Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorDąbrowski, Jakub
dc.date.accessioned2018-05-18T13:58:19Z
dc.date.available2018-05-18T13:58:19Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.issn1505-9057
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/24798
dc.description.abstractThe purpose of the paper is to discuss the mechanism of censorship before and after 1990 when the mission of the communist Chief Control Bureau for Press, Publications and Performances (GUKPPiW) was terminated. Communist censorship was not, as we have grown to perceive it, a case-based preventive control of the flow of ideas but a complex and continuous system of relations which shaped desired social actions. Institutional censorship only ensured the coherence of messages produced by self-censoring culture outlets: representatives of the media, scholars, writers, and artists. In my opinion the abolition of GUKPPiW was not some radical rupture, it seems that some of the mechanisms of censorship have a rather permanent nature, regardless of the political system. Moreover, even though institutional control over the discursive sphere was lifted, many informal relations of power have remained untouched. These dispersed power relations have been shaping Polish society’s view of the world for centuries deciding what is good or bad, nice or ugly, decent or indecent, Polish or non-Polish, and last but not least – expressible or inexpressible.en_GB
dc.language.isoenen_GB
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegoen_GB
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica; 7
dc.subjectcensorship in communist countriesen_GB
dc.subjectcensorship in democratic statesen_GB
dc.subjectfreedom of expressionen_GB
dc.titleA few remarks on the mechanisms of censorship in the PRL and the Third Republic of Polanden_GB
dc.typeArticleen_GB
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2017; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2017en_GB
dc.page.number[209]-224
dc.contributor.authorAffiliationFaculty of Management of Visual Culture, Academy of Fine Arts in Warsaw, 00-379 Warsaw, 37/39 Wybrzeże Kościuszkowskie street
dc.identifier.eissn2353-1908
dc.referencesBarańczak Stanisław, Knebel i słowo. O literaturze krajowej w latach siedemdziesiątych, Niezależna Oficyna Wydawnicza NOWA, Warsaw 1980.en_GB
dc.referencesBosacki Zenon, “Nowa rola cenzury”, Gazeta Wyborcza 21.09.1989, p. 8.en_GB
dc.referencesBourdieu Pierre, Haacke Hans, Free Exchange, Polity Press, Cambridge 1995.en_GB
dc.referencesBourdieu Pierre, Language and Symbolic Power, Harvard University Press, Cambridge – Mass. 1992.en_GB
dc.referencesBourdieu Pierre, O telewizji. Panowanie dziennikarstwa, trans. Karolina Sztandar-Sztanderska, Anna Ziołkowska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warsaw 2009.en_GB
dc.referencesCensoring Culture. Contemporary Threats to Free Expression, Atkins Robert, Mintcheva Svetlana (eds.), The New Press, New York 2006.en_GB
dc.referencesCylka Tomasz, Lipoński Seweryn, “Jaśkowiak chce spokoju w 2016 r.”, Gazeta Wyborcza Poznan, 21.03.2015.en_GB
dc.referencesCzapliński Przemysław, Resztki nowoczesności, Wydawnictwo Literackie, Krakow 2011.en_GB
dc.referencesDąbrowski Jakub, Cenzura w sztuce polskiej po 1989 roku, vol. 2 Artyści, sztuka i polityka, Fundacja Kultura Miejsca, Warsaw 2014.en_GB
dc.referencesDąbrowski Jakub, Demenko Anna, Cenzura w sztuce polskiej. Aspekty prawne, vol. 2, Fundacja Kultura Miejsca, Warsaw 2014.en_GB
dc.referencesDąbrowski Jakub, “Recenzja książki Andrzeja Draguły: Bluźnierstwo. Między grzechem a przestępstwem”, Studia Litteraria Historica, 3/4, 2014/2015, pp. 42–53.en_GB
dc.referencesDraguła Andrzej, Bluźnierstwo. Między grzechem a przestępstwem, Towarzystwo „Więź”, Warsaw 2013.en_GB
