Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorSwoboda, Szymon
dc.date.accessioned2018-06-20T12:23:22Z
dc.date.available2018-06-20T12:23:22Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.isbn978-83-7901-093-6
dc.identifier.issn1506-6541
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/25146
dc.description.abstractMyth is a socially functioning, vivid narration which is created by mythical consciousness. It is created for the world, in the need of the hour. When a myth is formed, it absorbs and bases reality, which then appears as if it was a brand new reality. This is possible by turning to the archetype. This way new heroes, ages of glory and downfall, new worlds and whole eras get included in the mythological area. In 1947 Józef Kuraś alias – Ogień (The Fire) dies by suicide during ambush. He was one of the greatest heroes of postwar Poland. The last point of anti-communist resistance at Podhale dies with him. Less than 20 years later in 1966, a famous Polish artist Władysław Hasior designs a monument called The Iron Organ. The monument was built on Snozka mountain pass, however it was not built as a homage for Ogień’s soldiers but for the sake of oblivion. It commemorated the UB functionaries. Throughout the years, the history of the monument has become a myth. Finally, the monument and his history were forgotten. With time, it has fallen into ruin and become a pile of unnecessary scrap. After 1989, in the free Poland the myth of the monument has become alive again along with a political war. The main questions of the article are: Who was the monument dedicated to truly? Why is it controversial till this day? How does the monument’s history relate to the myth of the Cursed Soldiers?pl_PL
dc.description.sponsorshipTekst wygłoszony 12 III 2015 r. na Interdyscyplinarnej Konferencji Nukowej pt: Tropem Wilczym. O micie Żołnierzy Wyklętych.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherInterdyscyplinarny Zespół Badania Wsi UŁ; Muzeum Historii Polskiego Ruchu Ludowegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesZeszyty Wiejskie;22
dc.subjectŻelazne Organy Władysław Hasiorpl_PL
dc.subjectpomnik na Snozcepl_PL
dc.subjectJózef Kuraś "Ogień"pl_PL
dc.subjectmit żołnierzy wyklętychpl_PL
dc.subjectspór o pomnikpl_PL
dc.titleKomu grają Organy? Wokół historii i mitów pomnika na Przełęczy Snozkapl_PL
dc.title.alternativeFor Whom the Organs Play? Around the history and myths about the Snozka Monumentpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number169-184pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Katedra Historii Sztukipl_PL
dc.referencesS. Vincenz, Na wysokiej połoninie. Prawda starowieku. Obrazy, dumy i gawędy z wierchowiny huculskiej, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa 1980.pl_PL
dc.referencesJ. Tokarska, S.J. Wasilewski, M. Zmysłowska, Śmierć jako organizator kultury, „Etnografia Polska” 1982, z. 1, 1982, s. 79–114.pl_PL
dc.referencesM. Kępiński, Podróż w ciemności. Kulturowe obrazy wojny, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Łódź 2012.pl_PL
dc.referencesA. Zugaj, Artysta niejednoznaczny i jego pomniki. Burzliwe dzieje „Żelaznych organów” Władysława Hasiora, „Cenne, Bezcenne, Utracone” 2011, nr 3, s. 22.pl_PL
dc.referencesM. Szczygieł- Gajewska, Władysław Hasior, Wydawnictwo DiG, Warszawa 2011.pl_PL
dc.referencesH. Kirchner, Hasior. Opowieść na dwa głosy, Rosner & Wspólnicy, Warszawa 2005.pl_PL
dc.referencesE. Niemczyk, Cztery żywioły w architekturze, Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo, Wrocław 2008.pl_PL
dc.referencesP. Kowalski, Leksykon znaki świata. Omen, przesąd, znaczenie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa– Wrocław 1998pl_PL
dc.referencesD. Forstner, Świat symboliki chrześcijańskiej, tłum. W. Zakrzewska, R. Turzyński, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa 1990.pl_PL
dc.referencesK. Krajewski, Mała encyklopedia architektury i wnętrz, Wrocław–Warszawa–Kraków 1974.pl_PL
dc.referencesSłownik terminologiczny sztuk pięknych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.pl_PL
dc.referencesR.M. Remiszewski, Władysław Hasior – za i przeciw, „Prace Pienińskie”, t. 19, 2009, s. 262.pl_PL
dc.referencesB. Kuraś, P. Smoleński, Bedzies wisioł za cosik. Godki podhalańskie, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Kraków 2010, s. 8.pl_PL
dc.referencesM. Korkuć, Józef Kuraś „Ogień”. Podhalańska wojna 1939–1945, IPN, Kraków 2011.pl_PL
dc.referencesB. Dereń, Józef Kuraś „Ogień”. Partyzant Podhala, Muzeum Historii Polskiego Ruchu Ludowego, Warszawa 2004, s. 125.pl_PL
dc.referencesJ. Campbell, Bohater o tysiącu twarzy, tłum. A. Jankowski, Wydawnictwo NOMOS, Kraków 2013.pl_PL
dc.referencesZ. Benedyktowicz, Portrety „obcego”. Od stereotypu do symbolu, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2000.pl_PL
dc.referencesALHA, M. Marczak, J. Wiktor, Ilustrowany przewodnik po Pieninach i Szczawnicy, Kraków 1927.pl_PL
dc.referencesR. Malczewski, Tatry i Podhale, Wydawnictwo Polskie R. Wagner, Poznań 1935.pl_PL
dc.referencesW. Frodl, Pojęcia i kryteria wartościowania zabytków. Ich oddziaływanie na praktykę konserwatorską, tłum. M. Arszyński, ODZ, Warszawa 1966.pl_PL
dc.referencesW. Bonowicz, Tischner, Instytut Wydawniczy Znak, Kraków 2001.pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord