dc.contributor.author | Kosznicki, Adam | |
dc.date.accessioned | 2018-10-08T13:33:58Z | |
dc.date.available | 2018-10-08T13:33:58Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.issn | 0208-600X | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/25942 | |
dc.description.abstract | This article in its empirical part is devoted to the interpretation of the content of blogs about ultramarathons, i.e. runs at a longer distance than a standard marathon (42,195 km). This subdiscipline of long-distance running is now rapidly growing and constantly attracting new participants, which is accompanied by fast development of the blogosphere dedicated to this subject. However, online diaries of runners have not yet been analysed too comprehensively by social researchers. Therefore, this work will be an attempt to fill in this empirical gap, and the content of the examined blogs will be used to understand the practice of participation in ultramarathons. The theoretical basis of this work is Ruth Benedict’s considerations and her concepts of apollonian and dionysian as aspects of culture. These notions were borrowed from F. Nietzsche and used in the description of North American Indian culture. The main research goal set by the author is an attempt to analyse the forms of manifestations of the apollonian and dionysian elements in written stories from ultramarathons. For analysing the textual content of blogs the author will use the personal documents method. The summary contains the conclusions from the whole inquiry and the suggestions for further sociological research. | en_GB |
dc.description.abstract | Artykuł ten poświęcony jest interpretacji tekstów z blogów o ultramaratonach, czyli biegach na dystansie dłuższym niż standardowy maraton (42,195 km). Ta subdyscyplina biegania długodystansowego obecnie prężnie się rozwija i stale przyciąga nowych uczestników, czemu towarzyszy między innymi szybko postępujący rozwój blogosfery poświęconej tej tematyce. Internetowe dzienniki biegaczy nie były jednak do tej pory analizowane zbyt obszernie przez badaczy społecznych. Dlatego w tym tekście autor podjął próbę wypełnienia tej luki empirycznej, zaś treść badanych blogów ma posłużyć do zrozumienia głębszego sensu praktyki, jaką jest uczestnictwo w ultramaratonach. Podstawą teoretyczną tej pracy są rozważania Ruth Benedict i stosowane przez nią pojęcia apollińskości oraz dionizyjskości. Pojęcia te wspomniana autorka zapożyczyła od F. Nietzschego i stosowała w opisie kultury Indian Ameryki Północnej. Głównym celem badawczym, który postawił sobie autor prezentowanego tekstu, jest próba analizy form przejawiania się apollińskości i dionizyjskości w pisemnych relacjach z ultramaratonów. Do analizy zebranych materiałów posłużyła metoda analizy dokumentów osobistych, a interpretacji poddane zostały treści tekstowe zamieszczone na blogach. W podsumowaniu znajdują się wnioski płynące z całości rozważań oraz sugestie co do dalszych badań socjologicznych. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica;65 | |
dc.subject | apollonia | en_GB |
dc.subject | dionysian | en_GB |
dc.subject | Friedrich Nietzsche | en_GB |
dc.subject | Ruth Benedict | en_GB |
dc.subject | ultramarathons | en_GB |
dc.subject | blogs | en_GB |
dc.subject | personal documents method | en_GB |
dc.subject | apollińskość | pl_PL |
dc.subject | dionizyjskość | pl_PL |
dc.subject | Fryderyk Nietzsche | pl_PL |
dc.subject | Ruth Benedict | pl_PL |
dc.subject | ultramaratony | pl_PL |
dc.subject | blogi | pl_PL |
dc.subject | metoda dokumentów osobistych | pl_PL |
dc.title | Apollińskość i dionizyjskość jako kategorie doświadczenia sportowego. Interpretacja pisemnych relacji z ultramaratonów w świetle teorii Ruth Benedict | pl_PL |
dc.title.alternative | Apollonian and dionysian as the categories of sport experience. The interpretation of written stories from ultramarathons in the light of the theory of Ruth Benedict | en_GB |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Authors, Łódź 2018; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2018 | pl_PL |
dc.page.number | 73-87 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Instytut Filozofii, Socjologii i Dziennikarstwa, Wydział Nauk Społecznych, Uniwersytet Gdański, ul. Jana Bażyńskiego 4, 80-309 Gdańsk | |
dc.identifier.eissn | 2353-4850 | |
dc.references | Benedict R. (1922), The Vision in Plains Culture, “American Anthropologist”, New Series, vol. 24 (1), s. 1–23. | pl_PL |
dc.references | Benedict R. (2011), Wzory kultury, Wydawnictwo Muza, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Czerner A. (2013), Samotność długodystansowca? Społeczny i kulturowy wymiar sportowego stylu życia, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice. | pl_PL |
dc.references | Jeran A. (2004), Internet jako narzędzie i przedmiot badań, „Kultura i Społeczeństwo”, nr 4, s. 179–186. | pl_PL |
dc.references | Kłoskowska A. (2011), Różnorodność wzorów kultury i funkcje antropologii kulturalnej, [w:] R. Benedict, Wzory kultury, Wydawnictwo Muza, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Nietzsche F. (2009), Narodziny tragedii z ducha muzyki, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Olcoń-Kubicka M. (2006), Blogi jako przejaw współczesnego trybalizmu, [w:] D. Batorski, M. Marody, A. Nowak (red.), Społeczna przestrzeń internetu, Wydawnictwo SWPS „Academica”, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Piszczek Z. (red.) (1983), Mała encyklopedia kultury antycznej, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Stempień J. R. (2016), Ku źródłom polskiej mody na bieganie – perspektywa nietzscheańska, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica”, nr 58, s. 47–59. | pl_PL |
dc.references | Sweet D. (1999), The Birth of „The Birth of Tragedy”, “Journal of the History of Ideas”, vol. 60 (2), s. 345–359. | pl_PL |
dc.references | Szpunar M. (2005), Internet jako pole poszukiwania i konstruowania własnej tożsamości, [w:] E. Hałas, K. Konecki (red.), Konstruowanie jaźni i społeczeństwa. Europejskie warianty interakcjonizmu symbolicznego, Wydawnictwo Scholar, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Tatarkiewicz W. (1988), Historia filozofii. Tom trzeci, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Wacquant L. (1992), The social logic of boxing in black Chicago – Toward a sociology of pugilism, “Sociology of Sport Journal”, no. 9, s. 221–254. | pl_PL |
dc.references | Wacquant L. (2004), Body Soul. Notebooks of an Apprentice Boxer, Oxford University Press, New York. | pl_PL |
dc.references | Winniczuk L. (red.) (1986), Słownik kultury antycznej, Wiedza Powszechna, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | bycjakfilipides.pl/najdluzszy-dzien-czyli-xii-bieg-rzeznika-cz-1/ | pl_PL |
dc.references | bycjakfilipides.pl/najdluzszy-dzien-czyli-12-bieg-rzeznika-cz-2/ | pl_PL |
dc.references | lepiejbiegac.pl/2017/06/bieg-rzeznika-ultra-140/ | pl_PL |
dc.references | pl.wikipedia.org/wiki/Apollo_(mitologia) | pl_PL |
dc.references | pl.wikipedia.org/wiki/Dionizje | pl_PL |
dc.references | pl.wikipedia.org/wiki/Igrzyska_pytyjskie | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | adamkosznicki@gmail.com | |
dc.identifier.doi | 10.18778/0208-600X.65.06 | |