dc.referencesFalandysz Lech, “Prokurator cenzorem”, Gazeta Wyborcza, 22.01.1990, p. 2.en_GB
dc.referencesFoucault Michel, Historia seksualności, vol. 1 Wola wiedzy, trans. Bogdan Banasiak, Tadeusz Komendant, Krzysztof Matuszewski, słowo/obraz terytoria, Gdansk 2010.en_GB
dc.referencesFoucault Michel, Nadzorować i karać. Narodziny więzienia, trans. Tadeusz Komendant, Aletheia, Warsaw 2009.en_GB
dc.referencesGogol Bogusław, Fabryka fałszywych tekstów. Z działalności Wojewódzkiego Urzędu Kontroli Prasy, Publikacji i Widowisk w Gdańsku w latach 1945–1958, Neriton, Warsaw 2012.en_GB
dc.referencesKamińska Kamila, “Koniec cenzury w PRL (1989-1990)”, Studia Medioznawcze 2014, issue 3(58), pp. 113–131.en_GB
dc.referencesKlaczko Julian, Sztuka polska, [s.n.], Paris 1858.en_GB
dc.referencesKlein Naomi, No Logo, trans. Małgorzata Halaba, Hanna Jankowska, Katarzyna Makaruk, Wydawnictwo MUZA S.A., Izabelin 2004.en_GB
dc.referencesŁętowski Maciej, Gdy lżyliśmy ustrój i godziliśmy w sojusz: cenzura prasowa w PRL na przykładzie katolickiego tygodnika społecznego “Ład”, Wydawnictwo KUL, Lublin 2010.en_GB
dc.referencesMojski Wojciech, “Prawnokarne ograniczenia wolności wypowiedzi w polskim porządku prawnym. Analiza wybranych przepisów”, Studia Iuridica Lublinensia 2009, issue 12, pp. 177–196.en_GB
dc.referencesMrozek Witold, “Jak zabić świetny teatr”, Gazeta Wyborcza, 24.08.2016.en_GB
dc.referencesObywatel – jego wolności i prawa. Zbiór studiów przygotowanych z okazji 10-lecia urzędu Rzecznika Praw Obywatelskich, Barbara Oliwa-Radzikowska (ed.), Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, Warsaw 1998.en_GB
dc.referencesPiknik Golgota Polska. Sztuka – religia – demokracja, Adamiecka-Sitek Agata, Kurz Iwona (eds.), Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warsaw 2015.en_GB
dc.referencesPiotrowski Piotr, Agorafilia. Sztuka i demokracja w postkomunistycznej Europie, Dom Wydawniczy Rebis, Poznan 2010.en_GB
dc.referencesPiotrowski Piotr, Awangarda w cieniu Jałty. Sztuka w Europie Środkowo-Wschodniej w latach 1945–1989, Dom Wydawniczy Rebis, Poznan 2005.en_GB
dc.referencesPiotrowski Piotr, Dekada: o syndromie lat siedemdziesiątych, kulturze artystycznej, krytyce, sztuce – wybiórczo i subiektywnie, Obserwator, Poznan 1991.en_GB
dc.referencesPiotrowski Piotr, “Pazurami i dziobem w obronie demokracji”, Artmix, http://www.obieg.pl/artmix/1729 (accessed: 20.03.2007)en_GB
dc.referencesPiotrowski Piotr, Sztuka według polityki. Od Melancholii do Pasji, Universitas, Poznan 2007.en_GB
dc.referencesPiotrowski Piotr, Znaczenia modernizmu. W stronę historii sztuki polskiej po 1945 roku, Dom Wydawniczy Rebis, Poznan 1999.en_GB
dc.referencesPomian Krzysztof, “W błysku reklam, w świetle laserów”, Gazeta Wyborcza, 20.03.2004.en_GB
dc.referencesRomek Zbigniew, Cenzura a nauka historyczna w Polsce 1944–1970, Wydawnictwo Neriton – Instytut Historii PAN, Warsaw 2010.en_GB
dc.referencesRomek Zbigniew, “System cenzury w PRL”, in: Tomasz Strzyżewski, Wielka Księga Cenzury PRL w dokumentach, Prohibita, Warsaw 2015, pp. 9–27.en_GB
dc.referencesSadurski Wojciech, “Prawo do wolności słowa w państwie demokratycznym (zagadnienia teoretyczne)”, Państwo i Prawo 1992, issue 10, pp. 157–163.en_GB
dc.referencesSowa Jan, Inna Rzeczpospolita jest możliwa. Widma przeszłości, wizje przyszłości, Wydawnictwo: W.A.B., Warsaw 2015.en_GB
dc.referencesStrzyżewski Tomasz, Wielka Księga Cenzury PRL w dokumentach, Prohibita, Warsaw 2015.en_GB
dc.referencesTyrmand Leopold, Dziennik 1954, Officyna Liberałów, Warsaw 1988.en_GB
dc.contributor.authorEmailjakub.dabrowski@cybis.asp.waw.pl
dc.identifier.doi10.18778/1505-9057.45.11
dc.relation.volume45en_GB


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord