478.3.15.02
dc.relation.volume3pl_PL
dc.subject.jelG10
dc.subject.jelG19


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord