Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorStaron, Anita
dc.date.accessioned2018-05-09T13:22:10Z
dc.date.available2018-05-09T13:22:10Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.issn1505-9065
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/24691
dc.description.abstractThe style of Rachilde which abounds in picturesque comparison invites a reader to examine her use of hypotyposis. Two of her novels: Les Hors Nature and La Jongleuse offer particularly interesting examples of this figure, both of them mainly in erotically uninhibited scenes. Because of the bowdlerisation of the time, while impressing the reader's imagination with the power of images, Rachilde had to avoid clear wording and resort to suggestion. That’s why many rhetorical figures: ellipses, circumlocutions, metaphors blur the clarity of description, which according to Yves Le Bozec makes one of the formal features of hypotypose. The aim of this paper is to analyse the construction of this figure in Rachilde's literary output. — On the other hand, the scenes in question were designed to illustrate the concept of ideal love – the impossible one – that the novelist develops in her works. Crossing the limits of the theoretical discourse, the protagonists direct their own performances, watched by the stunned and outraged viewers. This way of presentation enhances the hypotypotique effect. The reactions of eyewitnesses replace the phrases designed to encourage the audience to observe the scene. Such phrases are common in theatrical hypotyposis. This interweaving is designed to impress the reader deeply. — However, the question arises whether Rachilde, despite her primary axiological intention, did not succumb to the temptation to provoke the public with shocking images, and whether the strength of her hypotyposis does not remain, in the end, one of her major achievements.en_GB
dc.description.abstractPełen obrazowych porównań styl Rachilde zachęca do przyjrzenia się występujących w jej powieściach hypotypozom. Ciekawe przykłady tej figury spotykamy w dwóch utworach: Les Hors nature i La Jongleuse. W obu przypadkach chodzi o sceny odważne erotycznie. Ze względu na cenzurę obyczajową Rachilde musi jednocześnie działać na wyobraźnię czytelnika siłą swoich obrazów, unikać jasnych sformułowań i uciekać się do sugestii. Liczne figury stylistyczne: elipsy, peryfrazy, metafory, zaburzają jasny przekaz, który, według Yves’a Le Bozeca, stanowi jeden ze składników hypotypozy. Artykuł stawia sobie zatem za cel omówienie budowy tej figury u Rachilde. — Z drugiej jednak strony wybrane sceny mają posłużyć jako demonstracja teorii miłości idealnej – niemożliwej – którą powieściopisarka zawarła w swoich powieściach. Wykraczając poza ramy teoretycznego dyskursu, bohaterowie reżyserują swoje wystąpienia na oczach zamarłych z oburzenia widzów. Ten rodzaj przestawienia teatralnego wzmacnia efekt hypotypozy, a reakcje świadków naocznych zastępują zwroty zachęcające do przyjrzenia się scenie, częste w hypotypozach teatralnych. Tego rodzaju połączenie ma głęboko wstrząsnąć czytelnikiem. — Ostatecznie warto się zastanowić, czy Rachilde, niezależnie od pierwotnych zamierzeń aksjologicznych, nie uległa pokusie prowokacji za pomocą szokujących obrazów i czy potęga stworzonych przez nią hypotypoz nie stanowi ostatecznie jednego z jej podstawowych osiągnięć.pl_PL
dc.language.isofrfr_FR
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegofr_FR
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Romanica; 11
dc.subjecthypotyposisen_GB
dc.subjectRachildeen_GB
dc.subjectrepresentationen_GB
dc.subjectnovelen_GB
dc.subjecthypotypozapl_PL
dc.subjectRachildepl_PL
dc.subjectprzedstawieniepl_PL
dc.subjectpowieśćpl_PL
dc.titleLes Hors nature et La Jongleuse de Rachilde : entre le réalisme du « donner à voir » et la représentation de l’impossiblefr_FR
dc.title.alternativeLes Hors nature and La Jongleuse by Rachilde: Between Realism and the Representation of the Impossibleen_GB
dc.title.alternativeLes Hors nature i La Jongleuse autorstwa Rachilde: między realistycznym przedstawieniem a zobrazowaniem niemożliwegopl_PL
dc.typeArticlefr_FR
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016fr_FR
dc.page.number211-221
dc.contributor.authorAffiliationUniversité de Łódź
dc.identifier.eissn2449-8831
dc.referencesBarthes, Roland, « L’Homme racinien », Sur Racine, Paris, Seuil, 1963, p. 28-34pl_PL
dc.referencesBarthes, Roland, « L’Effet de réel », Communications, no 11, 1968, p. 84-89pl_PL
dc.referencesHawthorne, Melanie C., Rachilde and French Women’s Authorship. From Decadence to Modernism, Lincoln and London, Nebraska University Press, 2001pl_PL
dc.referencesIser, Wolfgang, L’Acte de lecture. Théorie de l’effet esthétique [1976], trad. par Evelyne Sznycer, Bruxelles, Pierre Mardaga, 1985pl_PL
dc.referencesLe Bozec, Yves, « L’hypotypose : un essai de définition formelle », L’Information Grammaticale, no 92, 2002, p. 3-7pl_PL
dc.referencesLe Bozec, Yves, « Les frontières de l’hypotypose : le songe d’Athalie et la prophétie de Joad », L’Information Grammaticale, no 100, 2004, p. 26-30pl_PL
dc.referencesLeplatre, Olivier, « ’Ravi d’une si belle vue’. Le seuil du regard dans le théâtre de Racine », in : Le Regard à l'œuvre. Lecteurs de l'image, spectateurs du texte, sous la dir. de Teresa Orrechla- Havas, Anne Surgers, Marie-José Tramuta, Baptiste Villenave, Julie Wolkenstein, Université de Caen, 2014, p. 39-51pl_PL
dc.referencesMolinié, Georges, Dictionnaire de rhétorique, Paris, Le Livre de Poche, 1997pl_PL
dc.referencesMorier, Henri, Dictionnaire de poétique et de rhétorique, Paris, PUF, 1998pl_PL
dc.referencesRachilde, Les Hors nature. Mœurs contemporaines, Paris, [Mercure de France, 1897], Éditions Robert Laffont, 1999 (Romans fin-de-siècle. 1890-1900, Jean Bertheroy, Jean Lorrain, Louis Dumur, Catulle Mendès, Georges Eekhoud, Rachilde, Camille Mauclair, Jean de Tinan. Textes établis, présentés et annotés par Guy Ducrey)pl_PL
dc.referencesRachilde, La Jongleuse, Paris, [Mercure de France, 1900], Des femmes, 1982, présentation de Claude Dauphinépl_PL
dc.referencesRachilde, Mme Adonis, Paris, É. Monnier, 1888pl_PL
dc.referencesStaroń, Anita, Au carrefour des esthétiques. Rachilde et son écriture romanesque. 1880-1913, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2015pl_PL
dc.referencesVoisin, Bérengère (dir.), Fiction et vues imageantes : typologie et fonctionnalités, Studia Romanica Tartuensia VII, Tartu, Université de Tartu / Centre d’Études Francophones Robert Schuman, 2008pl_PL
dc.contributor.authorEmailanitastaron@wp.pl
dc.identifier.doi10.18778/1505-9065.11.16


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord