dc.contributor.author | Rożkiewicz, Tomasz | |
dc.date.accessioned | 2018-08-24T11:52:00Z | |
dc.date.available | 2018-08-24T11:52:00Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.issn | 2084-140X | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/25427 | |
dc.description.abstract | In his short prose, Stefan Grabiński often referred to issues connected with fields related to literature in order to deepen the psychological portrait of the characters he created. In the novellas I selected, the author refers to philosophy (including Bergson’s theories) and psychoanalysis, which allows him to create credible and true-tolife figures whom he, at the same time, places in worlds that are plastic enough to become the arena of uncanny stories. Both The Realm and Grot, the Engine-Driver seem to be evidence of Grabiński’s prosaic genius, which he could demonstrate to the full in his novellas. Therefore, the article that I present is a peculiar reconnaissance, aimed at emphasising the virtuosity of this Polish classical writer of horror stories, and at pointing out his high competences in the field of constructing complex and true-to-life characters. | en_GB |
dc.description.abstract | Stefan Grabiński w swoich krótkich formach prozatorskich często odwoływał się do zagadnień z dziedzin pokrewnych literaturze – w celu pogłębienia portretu psychologicznego bohaterów przez niego kreowanych. W wybranych przeze mnie nowelach autor odwołuje się do filozofii (w tym do teorii Bergsona) czy psychoanalizy, dzięki czemu może tworzyć bohaterów wiarygodnych, których jednocześnie osadza w światach wystarczająco plastycznych, by mogły stać się areną rozgrywania opowieści niesamowitych. Zarówno Dziedzina, jak i Maszynista Grot wydają się być świadectwem prozatorskiego geniuszu Grabińskiego, który najpełniej realizował się właśnie w nowelach. Zaprezentowany przeze mnie artykuł jest zatem swoistym rekonesansem mającym na celu uwydatnienie kunsztu pisarskiego polskiego klasyka grozy oraz zwrócenie uwagi na świadectwa jego wysokich kompetencji w dziedzinie konstruowania wiarygodnych i złożonych sylwetek bohaterów. | pl_PL |
dc.language.iso | en | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Czytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze;6 | |
dc.subject | Stefan Grabiński | en_GB |
dc.subject | creative power | en_GB |
dc.subject | élan vital | en_GB |
dc.subject | madness | en_GB |
dc.subject | the psychological structure of the character | en_GB |
dc.subject | Stefan Grabiński | pl_PL |
dc.subject | moc twórcza | pl_PL |
dc.subject | élan vital | pl_PL |
dc.subject | szaleństwo | pl_PL |
dc.subject | konstrukcja psychologiczna postaci | pl_PL |
dc.title | Wiara w moc twórczą i dynamiczna koncepcja bytu w nowelistyce Stefana Grabińskiego (na przykładzie Dziedziny i Maszynisty Grota) | pl_PL |
dc.title.alternative | Faith in the Creative Power and Dynamic Concept of Existence in the Novellas by Stefan Grabiński – on the Examples of The Realm and Grot, the Engine-Driver | en_GB |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.rights.holder | © copyright by Authors, Łódź 2017; © copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2017 | pl_PL |
dc.page.number | [225]-235 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie | |
dc.identifier.eissn | 2449-8378 | |
dc.references | Grabiński S., Z mojej pracowni. Opowieść o „Maszyniście Grocie”. Dzieje noweli – przyczynek do filozofii tworzenia, „Skamander” 1920, nr 2. | pl_PL |
dc.references | Grabiński S., Dziedzina, [w:] S. Grabiński, Szalony pątnik, Warszawa 2014. | pl_PL |
dc.references | Grabiński S., Wyznania, [w:] S. Grabiński, Wichrowate linie, Kraków 2012. | pl_PL |
dc.references | Grabiński S., Maszynista Grot, [w:] S. Grabiński, Demon ruchu, Warszawa 2013. | pl_PL |
dc.references | Grudnik K., Tożsamość katoptryczna w nowelistyce Stefana Grabińskiego, „Litteraria Copernicana” 2013, nr 1 (11). | pl_PL |
dc.references | Hutnikiewicz A., Stefan Grabiński czyli jak się pisze „dreszczowce”, [w:] Prozaicy dwudziestolecia międzywojennego. Sylwetki, red. B. Faron, Warszawa 1974. | pl_PL |
dc.references | Hutnikiewicz A., Twórczość literacka Stefana Grabińskiego, Toruń 1959. | pl_PL |
dc.references | Krzyńska-Nawrocka E., Ciemne terytoria. Człowiek i świat w prozie Stefana Grabińskiego, Kraków 2012. | pl_PL |
dc.references | Mazurkiewicz A., Nowelistyka Stefana Grabińskiego wobec tradycji literatury grozy, „Litteraria Copernicana” 2013, nr 1 (11). | pl_PL |
dc.references | Płomieński J.E., Suweren polskiej fantastyki literackiej, [w:] J.E. Płomieński, Twórcy bez masek, Warszawa 1956. | pl_PL |
dc.references | Travis C., Wade C., Psychologia. Podejścia oraz koncepcje, Poznań 1999. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | tomasz.rozkiewicz@gmail.com | |
dc.identifier.doi | 10.18778/2299-7458.06.12 | |