Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorJach, Filip
dc.date.accessioned2018-09-13T08:30:24Z
dc.date.available2018-09-13T08:30:24Z
dc.date.issued2017-12
dc.identifier.issn1689-4286
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/25578
dc.description.abstractThe paper is an attempt to bring nearer the central assumptions of the anti-natalist thought and thus to answer the question whether antinatalism could be a solution to the problems of contemporary world. In order to achieve this, the roots of the movement, which stem from Eastern philosophy, are presented. Then, certain types of anti-natalism are examined. In the process the sources of inspiration for analysed thought are traced back to the philosophical and religious pessimisms, but it also becomes clear that anti-natalism displays many more inspirations both from western and eastern intellectual traditions. Next, the arguments for anti-natalism are presented and at the end of the paper it is argued, while answering the eponymous question, that anti-natalism view needs some modifications or must be interpreted in a certain way in order to render it helpful in solving our present-day problems.pl_PL
dc.description.sponsorshipNapisanie niniejszego artykułu było możliwe dzięki Studenckim Grantom Badawczym UŁ.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherInstytut Filozofii Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesInternetowy Magazyn Filozoficzny Hybris;39
dc.subjectanti-natalismpl_PL
dc.subjectpro-natalismpl_PL
dc.subjectBenatarpl_PL
dc.subjectpessimismpl_PL
dc.subjectecologypl_PL
dc.subjectantynatalizmpl_PL
dc.subjectpronatalizmpl_PL
dc.subjectpesymizmpl_PL
dc.subjectekologiapl_PL
dc.titleAntynatalizm jako recepta na problemy współczesności?pl_PL
dc.title.alternativeAnti-natalism as a Recipe for Modern Problems?pl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number200-224pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.referencesBenatar, D. (2006). Better Never to Have Been. The harm of Coming into Existence. New York: Óxford University Press.pl_PL
dc.referencesCabrera, J. (1989). Projeto de Ética Negativa. Sa o Paulo: Edico es Mandacaru.pl_PL
dc.referencesCelli, N. (2010). Buddyzm. Warszawa: Arkadypl_PL
dc.referencesCioran, E. (2008). O niedogodności narodzin, przeł. I. Kania. Warszawa: ALETHEIA.pl_PL
dc.referencesCoates, K. (2014). Anit-Natalism: Rejectionist Philosophy From Buddhism to Benatar. Sarasota: First Edition Design Publishing.pl_PL
dc.referencesCzajkowska-Majewska, D. (2009). Człowiek globalny. Globalizacja, ewolucja, historia kobiet, neuropolityka, neuroekonomia, kryzys ekologiczny. Warszawa: PIWpl_PL
dc.referencesGodin, C. (2004). Koniec ludzkości. Kraków: WAM.pl_PL
dc.referencesHarris, G.; Tanner, J (2011). Better not to have children. Think, 10, 113-127.pl_PL
dc.referencesHuxley, A. (2004). Wyspa. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl_PL
dc.referencesKosior, K. (2007). Budda. Kraków: WAM.pl_PL
dc.referencesKudelska, M. (2006). Hinduizm. Kraków: WAM.pl_PL
dc.referencesLaertios, D, (1982). Żywoty i poglądy słynnych filozofów. Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesMisiuna, B. (2007). Filozofie afirmacji. Warszawa: Semper.pl_PL
dc.referencesNietzsche, F. (1907). Narodziny tragedii. Warszawa: Nakład Jako ba Mortkowicza.pl_PL
dc.referencesPismo Święte Starego i Nowego Testamentu (1986). Poznań-Warszawa: Pallottinum.pl_PL
dc.referencesSchopenhauer, A. (2004). W poszukiwaniu mądrości życia, t. II, Warszawa: Antyk.pl_PL
dc.referencesSchopenhauer, A. (2012). Świat jako wola i przedstawienie. t. I. Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesSchopenhauer, A. (2013). Świat jako wola i przedstawienie, t. II. Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesWojciszke, B. (2009). Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.pl_PL
dc.referencesZapffe, P. W. (2013). Óstatni Mesjasz. Analiza i Egzystencja, 21, 5-19.pl_PL
dc.relation.volume4pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord