Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKuryłowicz, Łukasz
dc.date.accessioned2018-02-28T11:45:15Z
dc.date.available2018-02-28T11:45:15Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.issn0208-6018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/24182
dc.description.abstractThe paper shows that thanks to the Usage‑Based Insurance, the industry can minimise the negative effect information asymmetry has on the Polish motor insurance market. Through an economic analysis, the author gives the forecasts of the market models where three strategies for telematics implementation are used. His research proves that not every scenario leads to the desired equilibrium and only the right strategy adopted to introduce telematics solutions onto the market will make it possible for the low‑risk individuals to receive the full coverage at an actuarially fair premium, which will constitute an improvement with regards to the Pareto efficiency, as opposed to their position where information asymmetry exists. This breakthrough can be achieved by implementing products using data from the so‑called black boxes or dongles.en_GB
dc.description.abstractCelem artykułu jest weryfikacja możliwości redukcji negatywnego wpływu asymetrii informacji na rynek ubezpieczeń komunikacyjnych przez wdrożenie produktów typu Usage‑Based Insurance. Autor dokonuje analizy ekonomicznej, uzyskując przewidywania modeli rynku przy zastosowaniu trzech przykładowych strategii wdrożenia rozwiązań telematycznych. Wykazuje, że nie każdy ze scenariuszy doprowadzi do otrzymania pożądanego stanu równowagi i wyłącznie prawidłowy wybór strategii rynkowego wdrożenia rozwiązań telematycznych pozwoli ubezpieczonym z grupy niskiego ryzyka otrzymać pełną ochronę przy składce sprawiedliwej. Będzie to stanowić poprawę w sensie Pareto w porównaniu do ich położenia w warunkach występowania asymetrii informacji i może zostać osiągnięte przez wdrożenie produktów wykorzystujących dane z tzw. czarnych skrzynek lub urządzeń typu dongle.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica;333
dc.subjectinsurance telematicsen_GB
dc.subjectUsage‑Based Insurance (UBI)en_GB
dc.subjectasymmetric informationen_GB
dc.subjectmarket equilibriumen_GB
dc.subjecttelematyka ubezpieczeniowapl_PL
dc.subjectUsage‑Based Insurance (UBI)pl_PL
dc.subjectasymetria informacjipl_PL
dc.subjectrównowaga rynkowapl_PL
dc.titleUsage‑Based Insurance jako instrument przywracania równowagi na polskim rynku ubezpieczeń komunikacyjnychpl_PL
dc.title.alternativeUsage‑Based Insurance As an Instrument of Restoring Equilibrium on Motor Insurance Market in Polanden_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2018; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2018pl_PL
dc.page.number[93]-110
dc.contributor.authorAffiliationTowarzystwo Ubezpieczeń i Reasekuracji WARTA S.A.
dc.identifier.eissn2353-7663
dc.referencesArvidsson S. (2011), Reducing asymmetric information with usage‑based automobile insurance, Swedish National Road Transport Research Institute (VTI), nr 2010:2, s. 1–26.pl_PL
dc.referencesCoroamă V., Höckl N. (2004), Pervasive Insurance Markets and their Consequences, materiał zaprezentowany w ramach konferencji Pervasive 2004.pl_PL
dc.referencesFilipova L., Welzel P. (2005), Reducing Asymmetric Information in Insurance Markets: Cars with Black Boxes, „Volkswirtschaftliche Diskussionsreihe”, nr 270, s. 1–29.pl_PL
dc.referencesGuzek M. (2012), Samochodowe „czarne skrzynki” jako urządzenia wspomagające analizę przebiegu wypadku drogowego, „Prace Naukowe Politechniki Warszawskiej. Transport“, z. 82, s. 41–54.pl_PL
dc.referencesHerrtwich R. (2003), Fahrzeuge am Netz, [w:] F. Mattern (red.), Total vernetzt: Szenarien einer informatisierten Welt, Springer, Berlin.pl_PL
dc.referencesKrawczyk M. (2004), Problem asymetrii informacji na rynku ubezpieczeniowym, „Decyzje”, nr 1, s. 55–80.pl_PL
dc.referencesPolska Izba Ubezpieczeń (2016), Rynek ubezpieczeń komunikacyjnych w Polsce. Przegląd danych z lat 2013–2015, Polska Izba Ubezpieczeń, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPtolemus Consulting Group (2016), Usage based insurance, Global study – Free abstract.pl_PL
dc.referencesRothschild M., Stiglitz J.E. (1976), Equilibrium in Competitive Insurance Markets: An Essay on the Economics of Imperfect Information, „The Quarterly Journal of Economics”, t. 90, nr 4, s. 629–649.pl_PL
dc.referencesTselentis D.I., Yannis G., Vlahogianni E.I. (2016), Innovative insurance schemes: pay as/how you drive, „Transportation Research Procedia”, t. 14, s. 362–371.pl_PL
dc.contributor.authorEmaillukasz.kurylowicz@warta.pl
dc.identifier.doi10.18778/0208-6018.333.07
dc.relation.volume1pl_PL
dc.subject.jelD82
dc.subject.jelC62
dc.subject.jelG22


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord